Shift 2: Unleashed Recenze Shift 2 Unleashed

Shift 2 Unleashed

Jakub Hladík

Jakub Hladík

28. 3. 2011 22:54 10
Reklama

Lidé z Electronic Arts se před dvěma lety rozhodli promluvit se svojí sérií Need for Speed také mezi simulátory a nutno přiznat, že se jim to příliš nepovedlo. Díl nazvaný Shift sice přišel s novou, notně dynamickou kamerou, působivou grafikou a těžko popsatelnou syrovostí, ale co do celkového zážitku, nešlo o nic moc zábavného. Tvrdá rutina s pocitem, že to nakonec není až takový simulátor, jak se slibovalo. Snad i proto byli napodruhé vývojáři ze Slightly Mad Studios opatrnější a čerstvě vydané pokračování do škatulky s nálepkou simulátor netlačili tak zostra.

Pohledem závodníka

Věcí, která vás na Shift 2 Unleashed zaujme nejdříve, je její grafické zpracování. Vývojáři sice mnohé prozradili v rámci trailerů zveřejněných ještě před vydáním, ale až vlastní projížďka odhalí vše podstatné. Předně, s nastavením všech detailů vypadá hra opravdu skvěle a bez ostychu se může postavit na roveň Gran Turisma 5. Jednotlivé modely aut jsou dostatečně detailní, ale dopředu vám radíme, abyste jejich sledováním zbytečně nemarnili čas. Ta největší síla Shift 2 totiž spočívá v pohledu z interiéru každého z vozidel, čímž se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu.

I kdyby byla úroveň vizuálního zpracování klidně o nějaký ten stupínek nižší a vývojářům se přesto podařilo dosáhnout tak báječného pocitu rychlosti, stačilo by to na absolutorium. A i když hra okatě sází na efekt, v rámci kterého se hlava závodníka všemožně natřásá a hlavně – natáčí se do zatáček – je to po sterilních projížďkách ve Forze nebo již zmíněném GT 5 vítaná změna. Grafika obecně se tedy v tomto případě stará o jedinečnou stylizaci a staví se nikoliv nad, nebo pod konkurenční tituly, ale vedle nich do zcela odlišné kategorie. A to jsme ještě nezmínili jízdu v noci, která je pro Shift 2 po stránce atmosféry rovněž klíčová. Budete-li totiž ctít pohled zpoza helmy, čeká vás doslova brutální test všech smyslu a rychlé reakce. Vše je navíc značně omezeno malým výhledem z vozu a celkovou hektičností závodů. V neposlední řadě také musíte dávat pozor na kolize, které vás jednak zbrzdí a jednak vám možná i způsobí nevolnost. Obraz po nárazu přejde do černobílé barvy, jezdec si trochu zanaříká a auto? To se postupně očesává, až z něj třeba také vůbec nic nezbude.

Podstatná je zábava

Příklon k popisované sázce na efekt je cítit i na jízdních vlastnostech jednotlivých vozů. Opomeneme-li dílčí rozdíly mezi nimi, je možné popsat fyzikální model auta jako uspokojivý. Těžko ale volit slova, která by jej vystihla přesněji. Díky nejrůznějšímu nastavení je možné vychýlit se z pomyslného středu blíže k arkádě, nebo naopak k simulaci, nikdy se ale zcela nedotknete okrajů. Co to znamená v praxi? Především zábavu, která by měla, alespoň podle vývojářů, oslovit každého, kdo Shift 2 zkusí. Na druhou stranu je ale nutné objektivně přiznat, že obtížnost může být pro nováčky hlavně ze začátku neúměrná, a pokud nemáte dostatek zkušeností, budete se chvíli s novým NFS prát. Jde samozřejmě o mytické přetáčení vozů, kterým se ohání snad každý, kdo to myslí s virtuálním závoděním vážněji. Není v našich silách posoudit, zda se vozy skutečně chovají, jako ve skutečnosti, pořád je ale ježdění zábavné, motivující a odměňující zároveň. To je pak z našeho hlediska mnohem důležitější, než to, jestli je všechno jako ve skutečnosti. A hádáme, že podobně to vidí i sami vývojáři, kteří by ještě mohli trochu ubrat na místy až zbytečné agresi umělé inteligence a bylo by to na jedničku s hvězdičkou.

