Silverfall: Earth Awakening Recenze Silverfall: Earth Awakening

Silverfall: Earth Awakening

Jan Horčík

Jan Horčík

17. 6. 2008 22:00

A bugů. Silverfall: Earth Awakening je datadisk. Samostatně spustitelný datadisk. To znamená, že před ním tu byla hra jménem Silverfall, která ale díru do světa rozhodně neudělala. Šlo o milé, nicméně pekelně, hrubě nedotažené akční RPG ze zajímavého steampunkového světa plného démonických zlounů a ocelových potvor. Škoda, že původem východoevropské hry končí často takhle - na půli cesty. Tam, kde je zjevně kupa výborných nápadů, nadšení pro věc, originalita, chybí vůle, peníze nebo čas na dotažení všech herních mechanismů k dokonalosti, k testování a dalším nezbytným procedurám, které teprve v kombinaci s předchozím dávají ve výsledku téměř dokonalou hru.

Jakkoliv byl ale Silverfall doslova zasypán problémy, přesto si dokázal vydobýt mezi příznivci hack'n slash či obecně akčních RPG jakousi "autoritu" (a alespoň malou trochu peněz vydělat), a tak je tu po roce a něco datadisk. Jmenuje se Silverfall: Earth Awakening a vypráví o tom, jak se ze svého vyhřátého, bezpečného královského místečka, kam jste byli dosazeni na konci původní hry, musíte opět vydat na cestu za nebezpečenstvím, postavit se hrůzám temného zla a opět nastolit ve světě rovnováhu. Jinými slovy, už zase zachránit ten zpropadený svět. Koho to furt baví?

Dokolečka omílaná klišé nemusejí samozřejmě nutně znamenat pohromu, nicméně zdaleka nejsou ani nějakým výrazným plus. Zůstaňme u toho, že tu prostě jsou a že už s tím nemůžeme nic dělat. Pokud máte ještě kdesi uschované uložené soubory z původního Silverfallu, můžete alespoň datadisk začít se svou původní vypiplanou postavou. Jinak vám ale také nic nebrání v tom, abyste začali s úplně novou na 45. úrovni, případně i na úrovni první. Vybrat si můžete z několika předem připravených "profesí" (spíše typů vývoje postavy, jako je třeba assassin, berserk, temný mág), anebo si body vývjoe rozdělit zcela podle libosti. K původním čtyřem rasám přibyly dvě nové, a to trpaslíci a štíři. Zelená fajfka u položky: "nové rasy".

Jednou z hlavních překážek při hraní původního Silverfallu byla nemožnost upravit si vzhled obrazovky podle svého gusta, tj. moci si různě přesunovat informační okénka, upravovat klávesové zkratky a podobně. Všechno tohle vývojáři v datadisku opravili, stejně jako příšernou kameru, kterou si teď můžete také nastavovat podle libovůle. Postavu lze ovládat šipkami na klávesnici, přenastavovat funkce tlačítek myši, shrnuto podtrženo, hra je díky tomu mnohem ovladatelnější a snáze přístupná. Méně se u ní stresujete, méně v duchu nadáváte, jednoduše jste při hraní o malý kousek šťastnější. Zelená fajfka u: "vylepšit ovládání".

Červený křížek u položky "umělá inteligence". Byla špatná už v původní hře, je stejně špatná i v datadisku. Postavičky se motají jak nacamraní ponocní, vrážejí do sebe, padají na hlavu a zakopávají o trsy trávy. Dělám si legraci, každopádně o mnoho více inteligence prostě vaši virtuální protivníci ani společníci, které si můžete najímat, nepobrali. Stresový faktor zde proto opět roste do výšky a brnká na vaše nejukřičenější nervové struny. Ani bossové nejsou tak obtížní, jak by bylo záhodné v případě takové bezhlavé rubačky jakou Silverfall bezesporu je. Vůbec vyvážení obtížnosti a zejména náplň questů opět připomíná spíš budgetovou produkci než dospělé velké akční RPG. To je pořád samé "dojdi tam", "přines tohle", "pobij támhlety", jako byste byli odchovanci nějakého ústavu pro choromyslné.

Oficiální i neoficiální diskusní fóra hry v době vydání přetékala, kromě žádostí o opravu tisíce a jednoho bnugu, také návrhy na nejrůznější vylepšení a dodatky. Ani tady se tvůrci nezalekli a na návrhy čilé komunity dali. Přidali například nové craftmenské schopnosti, díky kterým můžete vyrábět vlastní předměty - zbraně, brnění, a tak dále, a zároveň na ně sesílat různá speciální kouzla a kletby čáry máry abrakadarba avada kedavra, kterými je pak obdaříte zvláštními schopnostmi. Ve stromu dovedností postav samozřejmě přibyly desítky nových skillů a dovedností. Zelená fajfčička: "nové skilly".

Rok nazpátek jsme si ještě ze 4 GB paměti pro Windows Vista dělali bžundu, dnes je to něco úplně normálního. Rok nazpátek nám dělalo obrovské problémy spustit Silverfall na nadupané mašině tak, aby se to alespoň trochu hýbalo a dalo hrát. Dnes už se tomu můžeme jen zasmát. Stylová cel-shadovaná grafika, dodávající jedinečném steampunkovému světu Silverfallu mnohde neodolatelné kouzlo, se dočkala minoritních vylepšení tu ta tam. Především ale také hardwarové optimalizace, díky které běhá hra spolehlivěji, lépe a radostněji než její nebohý předchůdce. A o něco málo lépe snad i vypadá. Ne, že by hra nebyla stále plná nejrůznějších bugů, to vůbec ne. Kolize objektů fungují jen občas, questy také nejsou vždy úplně spolehlivé, o umělé pitomosti už jsme hovořili, inu kluci a holky z KievGames prostě nemají jednoduchý život. Ke cti nechť jim však slouží skutečnost, že se o svou hru starají, patche vydávají, multiplayer podporují a svou práci milují. Poněvadž jinak si nelze vysvětlit ani to, že vás nakonec (pokud máte podobné rubačky alespoň trochu rádi) bude datadisk docela bavit, ani to, že se Silverfall chystá i na PSP. No jo, ono přijít dnes na trh s novou IP není snadné, ale když už se to má podařit...

Silverfall: Earth Awakening

Když se to vezme kolem a kolem, a raději ještě jednou dokola, je vlastně tenhle datadisk mnohem lepší koupě než původní hra. Nabídne řádově dotaženější a bohatší herní zkušenost, přičemž vyvolává řádově nižší stresově-zátěžové situace.

Další rozšíření už tak rozlehlého a veskrze i zajímavé světa, ve kterém se spolu opět sváří technologie a příroda. Dvě nové rasy, nové skilly, vylepšené ovládání.
Poučka říká, že opravíte-li v programu jednu chybu, uděláte zároveň dvě nové. A také se říká "staréhjo psa novým kouskům nenaučíš". Takže na společníky nespoléhat, protivníky rubat!