Stacking Recenze Stacking

Stacking

1. 4. 2012 22:00

Na osobních počítačích jsme si už zvykli, že spousta titulů se na PC dostane až s jistým časovým odstupem po uvedení na konzole. Naštěstí, a to slovo zdůrazňuji, se k podobnému kroku rozhodli pánové a dámy kolem designéra Tima Schafera z Double Fine Productions s jejich netradiční 3D adventurou Stacking, jíž jsme na konzolích obdivovali zhruba rok zpátky. Byla by totiž setsakramentská škoda, aby byli PC hráči o tento kvalitní kousek připraveni. Že jste o Stacking ještě neslyšeli? Pak se klidně posaďte a v peněžence pomalu nachystejte potřebných patnáct éček, protože tenhle kousek opravdu stojí za to.

Jak z němého filmu

Stacking vypráví příběh jedné nuzné rodiny Blackmorů, která má do kapsy opravdu hodně hluboko. A aby toho nebylo málo, jednoho dne přijde zlotřilý magnát a odvede do roboty po otci i většinu jejich potomstva. Zůstane pouze matka a nejmladší syn, Charlie, který by v pracovním procesu žádný velký zisk nepřinesl. Charlie ale není žádné ořezávátko a rozhodne se, že bratry vysvobodí a odvede zpátky domů. Příběh jak vystřižený z béčkového němého filmu, nemyslíte? Ale on to pravděpodobně byl i záměr, neboť Stacking se nese na vlně velmi působivé stylizace právě v podobě prapočátků kinematografie. Nečekejte tedy žádné košaté dabované dialogy, kdepak, místo toho si Double Fine Producitons připravili krátké textové průpovídky v podobě titulků přes celou obrazovku. Pokud Stacking něčím zaujme hned na první pohled, pak je to právě tato netradiční stylizace, kterou bereme všema deseti.

Matrjošky!

A pokud vás nezaujme stylizace, nenechte se odradit, ten hlavní element jsem si záměrně nechal na později. Hlavní postavy totiž nejsou normální lidé, to by nebylo studio Double Fine, aby nepřišli s nějakou kulišárnou. Pamatujete na typické ruské duté panenky, které měly v sobě hromadu dalších? Říkalo se jim matrjoška a svého času je doma měla snad každá babička. Tak přesně ty použil Tim Schafer při vymýšlení gamedesignu pro Stacking. Vtip je v tom, že nejmladší z bratrů Charlie je současně tou nejmenší panenkou ze série matrjošek, takže se může zmocnit kterékoliv větší postavičky jednoduchým vplížením se do zad a vskočením dovnitř. Pro zdárné dokončení všech pěti úrovní je potřebné nalézt speciální postavičky mající unikátní vlastnosti, které lze posléze využít při řešení zadaných úkolů. Jednoduché, vtipné a současně elegantní řešení, díky němuž se ve Stacking skrývá obrovská porce zábavy. Autoři se snažili přichystat titul vhodný pro hráče i nehráče, k čemuž využívají rozumně postavený systém nápovědy. Když si nevíte rady, můžete si požádat o poodkrytí části řešení. Tvůrci však neměli zájem na tom, abyste prachsprostě četli návod a postupovali podle něj, pokud vám nápověda nepostačí, je nutné chvíli počkat, než si budete moct požádat o další.

Koukejte zlobit

Při řešení pouze povinných úkolů vystačí Stacking na nějaké čtyři, možná pět hodin zábavy. Puzzly jsou ale postavené tak, aby bylo možné na ně jít hned několika různými způsoby, takže bratry ze spárů zlého magnáta vysvobodíte hned několikrát. Krom toho je zde i celá řada nepovinných aktivit a lumpáren, za něž jste posléze řádně odměněni do své sbírky matrjošek. Vůbec celý pobyt ve světě Stacking se nese v odlehčeném humorném stylu, jež působí jako balzám na duši v dnešním neskutečně uspěchaném světě. Pokud bych měl Stacking něco vytknout, byl by to možná právě malý náboj, který nemusí sedět úplně každému. Postupem času se na scénu může dostavit i nepříjemný stereotyp – jakkoli se autoři snažili vytvořit variabilní úkoly, jejich podstata zůstává vždy totožná. Pro úspěch je nutné prozkoumávat jednotlivých unikátních matrjošek, které vyžaduje čas i pevné nervy. Zarytým adventuristům by mohla vadit absence komplexnější příběhové linie, nicméně si nedokážu moc představit složitější vyprávění ve stylu němého filmu. Naopak velmi dobře se tvůrcům podařila konverze z konzolí, ovládání na kombu klávesnice-myš funguje bezchybně a kdybychom nevěděli, že hra už vyšla na X360 a PS3, ani bychom si toho nevšimli. Zkrátka a dobře, za sebe Stacking doporučuji všem fanouškům nezávislého hraní, kteří si potrpí na originálním námětu a zpracování. Je totiž rozhodně oč stát a těch patnáct Euro za tuto zábavu zcela určitě stojí.

Stacking

Vynikající adventurní kousek, který boduje zejména díky parádnímu nápadu a skvělé stylizaci do podoby němého filmu.