Star Trek Online: Legacy of Romulus Recenze Star Trek Online: Legacy of Romulus

Star Trek Online: Legacy of Romulus

Jiří Bigas

Jiří Bigas

6. 6. 2013 22:33 23

Tuhle recenzi nemůžu začít jinak než letmým kontrolním pohledem do kalendáře. Nestal jsem se náhodou obětí únosu napříč časoprostorovým kontinuem? Podle všeho se ale nepíše rok 2000, kdy bylo ještě běžné, že nějaká Star Trek hra vycházela bez přehánění každý druhý měsíc. Přesto se stalo nemyslitelné a ve dvou po sobě jdoucích měsících vám přinášíme dvě recenze na dva naprosto odlišené Star Trek tituly. 3rd person akce od vývojářů z týmu Digital Extremes po dlouhém vývoji fanouškům příliš radosti neudělala, ale tentokrát vám můžeme slíbit, že si nepochybně spravíte chuť.

Na počátku bylo zklamání

Když v roce 2010 konečně vyšla první netrpělivě očekávaná MMO ze světa Gene Roddenberryho, musel jsem v sobě vší silou zkusit zapřít fanouška a přiznat si, že Star Trek Online tak docela nedostál vysokým očekáváním, která během vývoje i přes četné komplikace a změnu autorského týmu budil. Právem jsme si stěžovali na to, že šlo v mnoha směrech o polotovar, který častěji naznačoval úžasný potenciál, než aby jej vývojáři dokázali bezprostředně zužitkovat. Krásný a obrovský svět se pyšnil úžasným citem pro detail a komplexnost, pokud šlo o reálie legendárního sci-fi, ale pokulhával v tom nejdůležitějším, a sice obsahu, kterým by si udržel dlouhodobou pozornost náročného hráče. Důvěra, kterou jsme ale v toto MMO vkládali závěrem recenze, se naštěstí ukázala nebýt lichá.

V Cryptic Studios dokázali během let díky neustávající péči vylepšit původní hru bezmála k nepoznání a bez ohledu na nejnovější rozšíření Star Trek Online patří mezi nejzajímavější hry tohoto žánru. Ba co víc, počátkem roku 2012 se autorům podařilo s překvapivou elegancí a jistotou transformovat titul z klasické placené hry na free-to-play model, což mu právem vyneslo hned několik ocenění pro jednu z nejlepších her na tomto poli v daném roce. Pevně věřím, že velkou zásluhu na tom má skutečnost, že Star Trek Online lze hrát naprosto plnohodnotným způsobem, aniž byste museli do hry investovat byť jediný dolar. Nezbývá tak než věřit, že jejím autorům nezlomí tento benevolentní a chvályhodný přístup v budoucnu vaz.

Těžkotonážní rozšíření

Tolik k nezbytné omáčce, kterou jsem si tentokrát nemohl odpustit s ohledem na to, jak dlouhou cestu hra Star Trek Online ušla a kolik času uplynulo od jejího vydání. Teď už se však zaměřme bezprostředně na rozšíření Legacy of Romulus. Až doposud autoři zásobovali hráče novým obsahem prostřednictvím takzvaných „sezón“, které představovaly relativně objemné balíčky zpravidla čítající nové mise, lokace, plavidla, vybavení, ale třeba i vylepšení hry samotné a jejích mechanismů i možností. Legacy of Romulus je ale prvním skutečnou expanzí v pravém slova smyslu a za normálních okolností by se dříve pyšnila označením datadisk. Kromě mnoha jiného totiž přidává úplně novou frakci – Romulany, zatímco až doposud si hráč musel vybrat z pouhé dvojice aliancí: Spojené federace planet a Klingonské říše. A protože obsahu spojeného s hrou za Romulany je opravdu hodně, pojďme se nejprve podívat blíže na něj.

Příjemným překvapením je už skutečnost, že hra za novou frakci je velmi silně poháněna příběhem s řadou cut scén a po vzoru Star Wars: The Old Republic vývojáři znovu o trochu rozšířili množství dialogů, které se mohou pochlubit dabingem. A to navíc ne jen tak ledajakým. Obsazení je skutečně špičkové, přičemž si svou seriálovou roli zopakovala k nemalé radosti fanoušků i Denise Crosby, která vám opět bude házet klacky pod nohy coby Sela. Mytologie Star Treku je vůbec nejsilnější zbraní vývojářů. Za normálních okolností mají trekkies ve zvyku brblat nad leckterým detailem, žádný autor ani režisér nám často není dost dobrý. Respektive není podle nás mnohdy dostatečně zapálený pro věc. Ale právě v tomto směru Cryptic Studios excelují. Určitě lze vytvořit lepší hru, než je Star Trek Online, ale mám zato, že se fanoušci Star Treku jen tak nedočkají týmu, který by byl tomuto fenoménu tak oddaný a uměl s ním pracovat tak neuvěřitelně přitažlivým způsobem. Vývojáři totiž neustále vytěžují Star Trek na maximum a neopomínají do hry zahrnout ani ty nejbanálnější maličkosti.