Problém s dotírajícími protivníky lze částečně vyřešit tím, že se ponoříte do vylepšování svého vozu a nainstalujete pod kapotu nějaký ten komponent navíc. Menu upgradu sice není příliš přehledné, ale díky detailně zpracovaným statistikám o rychlosti, zrychlení, stabilitě a hlavně celkové úrovni vozu, vždycky víte, co ještě můžete do svého plechového mazla přidat, a co už by vás vyhouplo do vyšší kategorie. Vybrat si můžete výkonnější motor, kvalitnější převodovku, turbo, systém nitra, jiný podvozek, kola… Zkrátka vše a navíc ve třech finančně i výkonnostně odstupňovaných verzích. Zapomenout ale nesmíme ani na vizuální úpravu aut, v rámci které můžete sáhnout po buď již vytvořeném nástřiku, anebo si stvořit originál. Kromě barvy můžete využít i všemožné vinylové samolepky, takže se dají po vydání hry očekávat galerie plné nejrůznějších kreací.

Skok po hlavě

Herní nabídka Shift 2 vychází ze standardní šablony, používané v jistých obměnách u každé moderní závodní hry. Hlavní singleplayerový režim nese označení kariéra a jde o plejádu nejrůznějších závodů, které se vám postupně odemykají. Systém postupu je zde závislý na získaných zkušenostech, které vám hra přičítá jak za umístění v závodech, tak plněním malých úkolů v rámci vlastního klání na trati. Pokud jste hráli předchozí díl, víte, že mluvíme například o sledování ideální stopy, čisté jízdě bez kolizí, nebo bezchybném průjezdu zatáčkami. Dalším nezbytným druhem odměny jsou samozřejmě peníze, které celkem logicky slouží pro nákup nových vozů a jejich vylepšení. Na začátku vám totiž bude společně s proslovem závodníka Vaughna Gittina Jr. svěřen jeden základní vůz kategorie D a zbytek už je téměř úplně na vás. Zároveň připomínáme, že v režimu rychlé jízdy jsou vždy dostupné jen ty vozy, které jste si sami zakoupili, ze začátku se proto může zdát herní nabídka poněkud omezená.

Na druhou stranu se ale nemusíte obávat toho, že budete dva dny kroužit ve starém Chevroletu bez možnosti usednout do něčeho silnějšího. Postup prvními deseti úrovněmi, celkově jich je dvacet, je bezproblémový a za pár hodinek hraní už budete moci prohánět Lamborghini, Porsche, nebo McLaren. Hra vám navíc vždycky zdarma předá vůz, který se hodí na právě odemknutý druh závodů, problém s kupováním něčeho speciálního jen proto, abyste zjistili, že vás baví raději klasické závody, tedy automaticky odpadá. Byla by ale škoda nevyužít veškerých druhů závodů, kterými hra disponuje, je jich totiž docela málo. Vedle standardního soupeření se zbytkem startovního pole na vás čeká duel, eliminace, v rámci které vždy po uplynutí časového limitu vypadává ze hry poslední, souboj s časomírou a specifický drift. Proč specifický? Vyžaduje hodně soustředění a velmi citlivou práci s volantem, abyste vůz neposlali do hodin. Opět zde musíme poukázat na vyšší obtížnost, kterou je nutné překonat, aby si bylo možné smyky oblíbit. Pokud se tak ale stane, propadnete téhle zadýmené vášni a nebudete chtít na chvíli nic jiného.

Všichni na jednoho

Protože jednotlivé závody naskakují jako houby po dešti, pravděpodobně začnete za nějaký čas hledat trochu jiný druh motivace. Pokud ano, je vám k dispozici online režim, nad kterým bdí systém Autolog, představený už v případě předchozích Hot Pursuit. Jedná se o závodní sociální síť, která v reálném čase zaznamenává vaše výsledky a umisťuje ji na stránku vašeho profilu. Vaši přátelé pak mohou vidět, jak si vedete, a případně ihned skočit do stejného závodu, aby vám prvenství na trati ukradli. Celkově se pak může na tratích potkat najednou až 12 hráčů, a když seženete uvědomělé řidiče, budete se roztékat blahem. Za burácivých a mimochodem opět beze zbytku skvěle zpracovaných zvuků, se s vámi ale loučíme, abychom vás, a vlastně i nás, už nezdržovali od hraní.

Shift 2: Unleashed
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Perfektní příklad toho, jak se má dělat pokračování. S cílem co nejvíce zabavit, ale přitom neurazit, vtrhl Shift 2 mezi nás a přinejmenším do vydání her od Codies vás nepustí. Skvělá grafika spolu s vyváženým jízdním modelem a rychlou kariérou je něco, co umíme náležitě ocenit!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama