stronghold-3
Stronghold 3 Recenze Stronghold 3

Stronghold 3

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

6. 11. 2011 23:00 6

Vývojářské studio FireFly to nemá jednoduché. Jejich, dnes již kultovní, hra Stronghold z roku 2001 velmi netradičním způsobem obohatila žánr klasických realtimových strategií. Překvapivě komplexní systém úprav vaší pevnosti a sofistikovaná, leč přístupná ekonomika okouzlily spousty hráčů. Hra nasadila laťku poměrně vysoko a žádný další titul z dílny tohoto studia už slávy prvního Strongholdu nedosáhl. Řada hráčů doufá, že právě třetí díl vrátí sérii Stronghold zpátky na výslunní. Upřímně řečeno, úplně by stačilo, kdyby lidé z Firefly vzali koncept prvního dílu a doplnili o adekvátní grafické zpracování. Bohužel, ani jednoho, ani druhého se v případě Strongholdu 3 nedočkáme.

Potřetí feudálem

V jádru přitom hra zůstala v podstatě stejná. Vžijete se do role feudálního panovníka, jehož moc se opírá o pozemky a pracující lid. Poddané do svého kraje musíte nalákat výhodnými daněni a pravidelnými přiděly jídla a piva. Spokojení dělníci tvrdě pracují, čímž se produkce stává efektivnější a do svého kraje tak nalákáte další obyvatelstvo. Takhle postupujete dál, až se z vaší malé osady stane plnohodnotné soběstačné město. Systém je to chytrý a jako náplň hry to funguje skvěle, přesněji řečeno, před deseti lety to fungovalo skvěle. Třetí Stronghold totiž chybuje v těch nejelementárnějších oblastech herního designu a zábavný koncept se tak mění v neuvěřitelně frustrující zážitek.

Prvním problémem je komunikace. Z interfacu se totiž nedozvíte zhola nic. Kolik železné rudy horníci vyprodukují, jak rychle přibývá dřevo do skladiště, nebo jak dlouho potrvá, než kasárna vytrénují nového vojáka? Žádnou z těchto informací vám hra neposkytne. Složitý ekonomický systém by ovšem správně měl poskytovat jistou formu odezvy na hráčovy činy. Kolik dřeva si můžete dovolit investovat a jak dlouho potrvá, než se jeho zásoba obnoví? Na podobné otázky vám hra neodpoví, a tak musíte kliknout na budovu skladiště a z dostupných čísel se pokusíte vysledovat a odhadnout jak rychle suroviny přibývají. Bez přítomnosti nějaké chytré tabulky, která by hráče informovala o stavu ekonomiky, se celá hratelnost smrskne na jakýsi zvláštní systém ve stylu pokus/omyl. To, jestli byl ten či onen krok chybný, se totiž dozvíte až ve chvíli, kdy se celé vaše hospodářství hroutí.

Schovejte se za hradby

Kde hra ovšem úspěšně navazuje na první díl, je samotná stavba a následná úprava vašeho města. Můžete vytvořit sérii hradeb a připravit si na dotírající armády nejrůznější pasti, jako je vroucí olej nebo padající klády. Stavba hradebních zdí přitom vyžaduje jistou míru plánování. Hráč se v podstatě pokouší odhadnout, kudy by mohli nepřátele do města proniknout, a podle toho vytvořit strategická zúžení, kde se valící se horda válečníku stane snadným terčem pro vaše lučištníky. Tady ovšem narážíme na další problém. Hra disponuje dvěmi kampaněmi, první z nich je ekonomická, která trpí již zmíněnými nedostatky. Druhá je kampaň válečná, která bohužel trpí ještě vážnějšími nedostatky. Největším z nich je umělá inteligence. Ta je naprosto neschopná rozlišovat blížící se nepřátele a pokud například dáte povel k útoku, vaše družina nebožáka bez problémů ubije, naprosto ovšem ignoruje opodál stojící skupinu válečníků, kteří dál klidně pokračují směrem k vaší pevnosti. Podobně je to i se zmíněnými lučištníky, kteří se zkrátka nemůžou rozhodnout, kam přesně budou pálit, a tak chvíli střílí sem, chvíli tam a nakonec vlastně netrefí nikoho.

Jsou tu ovšem další problémy, v tomto případě spíše technického rázu, které dojmy z hraní kazí. Jeden z elementárních nástrojů každé strategie je funkční správa jednotek a jejich úkolů. Stronghold 3 ovšem zklamal i na této základní úrovni. Označit nepřítele pro vaše válečníky patří totiž k těm nejnáročnějším úkonům v celé hře. Pokud chcete aby vaše jednotka zaútočila na nepřítele, a je to nedej bože jeden osamocený vojáček, musíte si ho na obrazovce nejprve přiblížit, co to jde, a teprve potom kliknout. Hra totiž nic jiného než na milimetr přesné kliknutí neakceptuje, a tak místo rozmýšlení další strategie mnohdy jen nesmyslně honíte pár malých pixelů sem tam po bojišti. Jakýkoliv střet s nepřítelem se tak po pěti minutách mění ve frustrující nudu. Vy jako hráč sice víte co udělat, ale zmršené ovládání vám neustále hází klacky pod nohy. Celé to slavné oblehání hradů, což je vlastně jakýsi trademark série Stronghold, je tak bezkonkurenčně tou nejotravnější součástí celé hry.

Šedivá grafika

Jeden z mála prvků prvního Strongholdu, který vývojáři do nového pokračování přenesli takřka beze změny je grafika. Ta totiž místy vypadá jako něco z roku 2001. Textury jsou šedivé a bez detailu, dřevěné sudy připomínají pětiúhelníky a modely postaviček jsou předpotopní. Z hlediska zpracování tak hra zaujme jedině svou zvukovou kulisou. Dabing postav je povedený a místy hra spustí nějaký ten dobový popěvek, který příjemně podpoří středověkou atmosféru hry.

Celkově se ovšem Stronghold 3 jen tak tak vyšplhal k průměrnému hodnocení. Původní koncept výstavby města a jeho následné obrany zůstal beze změny, je ovšem pohřbený pod nepřehledným interfacem, rozbitým ovládáním a obstarožní grafikou. Celá řada dalších, doslova školáckých chyb ze strany vývojářů dělá ze třetího Strongholdu nejhorší díl série.

Stronghold 3

Návrat krále se nekoná. Stronghold 3 trpí zásadními nedostatky v oblasti hratelnosti a technického zpracování. Stavba města a opevnění je tedy to jediné co hru chrání před podprůměrným hodnocením.