The Banner Saga: Factions Recenze The Banner Saga: Factions

The Banner Saga: Factions

Dan Kremser

Dan Kremser

26. 3. 2013 23:00 5

Trendem minulého a částečně i letošního roku je rozhodně Kickstarter, díky kterému vznikají old school srdcovky, progresivní indie perly nebo opravdu ulítlé experimenty jako na běžícím páse. Jedním z trochu netradičních je i prostřednictvím crowd fundingu zafinancovaný projekt Banner Saga: Factions. Poctivá multiplayerová F2P tahovka v oslnivém grafickém kabátku, která se jen tak nevidí.

Těžce na cvičišti...

Strategické hry teď zrovna dvakrát nefrčí a to ani nemluvíme o hodně hardcore tahových záležitostech. Factions jsou však rovnou obojí a ještě se nebojí si půjčit něco z RPG. Rozhodně se ale nemusíte bát přehršle možností a překombinovaných herních prvků. Autoři se naopak vydali cestou jasných, ale také dostatečně komplexních pravidel, které uspokojí úplné stratégy začátečníky i pravé harcovníky.

Základní premisa je ostatně naprosto neoriginální klasikou. Prostě dostanete skvadru šesti vikingských válečníků a hurá do boje za čest a slávu tahovek. Úspěch hry pak tkví především v dokonale promyšleném a přístupném soubojovém systému, který si vystačí i s pár perfektně udělanými prvky. Jednotlivých druhů bojovníků je tak pouze hrstka a v podstatě se dají rozdělit pouze na lučištníky a na tradiční válečníky, potažmo ještě na odolnější tanky. V oblasti výběru postav je to vážně všechno!

Tím hlavním je zde až povedený RPG systém, který skrze zhruba sedmičku voleb umožňuje vytvořit nekonečné kombinace těch samých základních válečníků. Jeden se tak může hodit na prorážení štítů, druhý bude disponovat ukrutnou silou a třetího využijete třeba jako tanka, který ustojí každý zásah. Jak si svůj tým namixujete je jen na vás a zvládne to opravdu každý. Všechny herní menu jsou totiž pohledná a hlavně maximálně přehledná.

...lehce na bojišti

Stejně snadno se zorientujete i na samotném bitevním poli. To je rozděleno na obligátní čtverce a autoři nechali ohromný prostor taktice a matematickým přepočtům. K pochopení základů si stačí v podstatě jen uvědomit, že každá postava má nějaký život a nějakou hodnotu štítu a máte vyhráno. Ze začátku si totiž hravě vystačíte i se zcela samozřejmým pravidlem, že větší číslo poráží to menší.

Postupem času pak objevíte přítomnost speciálních útoků a zcela samozřejmě začnete využívat různé kličky a speciální taktiky. Rozumu se tady totiž meze nekladou a mnohdy rozhodují i detaily, jako je rozestavení hrdinů, kdy silnější bojovníci kryjí slabší lučištníky v pozadí nebo i několik tahů dopředu naplánované pohyby. Všechno je přitom i v takto pokročilé fázi hry stále poměrně přímočaré a nijak komplikované.

Vysoká cena za...

Zdánlivě stejně dobře odladěné je i sbírání zkušeností a herní měny, za které si následně své válečníky vylepšujete a získáváte nové speciální schopnosti. Většině už ale asi došlo, že ani kuře zadarmo nehrabe a tak ani Factions nemohou být dokonalé a hratelné úplně zdarma. Bohužel autoři přistoupili k filozofii F2P trošku nešťastně a s největší pravděpodobností dříve, či později nějaký ten peníz zaplatíte.

Hlavním problémem je implementace mikrotransakcí hluboko do celého mechanismu levelování a jeho neodladěnost, respektive ne moc dobře fungující matchmaking. Mnohdy hrajete proti o dost silnějším soupeřům a často ze začátku prohráváte. V takovém případě pak potřebnou herní měnu sbíráte sakra pomalu a v konečném důsledku se bez reálných plateb beznadějně utopíte v začátečních fázích hry. Reálnými penězi se totiž neplatí jen za nové barvičky pro ošacení z vařené kůže, ale rovnou za speciální schopnosti nebo body k vylepšování statistik vašich postav a to je sakra problém!

...poloviční vítězství

Přitom za oblečky a další kosmetické propriety se nedá platit takřka vůbec. Místo "free to play" modelu se tedy jedná spíše o jeho hodně neoblíbenou "free to pay" variantu, která s možností menších plateb nakládá zcela nevhodně. Za další porci přenádherné grafiky bychom si navíc paradoxně připlatili mnohem raději, než za rychlejší postup hrou. Vizuální stránka je totiž jedním slovem nádherná a styl starších Disneyovek titulu opravdu sluší.

Jen slušivý kabátek to ale zachránit nemůže. V případě Factions se perou dobré mechanismy s těmi nepodařenými a ani jedna strana vyloženě nevítězí. Pokud vám stačí solidní souboje a dokážete se přenést přes špatně navržený systém mikrotransakcí, tak směle do toho. I přes pár klacků, které vám kluci ze Stoicu hodí pod nohy se určitě zabavíte královsky. Vy ostatní si asi ještě budete muset počkat a doufat, že autoři menší problémy s levelovaním a reálnými platbami vyřeší.

The Banner Saga: Factions

Povedené tahové bitvy a parádní grafický kabátek si to na bitevním poli rozdávají s nešťastně nastavenými mikrotransakcemi a rozpačitým matchmakingem. Dobrá strana síly ale zatím vítězí jen lehce.