Stranger Recenze Stranger

Stranger

25. 12. 2007 23:00

Když se řekne mix RTS a RPG, musí první vzpomínka patřit povedené sérii Spellforce, která nejednoho hráče uchvátila svou kouzelnou grafikou, vypilovaným systémem stavění vesničky, rozšiřování armády a zlepšování hrdiny. V podobných hrách si má přijít na své jak milovník RTS, tak obdivovatel udatných hrdinů, vydávajících se proti veliké přesile. Stranger by teoreticky měl nabízet z obou stran vah špetku ingrediencí, nicméně někam se ztrácí ten správný náboj, který různorodé příchutě smísí do poživatelného pokrmu.

Pomalý rozjezd, pomalý průběh

Základem každého správného RPG a v poslední době i strategie je kvalitní příběh. Svou výpravou by měl zaujmout a dostatečně vtáhnout do hry. Bohužel, v případě Stranger se někde stala chyba. Každý se asi podívá na kalendář, v jakém že to jsme roce, když pro nás tvůrci přichystali příběh vyprávěný pomocí statických obrázků a komiksových bublinek. Ano, jistě to má svoji atmosféru, ale jako záměr bychom to přijali pouze v případě, že by se jednalo jen o dějový doplněk. Zde bohužel tyto obrazovky mezi misemi slouží k vyprávění velmi chudého příběhu. Ten se odehrává ve fantasy světě Kront. Nejde o nic lepšího než strohou kouzelnickou zápletku tří hrdinů (Steigara, Kagara a Mordloka), ve které se velmi záhy ztratíte, a tak vás čekají pouze za sebou jdoucí mise bez jasné návaznosti. Hra se kvůli tomu velmi vleče, chybí v ní lepší motivační prvek.

Kde se stala chyba?

Stranger je kombinací RTS a RPG. Nečekejte ale žádné stavění vesničky a následný vývoj jednotek. Zde misi začínáte pouze se svým hrdinou a několika různobarevnými krystaly v kapse. Vaším úkolem je až v dané lokaci naverbovat dostatečný počet bojovníků, které poté využijete ke splnění úkolu. Nikdo vám ale zadarmo nic nedá, a tak i nejrůznější Orkové a Gnomové budou chtít jistou almužnu, jíž jsou v tomto světě právě krystaly. Ty budete získávat z padlých nepřátel nebo je občas objevíte ležet u cesty. RTS částí se dá označit to, že své svěřence „vezmete do lasa“ tažením myši a ovládáte je jako celou partu, měníte formace a podobně. Naopak RPG prvků se dočkáte v podobě osazování věcí do skromného inventáře (který mají k dispozici všichni ve vaší skupině), častého vylepšování bojovníků a učení nových schopností a kouzel.

Už od počátečních tutoriálů (které působí opravdu velmi vtipně) se nám na hře něco nezdálo. Prostředí, ve kterém se odehrává, má všechny parametry slušného fantasy titulu, okolo tryská sopečná láva, ze stran na scénu vybíhají nejrůznější pavouci, brouci, vojáci a Orkové a pořád se na mapě něco děje. Problém je však v tom, že to, co jste v Diablu ušli za deset vteřin, zde půjdete klidně i minutu a více! Ano, hlavní hrdina je totiž opravdový lenoch a spíše než jako na dobrodružné výpravě si to šine jako na odpolední vycházce. Ještě hůře na tom navíc bývají jeho svěřenci, takže i po zdlouhavém výšlapu budete čekat na zbytek vaší party. Úkoly, ve kterých musíte vybít příšery na druhé straně mapy a pak se jít úspěchem pochlubit místním obyvatelům, pro vás proto budou malou noční můrou a bez problémů si u takové vycházky vyřídíte telefonát nebo povečeříte.

Druhým zásadním kamenem úrazu je pak rozložení všech různých nastavení, statistik a menu na obrazovce. Ta jsou rozházena v dost zvláštním (ne)ladu a (ne)skladu a chvíli vám vezme, než si na rozestavení zvyknete. Ještě hůř se pak ale orientuje v nepřehledných seznamech schopností, které umíte, podivném inventáři, zacházení s kouzly i manipulace s krystaly. U spoustě věcí také chybí důležité popisky a vysvětlení.

Zachraňujeme, kde se dá…

Každý hrdina, ale i každý naverbovaný voják, získává za zabité příšery a splněné úkoly zkušenosti. Při přechodu na vyšší úroveň si pak můžete vybrat jednu z mnoha schopností, rozřazených do několika skupin. Nečekejte žádné zvyšování síly nebo obratnosti, tyto vlastnosti se vám zvyšují postupně samy. Vy se tak můžete zaměřit právě na výběr různorodých schopností a kouzel. Základem je válečná zručnost s různými typy zbraní (meče, sekery, kladiva, palice či velmi silné kuše), ale můžete investovat také do různých léčitelských, obranných, ale i útočných kouzel (nadále rozlišených do červené, zelené, modré a smíšené magie), které buď podporují přímo vašeho hrdinu nebo celou partu. Poslední možností jsou pak mimobojové schopnosti, jako větší zvýšení vašeho zdraví nebo zrychlení pohybu vašeho hrdiny o 30 %, což je vzhledem k zmíněné pomalosti pohybu jasná volba. K vyvolávaní kouzel pak opět potřebujete krystaly, které musí odpovídat barvě magie, již chcete využívat.

…ale ani to vždycky nepomůže.

Stranger nezachraňují ani dost nudné a stereotypní úkoly. Ty se na jednotlivých mapách odehrávají buď na povrchu nebo v podzemních chodbách. Většinou vás čekají úkoly typu jdi a zabij, okořeněné pouze nemastnou, neslanou omáčkou - jednou vysvobozování vězňů z citadely, jindy zabití silného kouzelníka, který sužuje místní obyvatele.

Co vás navíc občas potrápí, je poměrně dost nevyrovnaná obtížnost. Ať už si tedy vyberete jakoukoliv ze tří dostupných, většinou si budete část mise užívat bezstarostného života hrdiny, kterého nikdo nepřemůže, a část stresovat z úseku, který je neúměrně těžký. Protivníci se navíc náhodně respawnují po celé mapě, a tak si zabojujete i při zpátečních cestách, když si například půjdete najmout nové bojovníky. Autoři byli naštěstí natolik rozumní, že zvolili rozlohově spíše menší mapy.

Stranger je hrou, která může jen stěží někoho zaujmout a zajímavý nápad s roztavením zbraní a ukováním si nových to rozhodně nezachrání. Fanoušci podobných kombinací RTS a RPG, ať se raději podívají po nějakém starším, ale o to kvalitnějším titulu. V těchto podprůměrných herních vodách není nic zajímavého k vidění.

Stranger

Stranger neměl ambice na to, aby se stal hitem letošních Vánoc. Měl nicméně na to, aby se stal příjemně hratelnou fantasy kombinací RPG a strategie. Díky zbytečným problémům a nepochopitelným zaváháním se však nedočká ani tohoto ocenění.

Hezké fantasy prostředí, detailní barevná grafika, občas světlá chvilka v konstrukci mise, spousta vlastností na vylepšení, ukování zbraní a zajímavá práce s krystaly
Nepochopitelně pomalá chůze jednotek, podivné animace pohybu, prakticky neexistující příběh a jeho otřesné vykládání, stereotypní boj, úkoly a spousta nepřehlednosti v ovládání všech herních prvků