Speedball 2 Recenze Speedball 2 Tournament

Speedball 2 Tournament

10. 12. 2007 23:00 1

Někdo má rád fotbal, jiný hokej a někdo si rád okopává obličej se soupeři v ocelové aréně. Respektive si nenechává okopávat ten svůj, nýbrž za sebe nasazuje partičku pěkně ostrých chlapů a ženských, která se o míč pere jako důchodci o zlevněné mléko. A to bývá někdy hodně ostré. Tento sport (dá se říci že oba) má již něco za sebou a pamětníkům jistě ukápne nějaká ta slza. Pojďme se ale podívat na nový díl bez ohledu na minulost. Přináší s sebou totiž trošku odlišnou hratelnost a především 3D arénu i hráče v ní.

Troška zmatku do začátku

Speedball 2 Tournament začíná jistými „porodními nepříjemnostmi“. Menu a především rozdělení a názvy jednotlivých herních sekcí by zmátly možná i Sherlocka Holmese. Po chvíli tápání si ale zvyknete a můžete se po výběru jedné ze čtyř arén (v samostatné hře), pustit do boje se soupeřem. Kromě jednotlivých zápasů, kde si pouze nastavíte místo a délku střetu, nechybí v nabídce ani celistvější pohár a delší liga. V té začínáte vytvořením nového týmu, výběrem vhodných oděvů, barevných kombinací, znaku a podobně. Prvotním úkolem pak bude vyšplhat se po stupíncích vaší ligy na první, postupové místo, čímž se můžete přemístit do vyšší ligy. Takto se samozřejmě propracováváte pomocí hodnoty reputace a skóre až na samotný vrchol.

Ty tam, nahraj to sem!

Základním úkolem každého zápasu je s devítičlenným týmem (8 hráčů a jeden brankář) získat větší počet bodů než soupeř. Ne tedy dát přímo nejvíce branek, protože potřebné body můžete získat i jinými, a kolikrát jednoduššími způsoby. Jedním z nich je sestřelení bodované hvězdy na okraji arény. Stejnou možnost má však i protivník, a tak je výhodné využívat i možnosti soupeřovy hvězdy zase zneaktivnit, čímž přijde protější tým o dva získané body. Další bonusy získáte za různě povedené údery, knockouty  protivníků a další parádičky. Spíše pomocnými faktory při hraní vám budou otvory ve stěnách, kterými se míč dostane na druhou stranu arény, nebo posunovače, které vyhodí míč dál do útoku.

Prvků, jimiž můžete ovládat své svěřence, je bohužel méně, než bychom si představovali. S vybraným hráčem můžete běžet všemi světovými směry a při obraně sázet klasické údery okolním soupeřům a nebo na ně zkusit drtivý skluz. Při držení míče se pak z těchto dvou obranných prvků stávají taktické možnosti. V nabídce bohužel najdete pouze klasickou rovnou nahrávku směrem, kterým právě hráč běží, a lob nad hlavami hráčů. Co vám ale jistě bude velmi dlouho cuchat nervy, je zcela nepřesné nahrávání. Kdo je tedy zvyklý z fotbalu či hokeje, že puk nebo míč letí alespoň zhruba do míst, kde je volný hráč, bude ve Speedball 2 vskutku zoufalý. I když totiž hráče téměř přesně nasměrujete na volného spoluhráče, stejně ho klidně míč mine a musí být vyloženě shoda náhod abyste takto dokázali přesně nahrávat a vytěžili z toho jasný gól. Tento fakt bohužel dost kazí akční atmosféru při hraní a představa, že takto „nabušení“ a zkušení hráči nedokáží přesně nahrát, je zcela absurdní. Využitelné je naopak tlačítko pro jakési rychlé vyhnutí do boku při běhu, což má za příčinu, že bránící hráč (nebo samotný brankář) svým obranným zákrokem mine.

Aby toho nebylo málo, připravili si autoři pro hráče ještě malé vylepšení v podobě bonusů povalujících se po ploše arény. Ty vám při sebrání mohou zpříjemnit život například zpomalením soupeřů, zmražením, přesunutím míče do předních pozic nebo bombou, která skolí soupeře v okolí. Stejné, náhodně generované bonusky však může využívat i protivník, takže si musíte dávat dobrý pozor.

Více lidí = více zábavy

Součástí ligy je i pozápasové vyhodnocení, ve kterém vidíte, v čem váš tým oproti soupeřům vynikal. Kromě toho získáváte za vyhrané zápasy kredity, které poté rozdělujete do vlastností vašich hráčů, čímž je podstatně zlepšujete. Pro hráče raději se zabývající děním v aréně tvůrci připravili zjednodušené tlačítko, které kredity náhodně rozhodí mezi většinu hráčů. Pro zapálenější jedince zde pak naopak vyvstává možnost si s nastavením svých obránců, útočníků a středopolařů řádně pohrát a vybrat jim zlepšení právě pro ty hodnoty, které nejlépe zapadají do vaší taktiky. V nabídce schopností najdete sílu, rychlost, přesnost nahrávek, staminu nebo resistanci proti bonusům v aréně. Kromě těchto jednoduchých RPG prvků samozřejmě můžete měnit pozice jednotlivých hráčů a volit jednu z dvanácti dostupných formací.

Samozřejmostí je možnost zahrát si Speedball 2 Tournament ve více hráčích. A to buď po LAN síti s kamarádem nebo se rovnou vydat do rozvodněných vod online serverů a tam si to rozdat s jiným zkušeným týmem. Hra využívá program GameCenter, který je pro tyto účely poměrně přehlednou a užitečnou pomůckou. V současné době bohužel servery zejí prázdnotou, nicméně i z několika málo vyzkoušení je jasné, že hraní proti skutečnému protivníkovi nabízí ještě o polovinu lepší zábavu a konečně se dočkáte přirozených chyb, zmatkování a všeho, co k tomuto zvláštnímu sportu patří.

Troška zmatku na konec

Speedball 2 Tournament je trošku rozporuplná hra, která na jednu stranu nabízí jednoduchou ale účinnou zábavu, avšak na druhou stranu tolik nemotivuje k dlouhodobému hraní. Nepřesné přihrávky, malé možnosti ovládání a veliké problémy s přepínáním hráčů při obraně jsou zásadními prvky, které nám velmi vadily. Mírné zklamání tak již nemůže napravit ani vcelku povedená 3D grafika se slušnými video sekvencemi a opakovačkami gólů. Elektronická hudba nám příliš nesedla, nicméně futuristickému sportu vcelku odpovídá. Využitelnost několika různých kamer je ovšem prakticky na nule.

Tento titul je proto určen jen pro opravdové fanoušky. Ostatní udělají lépe, když investují do nejnovějšího fotbalu, hokeje nebo baseballu.

Speedball 2

Série se vrací v novém grafickém kabátku, s vychytanější hratelností a novými RPG prvky. To vše je sice hezké, ale ztrácí něco na své chytlavosti a motivaci. A to se počítá.