Fanoušek žasne, laik se diví

Jak to vypadá ve výsledku? Když jsem v nesmírně bohatém a komplexním editoru postav musel pojmenovat své nové romulanské alter ego, na chvíli jsem se zamyslel. Nakonec jsem se rozhodl dát svému Romulanovi jméno D'Nal, k němuž mě inspirovala z mého pohledu naprosto nepodstatná epizodní postava z Nové generace. Jmenoval se D'Tan a jeho jméno se mi prostě líbilo, nic víc v tom nebylo. Mé překvapení nemohlo být větší, když jsem o pár minut později zjistil, že je to právě D'Tan, kdo v budoucnosti vede novou Romulanskou republiku proti tyranii Tal Shiaru. Po zničení romulanské domovské soustavy, tak jak nás s ní seznámil první restartovaný Star Trek od J.J. Abramse, se totiž někdejší impérium ocitlo v troskách a o moc se přetahují právě D'Tan a Sela, coby představitelé nové republiky a původní autoritativní vlády. Vy se přitom do celé věci, jak už to tak bývá, připlete úplnou náhodou, když Tal Shiar zpustoší vaši kolonii. Záhy už však osud celé rasy tíží i vaše bedra a je jen na vás, jak se s novou rolí coby centurion Romulanské republiky a velitel vlastní lodi vypořádáte.

Možná by si šlo postěžovat na skutečnost, že úvod hry je poměrně lineární, jeho protiváhou je ale chytlavá zápletka, kterou si vychutnáváte prostřednictvím na sebe navazujících příběhových epizod. A nakonec se přeci jen budete mít možnost vydat, kam vás jen bude srdce táhnout. Velký přínos pro nováčky určitě bude mít i výrazně příjemnější tutoriál s řadou tool tipů, které vás budou doprovázet během vašich prvních kroků ve hře. V tomto směru si ostatně přijdou na své i ti, kteří dají přednost hry za Klingony, která se rovněž dočkala vylepšeného úvodu a navíc nyní dovoluje hráči stát se válečníkem říše okamžitě, namísto nutnosti vysloužit si nejprve ostruhy coby důstojník Hvězdné flotily. Základem ale pochopitelně nadále zůstává rozvíjení vlastního charakteru a péče o vaši posádku i hvězdnou loď, protože vesmírné mise jsou ve Star Trek Online stejně důležité jako ty, v nichž se vydáte po svých na některý z mnoha zdejších světů.

Flexibilní zábava

Ty tam jsou počáteční problémy hry s orientací, pokud jde o navigaci k další misi nebo úkolu. Komu nesvědčí klasické RPG ovládání, může zkusit FPS mód, díky němuž hra dostane úplně jiný náboj a připomíná spíše pořádně rozvětvenou taktickou 3rd person akci. Ovládání lodi a mezihvězdné souboje pak stále zdaleka nejvíce připomínají letitou sérii Starfleet Command, vaše strategické možnosti jsou ale teď nepoměrně zajímavější než před pár lety, pokud jste se delší dobu o Star Trek Online nezajímali. Překvapivě rychle si navíc navzdory četným pochybnostem i veterán zvykne na přepracované uživatelské rozhraní, které koresponduje s každou aliancí, ale můžete si vybrat i z mnoha alternativ, pokud vám to výchozí po estetické stránce nevyhovuje. Pochvalu ale autoři zaslouží i za další novinky, které přímo nesouvisí s hrou za Romulany, a mohou se z nich těšit všichni. Za všechny jmenujme třeba úplně nová dobrodružství, která můžete prožít na „planetě galaktického míru“ Nimbus III, nebo možnost resetovat takzvané traits, které určují „vrozené“ schopnosti a zvláštní dovednosti vaší postavy. Ba co víc, teď si můžete vždy po každém desátém levelu osvojit nový pasivní bonus.

Je toho opravdu mnoho, co může Star Trek Online fanouškům sci-fi nabídnout a není zdaleka v možnostech této recenze vše popsat. A i když by se určitě našlo několik nedostatků, na něž by si šlo právem postěžovat, žádný z nich není úplně fatální a drtivá většina novinek opět posunula celou hru blíž vytouženému ideálu. Na jednu věc ale přeci jen budou zřejmě mnozí fanoušci žehrat. Přes všechny výše popsané superlativy zůstává překvapivě Star Trek Online i nadále hrou, která je zasvěcena původní dvojici nepřátel. Je totiž trochu kontroverzním rozhodnutím, že po dosažení desátého levelu se musíte rozhodnout, jestli budete stranit Federaci, anebo Klingonům. Dále budete hájit zájmy Romulanů a jejich bratří Rémanů, technicky vzato se z vás ale stane příslušník jedné z hlavní dvojice frakcí. Na druhou stranu to ale znamená, že budete mít záhy nejen z odmítnuté aliance nelítostného protivníka, ale rovněž nového mocného spojence. Díky němu se posléze dostanete i na místa určená výhradně Federaci, nebo Klingonům, k jejich specifickému obsahu, ale i vybavení. Svým způsobem je tak hra za Romulany sice na první pohled okleštěnou, ale současně paradoxně dost možná tou nejbohatší a nejzajímavější vůbec.

Star Trek Online: Legacy of Romulus

Desítky lodí, planet i misí a více než dvě desítky ras, jejichž příslušníkem se může hráč stát, činí po třech letech od vydání ze Star Trek Online jednu z nejpřitažlivější free-to-play MMO vůbec. Expanze Legacy of Romulus dělá hru opět o něco přístupnější, výpravnější a modernější.