Tales of Monkey Island Chapter 4: The Trial and Execution of Guybrush Threepwood Recenze Tales of Monkey Island 4

Tales of Monkey Island 4

11. 11. 2009 23:40

Slyšte příběh slavného mořeplavce, který se jednoho dne rozhodl, že se stane nejmocnějším pirátem všech moří. Svět jej znal pod jménem Guybrush Threepwood, on sám si za jméno s drzostí sobě vlastní přidával přívlastek Mighty Pirate ™, mocný pirát. Letos v létě se jeho příběhy opět dostaly na obrazovky monitorů i stránky herních časopisů, neboť se vývojářská společnost Telltale Games rozhodla oprášit starou klasiku a připravit novou porci příběhů, jak jinak než v epizodickém podání. A jestliže byl první díl velmi slabým odvarem extravagantní adventury z počátku devadesátých let, následná dvojice pokračování si vedla o tisíc procent lépe. Bude vzestupný trend pokračovat i ve výhradně noční epizodě s číslovkou 4 na konci a podtitulem The Trial and Execution of Guybrush Threepwood?

Zpátky na Flotsam Island

Na konci třetí epizody seriálu ze světa Monkey Island jsme zaznamenali další zradu v podání sice sexy, ale také dosti nepředvídatelné Morgany LeFlay. Ta se rozhodne dostát svému původnímu slibu a odevzdat Guybrushe do rukou zvráceného markýze De Singe, coby kořist, za níž si De Singe zaplatil. Z toho mimo jiné plyne, že se děj vrací opět na Floatsam Island, tedy na ostrov, na němž se odehrávala i pochybná první epizoda série. Tvůrci si tak moc nemuseli lámat hlavu s řešením lokací, přibylo pouze několik málo obrazovek, ostatní byly přesunuty do hávu noci, čímž bylo alespoň trochu zamaskováno opakování. Na Floatsam Islandu se ale nenachází pouze De Singe, jsou zde i piráti, kterým v posledních dílech Guybrush dost zamotal hlavy. A protože piráti jsou národ mstivý, rozhodnou se podat na Threepwooda trestní oznámení k pirátskému soudu! A nač troškařit, když už, tak rovnou za 4 prohřešky proti zákonům, ať se chlapec pěkně zapotí!

Soud a poprava Guybrushe Threepwooda, jak zní celý název čtvrté epizody, si pro hráče připravil dvojici rozdílných částí. První se odehrává u soudního dvora, druhá navazuje na události po finálním verdiktu. Návrat slaví jedna klasická postava z původní monkeyislandovské série, obchodník s čímkoliv s nesmírně prořízlou pusou - Stan. Ten se vžil do role žalobce, což znamená neskutečnou slovní kanonádu, jakmile se dostane ke slovu. A nebyl by to Guybrush, aby se mu nepostavil čelem a nerozhodl se obhajovat sám, bez asistence advokáta. Stanova přítomnost by měla podle všeho být největším tahákem aktuální epizody, vždyť jeho podobiznu nalezneme i na ikonce hry. Bohužel mi ale tento charakter úplně nepadl do oka, takže byť jsou scénky s ním vtipné, neřezal jsem se smíchy jako u minulých dílů. To ostatně platí i pro zbytek příběhu, který sice obsahuje řadu bránicirvoucích momentů, rozhodně jich ale není tolik, jak bychom mohli po předchozích zkušenostech očekávat.

Kde smrt číhá na každém rohu

Dokonce to může vypadat, že se tvůrci tentokráte rozhodli zaměřit více na rozuzlení příběhové linie namísto hromady vtipných momentů. Ano, je to logické, příští epizoda bude seriál uzavírat a, ruku na srdce, v minulých dílech se toho krom solidního nášupu čistokrevné zábavy zas tak moc nestalo. Co víc, epizoda číslo 4 dokonce přináší více dějových zvratů než všechny tři předchozí dohromady. Dojde na vyřizování starých účtů, na úchvatný dívčí souboj o srdce Guybrushe Threepwooda, jenž proběhne doslova na ostří meče. Tématem číslo jedna se opět stanou strašlivé neštovice, které, jak bylo osvětleno, napadají pouze správné piráty. Potkáme většinu postav z minulých epizod a několikrát dojde i na smrt, naprosto neočekávanou, srdcervoucí. Příběhová linie Tales of Monkey Island tak dostala zbrusu nové obrátky, a připočítáme-li si zakončení doslova v nejnapínavějším momentě, za které by se nemusel stydět žádný áčkový televizní seriál, vyjde nám velmi úctyhodných zhruba šest hodin prvotřídní zábavy.

The Trial and Execution of Guybrush Threepwood se jen velmi těžko srovnává s předchozími díly. Krom soudní síně a baru nenalezneme žádné nové úrovně, nevzhledná džungle nepůsobí nikterak oslnivě ani pod hávem noci. Bylo upuštěno od totálního humoru, což byl ale spíše důsledek zaměření na značný posun příběhové linie. Zejména díky dějovým zvratům jsem se ale u čtvrté epizody opravdu královsky bavil, byť se jí dá spousta věcí vytknout, jde stále o velmi kvalitní zábavu, kterou nelze než doporučit. Takže, děkujeme a těšíme se na Rise of the Pirate God!

Tales of Monkey Island Chapter 4: The Trial and Execution of Guybrush Threepwood

Humorné orgie se odkládají, doufejme, na příště, čtvrtá epizoda přináší vedle vtipných scének zejména hromadu dějových zvratů a připravila tak velmi solidně půdu pro nadcházející finále série.