t-72-balkans-on-fire
T72: Balkans on Fire! Recenze T-72: Balkans on Fire!

T-72: Balkans on Fire!

Michal Rybka

Michal Rybka

6. 12. 2005 23:56 1

Existuje jedna kategorie her, kterou bychom nejspíše označili za ideologicky propagační. Nebývají technicky příliš fortelné, ale je tam opravdu silný náboj typu „my zvítězíme“ – ať už je to vítězství Pax Americana, anebo alláhakbarovské nadšení protiizraelských her sponzorovaných Hammásem. T-72: Balkans on Fire do této kategorie her zcela zapadá a dovolí i našemu hráči, aby si za cenu hry koupil tankistický nedodělek s výrazně prosrbským a protichorvatským nábojem. Výrobce Crazy House jest totiž vývojářským útulkem ruským a není divu, že zde hrajete postavu ruského dobrovolníka, jenž pomáhá srbským souazbučencům v boji proti fašistickým chorvatským ustašovcům, zlotřile sponzorovaným Evrosojuzem a imperialismem SŠA (nebo jak že se to na dálném jihovýchodě říkalo...)

Tato hra je (pokud jde o ovládání) dosti zběsile náročným simulátorem tanků T-34, T-55 a T-72, které pojíždějí velmi hnusně vypadající krajinou a výměnou za zapnutí byť jen omezených efektů si vyžádají krutou daň na vašem CPU i GPU. Už podle stavu manuálu se domnívám, že vše asi bylo pojato jako regulérní trenažér pro výcvik ruských dobrovolnických volkpanzerfüherů, kteří by ze hry měli odejít obdařeni zcela reálnou představou o tom, jak komplikované je řízení tanků ruské výroby, takže zde máme realistický startér, automatické nabíjení v T-72 funguje jen při určitém náklonu hlavně a tak dále... Prostě to jsou věci, které průměrného hráče při zoufalém bušení do klaviatury opravdu adrenalinově osvěží a přimějí ho k tomu, aby si okolí klávesnice obložil výtisky úryvků z návodu a FAQ.

Pokud nehodláte projít výcvikem na ovládání ruských tanků (kdo ví, třeba se nám to všem jednou bude hodit...), můžete tento kus s klidem vynechat a jít si zahrát nějakou opravdu dobrou HRU, jako je třeba Battlefield 2 nebo Flashpoint. I když takový Flashpoint je titul o poznání starší, je mnohonásobně lepší a zábavnější – v T-72: Balkans on Fire! jsou mise nudné, v krajině není na co koukat a umělá inteligence je obousměrně frustrující. Jak že myslím ono „obousměrně“? Inu tak: vaše vlastní computerizovaná osádka je přímo hrozná, pokud řídíte, nedokáže rozumně střílet na nepřátele, a pokud chcete střílet vy sami, počítačový řidič vám s gustem nastartuje, trhne a popojede v úmyslu rozrýt pásy nepřátelskou kapustovou zahrádku ZROVNA v okamžiku, kdy se vám konečně podařilo dobře zamířit na nepřátelský tank. (To je směr umělé inteligence směrem od vás do hry.) Na druhou stranu se nepřátelé chovají jako krátkozraký Rambo, pokud je míjíte dost daleko, můžete je kosit jako slepice, pokud se ale přiblížíte, předvedou vám čarostřelecký výkon z RPGček. (To je směr reverzní.) Pochopitelně nemůžete čekat takový luxus, jako že vám hra bude s něčím pomáhat – třeba že vám ony ostrostřelce s RPG pomůže lokalizovat.

Je vážně bezvadné, že se tu simulují všelijaká poškození (svlečené pásy atd.), že tanky mají veškeré speciální vybavení a že tu je editor misí... Jenže přes všechnu tu zde přítomnou simulaci jde o frustrující, nudnou hru, která navíc nevypadá nijak dobře, pokud ji pouštíte na jakékoli detaily menší než maximální. I tam ovšem narazíte na nevzhledné artefakty (zběsile vypadal například průjezd brodem z pohledu řidiče, měl jsem pocit, že hledím očima tonoucího jezevčíka). A na maximální grafické detaily, přátelé – tak na ty budete potřebovat velmi, velmi, VELMI silný hardware. Tahle hra je evidentně nedotažená a podle všeho se předpokládá, že si své mise doeditujete sami a sami se u toho nějak zabavíte. A to je velmi špatně.

Pokud nemáte coby fetiš ruské tanky (anebo nemáte něco osobního proti Chorvatům, např. je nehodláte ztrestat za předražené zmrzliny a limonády), vyhněte se tomuhle kusu obloukem. Špatných her oblečených do „sofistikovaného“ hávu jsme už viděli desítky – a tahle věc k nim rozhodně patří.

T72: Balkans on Fire!

Pokud máte opravdu velikánský tankově-simulátorový absťák, anebo si chcete vyzkoušet trenažér ruských tanků, tak to se zavřenýma očima ujde. Jako hra pro běžného smrtelníka to je ale čistá katastrofa.

Rigorózní simulace ruských tanků a možnost zastřílet si v nacionalistické válce na Balkáně.
Ovládání hry a umělá inteligence je úplně úděsná, na to, jak hra vypadá hnusně, se skoro nehýbá. Není to NIC pro běžného hráče.