The Sims Medieval Recenze The Sims Medieval

The Sims Medieval

Dalibor Franta

Dalibor Franta

29. 3. 2011 22:00 8
Reklama

Jedenáct let už platí série The Sims za nejdokonalejší simulátor sprchování a vynášení odpadků. Třebaže s třetím dílem prošli simíci několika úpravami, herní systém se za ta léta měnil jen málo a ustálil se na bizarním koloběhu sprcha-snídaně-práce-postel, který se odbývá na pozadí hory hnijících novin a mrtvých rybiček v akváriu. Pokud by legendární herní sérii něco skutečně prospělo, pak je to změna. Nový impuls. A světe div se, ono k tomu opravdu došlo. A aby snad někdo nezůstal na pochybách, unesl nám tenhle impuls simáky do herních končin, ve kterých by je ještě před pár měsíci nehledal ani ten největší fantasta – do středověku.

Tam na sadě pod loubím v ořeší

Zařadit Medieval žánrově je větší oříšek, než by se mohlo na první pohled zdát. Hra totiž přebírá ze série The Sims jen nejzákladnější kostru – můžete si vytvořit simáka, vybavit ho vrozenými vlastnostmi, oháknout a ostříhat podle vkusu… pak už se ale věci mění k nepoznání. Tak třeba vaši pečovatelskou pozornost si nově vyžadují pouze dva ukazatele: hlad a energie. Každodenní simácký mikro management se tak smrsknul na snídani, večeři a pár hodin nočního spánku. Zbytek dne pak vyplňuje zajímavý mix RPG, adventury a notně zjednodušené budovatelsko-politicko-hospodářské strategie. Jednoznačně největší změna je ale v tom, že veškeré vaše počínání má nyní jasný cíl. Podstata simáků bývala dříve ryze sandboxová a herní život byl vždy jen takový, jaký jste si ho udělali. V Medieval tuhle volnost nemáte – je třeba plnit konkrétní questy a úkoly a i když v rámci jejich plnění máte jistou volnost a čas pro sebe, hra vás v případě delší nečinnosti penalizuje postihy pro simáckou morálkou.

Questy vlastně rozdělují hru do kapitol, které postupně vytvářejí ucelený obraz o životě ve středověkém království (klasicky simácky nadsazený, nutno podotknout). Když jeden dokončíte, nelze v hraní pokračovat jinak, než v rámci dalšího – výběr je obvykle bohatý a liší se jak tematickou herní náplní (jsou tu úkoly zaměřené na bezpečnost království, pohodlí života, kulturu, atd.), tak i hrdiny v hlavní roli. Hru začínáte jako bohem vyvolený monarcha a prvních pár questů řešíte jeho zapeklité problémy: vztahy se šlechtou z okolí, manželku, potomka a dědice trůnu nebo draka v jeskyni. Za plnění úkolů dostáváte speciální body jejichž prostřednictvím lze dále zvelebovat z počátku pusté a prázdné královstvíčko. Tu postavíte kostel, tamhle kovárnu, tržnici, zbrojnici nebo mágovu věž a v každé z těchto budov se usídlí nový hrdina (celkem je jich devět) s vlastními questy, problémy a povinnostmi.

