The Stalin Subway Recenze The Stalin Subway

The Stalin Subway

michal.jonas

michal.jonas

29. 3. 2006 22:49 1

Stalin Subway je přímočará 3D střílečka z ruské líhně, která zaujme na první pohled svým neotřelým námětem. Její příběh se totiž odehrává za tvrdého bolševismu v Rusku padesátých let, kdy zde tvrdou rukou vládne Stalin. Tatíček právě oslavil 72. narozeniny, ovšem v nemocí oslabené formě, čehož chtějí okamžitě využít nespokojené stranické a armádní špičky pro zosnování krvavého převratu a odstavení zbožňovaného i nenáviděného generalissima od moci. Jenže spiklenci se stále ještě obávaného Stalina a jeho rozvědek GRU i KGB dosti bojí, takže chtějí pro jistotu použít rovnou čerstvě vyvinutou tajnou zbraň hromadného ničení, o které nemá kapitalistický západ ani potuchy, tudíž by zároveň s diktátorem přišlo o život i mnoho desítek tisíc uvědomělých úderníků v jeho okolí a v Moskvě. Jenže si komplotáři vedení Lavrentijem Berijou ve své pošetilosti vůbec neuvědomili, že ve velké Rusi existují i Marxistickým ideálům zavázaní komsomolci, kteří by za diktátora i život položili!

Za ródinu!

Vy se tedy vtělíte do role mladého a komunistické straně oddaného poručíka KGB Olega Suvorova, který se díky spiknutí ocitne spolu se svým otcem, momentálně pracujícím na projektu té strašné zbraně, na seznamu nežádoucích osob. Jeho tatík ho ještě před uvězněním stačí varovat, jenže to už se k jeho strážnici blíží spiklenecké živly...

Bez lítačky ani ránu

Kromě zajímavého námětu, zasluhují pozornost i lokace úrovní, které jsou umístěny v naprosté většině pod zem. Kromě dvou misí na vlakovém překladišti a za zdmi Kremlu se všechny ostatní odehrávají výhradně desítky metrů pod povrchem. Prim sice hraje tajná i veřejná část moskevského metra, ovšem není nouze ani o laboratoře KGB, tajemná sklepení, kanalizaci nebo Stalinův osobní bunkr. Na obalu hry se sice píše, že je možné metro a jiné prostředky řídit, ovšem není to pravda. Veškerá jízda se zpravidla odehrává jen skrze meziherní filmečky a vy můžete tak akorát nastoupit a vystoupit. Zase v nich dosti často účinkuje i samotný Stalin, takže tyto sekvence pak můžete pouštět vaší staré babičce, co tak ráda vzpomíná na staré dobré časy, kdy nemusela v krámu vybírat z deseti druhů másla, protože v regálu nebylo ani jedno.

Skvostná architektura

Na starobylé moskevské metro jsme se docela těšili a hra nás v tomto vůbec nezklamala. Většina lokací vypadá velmi dobře a několik stanic metra, kterými se postupně prostřílíte, nedávný návštěvník ruské metropole jistě dobře pozná. Zkrátka grafika je příjemně detailní, když podporuje i poslední shadery, ale na velmi používané rozlišení 1280×1024 se jaksi ve spěchu pozapomnělo, takže se majitelé LCD monitorů můžou s ostrým obrázek rovnou rozloučit.

Kde soudruzi udělali chybu?

Stalin Subway by také mohl sloužit za exemplární případ klasických chyb grafiky a enginu. Podobné nešvary jako kolize a prolínání objektů (mrtvola „prolezlá“ dveřmi je učiní neotevíratelnými), nebo těsně nad zemí podivně letící nepřátelé jsou zde na denním, či spíše podzemním, pořádku. Při krytu za bednou je pak velmi obtížné, neřkuli nemožné střílet, protože i když míříte nad víko, všechny kulky se stále zarývají do dřeva a velký problém způsobuje i padání hry při nechtěném stisknutí klávesy pro aktivaci nabídky Start ve Windows. To by člověka i šlak trefil, protože je na sousední klávesy standardně namapován skok a přikrčení a tak velmi častý nucený výskok ze hry málem doprovázel i vztekle nucený výskok hry z okna.

Již na prostřední obtížnost ze tří jsou také nepřátelští vojáci až podezřele přesní, když po spatření hlavního hrdiny jejich kulky již neomylně drtí jeho údy. Tyto situace se dají s přehledem vyřešit opatrnými úkroky, aby byl v zorném úhlu jen malinký kousek nepřítelova těla. Pak již stačí do obnažené části pálit o sto šest, protože postřelovaného vojáka ani náhodou nenapadne se ukrýt. Párkrát se dostanete do křížku i se skriptovanými situacemi, když vojáci v místech, kudy nemáte opustit místnost, oplývají nesmrtelností a nikdy nekončící palbou bez přebíjení! Nepřipadá mi také přirozené, že brnění dostanete pouze na začátku vybraných úrovní a tuto neprůstřelnou vestu si nedoplníte ani zabitým vojákem, který ji proti vám použil.

Na tanky bez tanků

Nicméně v této střílečce se najdou i světlé chvilky. Předně je to solidní štěkot zbraní a pěkně údernická hudba, stejně jako původní dabing filmů v ruštině s českými titulky. Zbytek hry je pak nadabován i kompletně přeložen do češtiny. Pěkný je i zbraňový arzenál zahrnující skutečné modely tehdejších pistolí (Štěčkin, Makarov), i samopalů a pušek (Špagin, Kalašnikov). Lahůdkou je pak i proti živé síle extra účinná protitanková puška (pozn. ve hře není jediný tank) a RPG.

Pěkně to odsejpá

Kolečkem myši se pak jednoduše volí aktuální zbraň a po většinu času o výběr ani dostatek munice ochuzeni určitě nebudete. Navíc animace střelby ze dvou pistolí naráz je až masochisticky podmanivá. Děj je zdařile posouván brífinky a filmečky, takže určitému stereotypu se sice hlavně ve střední pasáži v metru nevyhnete, ovšem jistá motivace k dokončení se tu také najde. S přihlédnutím k ceně necelých tří stovek a přimhouřením oka se na konec dá říci, že Stalin Subway je stále ještě solidně hratelnou 3D střílečkou, ovšem s mnoha výhradami.

The Stalin Subway

Kdyby soudruzi ze země, kde dnes znamená včera, pořádně vychytali všechny mouchy, jednalo by se o příjemné dílko, ovšem takto je snaha o jednoduchou, ale zajímavou střílečku zbytečně srážena očividnými bugy, které neodstraní ani druhá pětiletka.

Zajímavý námět, pěkné prostředí, jemná a detailní grafika, rozsáhlý výběr zbraní, staré ruské metro a stanice, ruský dabing, projevy zbraní a originální hudba.
Velká snůška kardinálních chyb v grafice a enginu, chybějící rozlišení, nepravdivá informace o řízení metra na obalu hry, naprostá linearita postupu, jistý stereotyp, podivné chování nepřátel a padání hry po stisknutí jedné klávesy.