The Abbey: Hříšné opatství Recenze Hříšné opatství

Hříšné opatství

Filip Sladký

Filip Sladký

30. 9. 2008 22:47 4

Tvůrci Hříšného opatství (v originále The Abbey) vsadili během vývoje na osvědčenou kartu – nechali se inspirovat literaturou a to konkrétně dílem Jméno růže od postmodernisty Umberta Eca, což dodává příběhu ten správný dobový šmrnc. Děj se odehrává na zdánlivě neposkvrněném středověkém opatství, kde nedávno za nejasných okolností zahynul jeden z mnichů. Vaším primárním úkolem tedy bude záhadu promptně vyřešit a patřičně napráskat viníka opatovi. Jednoduché to však rozhodně nebude, nemyslete si. Středověk nebyl žádný med, však víte. Mor, inkvizice a tak podobně. Brrrr.

Toledo? To je ve Francii?

Špína, smradlavý hábit, zásoby potravin docházejí, koně padají únavou a před chviličkou jste přežili pokus o atentát. Leonardo de Toledo, vaše hlavní postava, stojí spolu s mladým pomocníkem Brunem před mohutnou bránou opatství a vy se místo snahy dostat dovnitř kocháte krásnou animovanou grafikou. Já osobně měl nejdříve pochybnosti, zda-li nesedím v kině na nějaké novince do Walta Disneyho a za to uděluji hře první pomyslný plusový bod. Klasický inventář, point-and-click systém. Fanoušci adventur se určitě budou cítit jako doma. Tedy, ehm, jako ve středověku.

Prakticky ihned po zabydlení máte možnost podnikat všemožné vycházky po opatství. Zpřístupněna je podstatná část budov a prostranství, což může někomu připadat maličko matoucí. Člověk pořádně neví, kam má dřív skočit a s kým si popovídat. Jakmile se však zorientujete a zaznamenáte první dílčí uspěchy, zjistíte, že se vás hra Hříšné opatství nesnaží odradit, nýbrž vám nabízí velice poutavý příběh. Během hraní se nejspíš nevyhnete pár typickým zásekům, ale ideu o prohledávání každého milimetru prostředí vypusťte z hlavy. S tím se vývojáři k dobru a plynulosti hry vypořádali.

Nejefektivnějším prvkem vašeho vyšetřování bude komunikace s ostatními mnichy. Každý z nich má jiné zaměstnání, jiné charakterní znaky a logicky se bude i jinak stavět k vašim šťouravým dotazům. Prozatím je k pohodlnému hraní nutná znalost anglického jazyka, ale to se má brzy změnit, jelikož se chystá česká lokalizace v podobě titulků. Pokud se však alespoň povrchně kamarádíte s angličtinou, vyplatí se dialogy vnímat. Dabing je na profesionální úrovni a člověk má skutečně pocit, že hraje něco, co dává smysl.

Tymián a oregáno

Příběhová linie je rozdělena do čtyř aktů, které na sebe plynule navazují. Ke zdařilému postupu hrou budete tedy, jak již jsem zmiňoval, potřebovat hlavně komunikovat s potencionálními podezřelými a také prozkoumávat všechny lokace v rámci opatství. Typickou herní situací je pak spolupráce mezi dvěma hlavními postavami, tedy Leonardem a Brunem. Jeden z mnichů se zdráhá pomoci s překladem důležitého textu a proto usilovně zjišťujete, co by tomu těžce pracujícímu mnichovi asi tak udělalo radost, aby jste ho přesvědčili ke spolupráci. Vypadá celkem hladově, že? No jasně! Vaše další kroky tedy směřují do místní kuchyně za ctěným bratrem kuchařem, ale ten vám taky jako na potvoru odmítne poskytnout něco k snědku. Přesně v takové chvíli šikovný Bruno odvede pozornost a vy budete moci za zády nebohého mnicha ukradnout trochu posvěcené polévky s tymiánem a oregánem, aby jste nakrmili vyhladovělého překladatele a získali si tak jeho cennou přízeň. To jen tak pro nastínění situace, doufám, že jsem vám moc nenapověděl. Pssst!

Pokud jste fanoušky adventur, ve kterých hrají důležitou roli hádanky a jiné logické minihry, budu vás muset zklamat. Hříšné opatství je postaveno hlavně na postupně rozplétajícím se příběhu a hádanek moc nenajdete. Neříkám, že se vůbec nevyskytují, ale jsou vesměs velice jednoduché a nepříliš zábavné. Co se týče obtížnosti obecně, řadí se hra dle mého názoru mezi ty středně obtížné. Pro hardcore hráče adventur nebude nejmenší problém dohrát ji během víkendu, ne-li dříve, avšak pro začátečníky v rámci žánru se jedná o vhodný odrazový můstek k těžším titulům. A opovažte se sáhnout po návodu!

Kápni božskou, bratře!

Když potřebujete např. ze spolužáka dostat důležitou informaci, jdete na něj strategicky. Buď s ním máte trpělivost a snažíte se ho dostat na svou stranu, nebo mu prostě a jednoduše jednu natáhnete. Tak to normálně v životě chodí. Člověk si musí svůj postup nějakým způsobem promyslet, aby dosáhl kýženého výsledku. Kam tím mířím? V Hříšném opatství si nemusíte dělat starosti, jakou strategii při komunikaci s ostatními zvolit. Ať už vypustíte z virtuálních úst cokoli, tázaný si z toho nevyvodí žádné důsledky a dál pozorně s úsměvem na tváři odpovídá na vaše netaktní dotazy. To prakticky znamená, že si vystačíte s náhodným klikánim na možnosti konverzace a v mezičase se můžete věnovat třeba přítelkyni. Mezi vámi a cílem stojí jen časová bariéra, která ve většině případů bývá tak úzká jako hrudník Pamely Anderson. To je věc, kterou jsem při hraní opravdu postrádal. Hráč ztrácí motivaci jakkoli přemýšlet a přestává soustředěně sledovat dialogy, které jsou v zásadě tou nejpovedenejší složkou hry. Není to škoda?

Hříšné opatství je adventurou, která rozhodně nikoho výrazně nezklame, ale nejedná se o titul, který by nějakým způsobem udával tempo či směr ostatním hrám v rámci žánru. Kvalitní animované zpracování a parádní dialogy kompenzují relativně krátkou herní dobu a průměrný hudební doprovod. Co víc dodat? Ať už jste či nejste fanoušky adventur, hra stojí za vyzkoušení. Cena je vcelku úměrná kvalitě a bavit se budete solidně. Zda-li se v budoucnu ke hře vrátíte, záleží pouze na vás a vašem vztahu k dávným dobám středověkým. Amen.

The Abbey: Hříšné opatství

Krásná animovaná grafika, dabing, poutavý příběh, atmosféra
Relativně krátká herní doba, průměrný hudební doprovod, občasné zákysy, malá obtížnost, originalita