Po boku paní přítel nejdražší,

Fakt, že máte nyní jasný cíl a musíte plnit konkrétní dílčí kroky odmazává z Medievalu tradiční simácká hluchá místa a eliminuje nudný koloběh jídlo-záchod-postel, do kterého každý předchozí díl The Sims dříve nebo později neodvratně upadl. Mít celý den dopředu nalajnovaný je pro změnu docela příjemné a člověk se vlastně stává hercem ve zrežírovaném interaktivním vyprávění. Questům navíc nechybí tradiční simácký humor a nadsázka, lze je plnit různými styly a vůbec je to celkově roztomilá podívaná. Jeden příklad za všechny – jako jakobínský kněz dostanete za úkol vycestovat na pouť do svaté země. To samo sebou není jen tak. Nejdříve musíte požádat panovníka o svolení a účast na financování nákladné cesty. Následně je nutné sehnat si na trhu cestovní vak a připravit svého učně na odpovědnost za vedení obce věřících. To vše je nezbytné v rámci vedlejších miniquestů pravidelně prokládat ranním kázaním a konvertováním nevěřících. Člověk je stále v jednom kole, pořád má co dělat a co plánovat. Výběr questů je ohromný, hrdinové se pravidelně střídají a v některých questech se jich do hry zapojí i víc najednou, což strmě zvyšuje počet úkolů, kterým je nutno věnovat pozornost. Často lze dokonce vybrat s kým ze svých hrdinů se do plnění úkolu pustíte, přičemž každý má k řešení svůj vlastní postup (peníze, kouzla, moc, ostrou čepel).

Až vzkřikne stráž, že úsvit jitra zří,

První hodiny vám s Medievalem utečou nesmírně rychle a příjemně… bohužel časem se na scénu dostaví klasická Nemesis série The Sims – rutina. Na vině je především dost malá variabilita v možnostech plnění questů. Ano, výběr je ohromný, úkoly i hlavní hrdinové se liší, ale jakmile prokouknete základní mechanismy, zjistíte, že rozdíly jsou jen zdánlivé a všechny questy – ať je jejich náplň sebeoriginálnější – se řeší stále dokola stejnými postupy. Ať už máte coby kapitán hradní stráže odhalit a popravit špióna na královském dvoře nebo v roli barda sepsat epickou báseň, postup k řešení úkolu je vždy stejný – promluvit si s X lidmi, přesvědčit je o Y věcech, dojít na Z míst a vyzvednout tam Ž předmětů. Třebaže postupem času náročnost questů stoupá, neděje se tak tím, že by vás hra nutila zapojit mozek nebo déle uvažovat o možných řešeních. Zkrátka se do rovnice X-Y-Z-Ž přidají dvě další X a tři nová Z, takže vám obíhání království tam a zpátky zabere o něco víc času. Toť vše.

Potenciál nenaplňují ani miniquesty, které se obvykle týkají individuálních povinností toho kterého hrdiny (např. panovník prosazuje nové edikty a sepisuje zákony, obchodník nakupuje a prodává zboží, atd.). Na rozdíl od série The Guild, se kterou je Medieval často poměřován, jsou tyto akce extrémně zjednodušené a nemají žádný relevantní dopad na herní svět. Pokud jako panovník prosadíte ve své radě nový edikt či zákon, důsledek své akce de facto nepoznáte – jen se vám krátkodobě zlepší nálada. Jako obchodník zas jen lítáte mezi městem a tržištěm, přenášeje vzhůru dolů jeden rezavý meč a tři bochníky sýra. Než byste zbohatli, uženete si kýlu a zemřete vyčerpáním. Ostatně – jsou to pořád The Sims a ne obchodní simulátor. A to je důležité mít na paměti.

Ach bože, bože, úsvit! Brzo den!

Pokud bylo cílem osvěžit ochabující herní značku, pak se úsilí Medievalu povedlo na jedničku. Systém questů ubral z důrazu na mikro-management a přitlačil v oblasti interaktivního středověkého vyprávění, které uspokojí jak zapřisáhlé fanoušky série, tak i hráče, které dosavadní herní styl umývání nádobí a vynášení odpadků oslovit nedokázal. Přesto je stále co zlepšovat. Simáci se ani přesunem do středověku nedokázali úplně zbavit nešvaru rutiny a zvlášť pokud patříte ke zkušenějším hráčům, prokouknete jednoduchou herní formuli velmi rychle.

The Sims Medieval
Windows PC
Apple Mac

Verdikt

Nový a nezvyklý žánrový hybrid, který zcela přepracoval volnou simáckou strukturu a nahradil ji povinnými questy a důrazem na vyprávění příběhu. Přes všechnu svěžest a nezvyklost se však nedokázal zbavit strašáka herní rutiny.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama