steel-armor-blaze-of-war
Steel Armor: Blaze of War Recenze Steel Armor: Blaze of War

Steel Armor: Blaze of War

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

25. 12. 2011 23:00

Simulátory jsou zvláštním herním sub-žánrem, které jakoukoliv zdánlivě zábavnou činnost, jako je například řízení vlaků, nebo popelářských vozů, přemění na činnost neuvěřitelně náročnou, vyžadující maximální soustředění a trpělivý metodický přístup. Pro běžného hráče je simulátor synonymem nudy, komplikovaného ovládání a celkové nepřístupnosti. Pak jsou tu ale fanoušci žánru, pro které jsou výše zmíněné nedostatky tím největším lákadlem, a právě na ně cílí i nový tankový simulátor Steel Armor: Blaze of War.

Čtyři z tanku

Jde o hru z produkce studia Graviteam, které mělo na svědomí simulátor Steel of Fury: Kharkov 1942. Vývojáři se nebojí moderních trendů, a tak opouštějí okoukané prostředí druhé světové války a přesouvají do dějiště současného. Podobně jako předchozí tankový simulátor tak i Blaze of War se kasá faktickou, skoro až encyklopedickou přesností zpracovaných bitev. Hra pokrývá konflikty v Afghánistánu, Iránu a Angole. Všechny tři kampaně jsou k dispozici od samého začátku a hráč tak může přeskakovat z jedné fronty na druhou. Vojenští teoretikové jistě ocení, že i přes velký důraz na historickou přesnost má hráč možnost měnit sestavu obrněných divizí a pěchoty. Nejste tedy pouhý řidič tanku, ale přímo velitel ozbrojených sil a jako takový budete rozdávat rozkazy a vůbec volit celkovou strategii. S tím souvisí pravděpodobně nejradikálnější novinka celé hry a sice přítomnost takzvaného módu operací. Jde vlastně o plnohodnotnou tahovou strategii, kde už nesedíte v tanku, ale skrz mapy a několik ikonek řídíte průběh ceké bitvy. Jednotky můžete po mapě posouvat, plánovat ofensivní i defensivní kroky, opravovat stroje, ulevovat zasaženým četám a střídat je těmi nepoškozenými. V praxi to vypadá tak, že chvilku taktizujete u mapy a ve chvíli kdy nechcete ponechat výsledek bitvy na statistikách a algoritmech, přesunete se přímo na bojiště a s nepřítele to vyřídíte pěkně postaru. Hra tedy prezentuje hráči historicky přesnou verzi bitvy, tak jak se doopravdy udála. Hráč se této šablony může držet, ale taky nemusí a třeba si zaexperimentuje a zkusí taktiku úplně novou. Krom tří separátních válečných tažení je tu i mód rychlé hry, který bohužel nedisponuje tak komplexními scénáři jako hlavní kampaň. Hráč si v podstatě jen rozestaví jednotky hodných, zlých a pustí se do boje.

Procházka růžovým sadem

Věřte tomu nebo ne, tohle všechno funguje velmi dobře. Jak je ale u simulátorů zvykem, musíte se k tomu dobrému nejdřív prokousat. Prvních pár hodin se tedy nese v duchu pokusů a omylů. Tutoriálová okénka si vyskakují, kdy chtějí, a interface je naprostý guláš. Oba módy, jak ten operační tak i klasický tankový, jsou vybaveny početným ikonkovým pásem, který je sice doplněn o vysvětlivky, ale než si je všechno pročtete, je už dávno po bitvě. Steel Armor je samozřejmě stále tankovým simulátorem, a tak je celá strategická část mírně zjednodušená, tady alespoň v rámci žánru. Hra vcelku přehledně značí na jaké nepřátelské jednotky můžete zaútočit s vysokou pravděpodobností jejich zničení a vůbec celkový managment vašeho vojska je poměrně přívětivý, skoro bych řekl až intuitivní (u simulátoru téměř nemyslitelné). Přepnutí do módu řízení tanku je ale tvrdým vystřízlivěním. Pokud čekáte, že se budete prohánět po kopcích, kličkovat mezi pancéřovými obludami a pálit hlava nehlava ve stylu Battlefield 3, čeká vás opravdu studená sprcha. Nábojnic je málo, nepřítel je téměř neviditelný a jedna přesně mířená rána vás dokáže nadobro vyřadit z bitvy. Posádku tanku tvoří čtyři lidé. Velitel, řidič, střelec a nabíječ. Můžete se samozřejmě vžít do role velitele a všechny pěkně komandovat, jak ale znám hráče simulátorů, budou se raději přepínat do jednotlivých rolí a celý proces řízení, zaměření, vystřelení a nabití provádět ručně. Klasická tanková bitva ve Steel Armor navíc není nijak atraktivní ani dynamická. V podstatě jen stojíte na kopci a v zaměřovači hledáte miniaturní, několik kilometrů vzdálený, nepřátelský tank. Pak už se jen ostřelujete, manévrujete a snažíte se odhadnout balistickou křivku střely. Podobně jako v operační mód, tak i v taktickém režimu řízení tanku se můžete prokousat k poctivé simulátorové hratelnosti. V cestě vám ale stojí matoucí interface a slabý tutoriál. Pokud jste ale oddaný simulátorový nadšenec a obětujete hře několik hodin frustrace a bezútěšného tápaní, budou vám odměnou doopravdy realistické tankové bitvy

Vizuální polotovar

Technické provedení zůstalo někde na půl cesty. Když zasvítí sluníčko a váš stroj se pěkně zaleskne, je Steel Armor opravdovou pastvou pro oči. Můžete obdivovat i realistický model poškození, který je mimochodem jedním z hlavních taháků hry. Modely tanků dynamicky reagují na okolní prostředí, takže díra od letícího projektilu se objeví v místě zásahu, stejně jako spousta oděrek, škrábanců a špíny, které jste cestou nabrali. Jak ale sluníčko zapadne vrátíme se zpět do světa simulátorové strohosti a Steel Armor začne připomínat stařičkou Operaci Flashpoint. Hra se navíc nezbavila klasické simulátorové kletby, kdy se samotným strojům věnuje maximum grafické pozornosti, zatímco okolní prostředí a postavy jsou jaksi druhořadé. Ve Steel Armor je vizuální kontrast skoro až komický, když vidíte jak tohle obrněné vozidlo pokryté nádhernými, moderními texturami projíždí hrou z roku 1994.

Steel Armor: Blaze of War je slušný simulátor, který ale běžnému hráči nemohu doporučit. V jádru hry je něco co, co doopravdy funguje, ovšem trvá hodiny, než si člověk komplexní ovládací schéma a mechanismy hratelnosti osvojí. Běžní smrtelnicí dychtící po kvalitní tankové akci by se měli poohlédnout po něčem jiném. Nadšenci do válečnictví a veteráni této tankové série si ale Blaze of War jistě užijí.

Steel Armor: Blaze of War

Steel Armor: Blaze of War je slušný tankový simulátor, který potěší nejedoho příznivce obrněných vozidel. Matoucí interface a komplikované ovládání jej ale činí velmi nepřístupným a z pohledu obyčejného smrtelníka téměř nehratelným.