Spider-Man: Shattered Dimensions Recenze Spider-Man Shattered Dimensions

Spider-Man Shattered Dimensions

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

9. 1. 2011 23:41 11

Tak aby bylo jasno. Nemám – rád – Spidermana. Nebaví mě jeho pubertální komixy, na jeho filmy mě bez chloroformu nedostanete a už vůbec si nemyslím nic dobrého o mizerně udělaných hrách s touhle postavou libového frajírka, která mi prostě nesedí. Tedy, alespoň jsem si to doteď myslel. Jenže Spider-Man Shattered Dimensions mě dokázal vytáhnout z prvotní fáze odmítání a následného zlehčování, aby mne uvrhl do hluboké duchovní nejistoty a nakonec dovedl až k údivu, smíření a dokonce upřímnému pobavení.

Klávesnice plná pavučin

Předmětem téhle recenze je PC verze hry, což je dost podstatná informace. Hra totiž vznikla primárně pro konzole a je to na ní znát od začátku až do konce. Hráči uvyklí klávesnici a myši budou asi chvíli bojovat s ovládáním, které se sice docela snaží, ale úplný ideál to není. Tlačítka jako Page Up a Page Down si může v ovládání dovolit ještě tak komplexní hra typu ArmA, u jednoduché arkády to ale působí přinejlepším kuriózně. Obzvlášť, když jsou použita dokonce pro navigaci v jednom z dílčích menu...

Občas se dostaví i pocit, že hra na zuřivé bušení do kláves nereaguje úplně poslušně, takže sem tam nějaký ten skok a úhybný manévr nevyjde. Není to nicméně nic častého nebo nepřekonatelného. Už s ohledem na žánr a zpracování hry si zkrátka budete u počítače vždycky v koutku duše vědomi toho, že tahle hra nebyla dělána pro vás a nějaký teenager sedící u rodičů v obýváku před televizí se baví ještě o kus lépe. Rozhodně to ale neznamená, že byste si ji nemohli užít i před monitorem a v případě, že Spidermanovi obecně zrovna nefandíte.

Čtyři Spidermani a spousta pohřbů

Hra nabízí kromě rozsáhlejšího tutorialu celkem třináct velmi rozličných misí, jejichž hratelnost se pohybuje kolem tři čtvrtě hodiny a někdy i přes hodinu. Není tedy problém dostat se se vším všudy ke slušným patnácti hodinám herní doby, což není ani málo, ani moc. Najdeme zde čtyři různé Spidermany z různých dimenzí a časových období, za každého si tedy zahrajeme tři mise a nakonec jednu závěrečnou. Mise se zpřístupňují po čtveřicích, takže si můžete vždycky vybrat, na jakou inkarnaci pavoučího muže máte zrovna chuť.

Odlišné pojetí hry za každou z hlavních postav zajišťuje dostatek pestrosti a zároveň zážitek přehnaně neštěpí, neboť jsou v jádru ta samá osoba. Nejvíc z řady vystupuje vizuálně i herními mechanismy noir Spiderman, svou vlastní osobnost a specifické dovednosti ale mají všichni. Navíc se pro každého dají odemknout působivé speciální obleky, takže i když se hratelnost s postupem hry nevyhne stereotypu, opravdová nuda nepřichází. Obzvlášť, když jsou mezi obleky i chuťovky typu Bombastic Bag-Man, tedy Spiderman oblečený do modrých tepláků s papírovým pytlem na hlavě a papírkem s nápisem „Kick me“ přilepeným na zádech.

Ani hlupák, ani génius

Když už jsme se dotkli smyslu pro humor, dovolím si na chvíli odskočit od hodnocení obsahu hry. Mezi její největší přednosti totiž patří atmosféra. A tím není myšlena atmosféra uvnitř jednotlivých levelů, byť ani ta se nemá za co stydět, ale celková nálada. Vtipné poznámky hlavní postavy mě na začátku iritovaly (viz úvodní odstavec recenze), ale jen proto, že mi chvíli unikala jejich ironie, kterou jsem kvůli svému zaujetí zaměnil za frajeřinu a rádoby drsňáctví. Skutečnost je však mnohem zábavnější a čím déle hráč tuto atmosféru nasává, tím častěji ho dokáže upřímně rozesmát.

Spider-Man Shattered Dimensions si na rozdíl od hollywoodských filmů stavících na stejné značce plně uvědomuje jednoduchost a směšnost námětu i velké části obsahu. Drsňácké hlášky a nefalšované profesionální zaujetí velkých bossů neváhá hlavní postava kdykoli zesměšnit, čímž vlastně zlehčuje i sama sebe. Celá hra má dobře vybalancovaný nadhled, který se nikdy nepřehoupne do roviny levné parodie, jež by vám znemožnila brát ji zároveň dostatečně vážně. Všichni jsou přesně tak drsní a zkažení, jak mají být, ale když vám zrovna nedrtí všechny kosti v těle, můžete se nad jejich komixovou prvoplánovitostí a oddaností své roli skvěle pobavit.

Žádná přehnaná gymnastika

Každá úroveň je spjata s neustálým pronásledováním některého ze známých superpadouchů, který určuje ráz celého levelu. Kosení mnoha druhů řadových nepřátel je vždy proloženo pravidelnými potyčkami s padouchem a finálním soubojem, který obvykle stojí za to. Pokud jde o občasné hlavolamy a překonávání terénních překážek, hra rozhodně nemůže konkurovat vyspělejšímu Tomb Raideru a Lara Croft možná trochu překvapivě umí i víc pohybů. Tyhle tituly ale proti sobě ani moc nestojí a Spiderman usiluje spíš o plynulý a dynamický zážitek bližší Prince of Persia. Obtížnost přesto není podceněna a umí být výzvou.

Zajímavý je systém odemykání nových bojových dovedností a pasivních schopností, který má na hru výrazný dopad – škoda jen chabého zpracování vylepšovacího menu. Také souboje mohou být někdy zmatené a nutnost rozlišit čtyři postavy přeci jen umí zamotat hlavu. Jinak ale hlavním problémem zůstávají trable s ovládáním, obzvlášť při lezení na stěnách nebo tehdy, když se hra přepne do plošinového režimu. Až na pár slabších levelů a fakt, že občas by hra při soubojích s bossy mohla nám nezkušeným PCčkářům trochu víc napovědět, není moc co vytýkat.

Trochu jiný šálek čaje

Navzdory všem kladům nicméně platí, že majitelé konzolí budou s výsledkem zřejmě spokojenější a jejich dojem může být lepší. Nebo možná taky ne. Možná, že jsou na podobný typ hrdinských arkád zvyklí a Spiderman Shattered Dimensions je neohromí, zatímco my, počítačoví hráči, díky němu máme šanci poznat žánr, kterému obvykle nedáváme šanci nebo k němu ani nemáme přístup. Buď jak buď, tenhle Spiderman konečně dává smysl.

Spider-Man: Shattered Dimensions

Ryze konzolová zábava se zdánlivě infantilním hlavním hrdinou funguje i na PC překvapivě dobře. Pestrý obsah, spousta zábavných bossů a správná dávka nadhledu bez problémů vynahradí kostrbaté ovládání a další dílčí pochybení.