Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers Recenze Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers

Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers

Vilém Koubek

Vilém Koubek

8. 7. 2012 22:00
Reklama

Nechat hráče, aby si vytvářel svůj vlastní zážitek a hra mu nebránila v jeho choutkách, je zatraceně odvážný krok. Samozřejmě s úspěchem Minecraftu se ho poslední dobou snaží udělat celá řada studií, takže tak trochu přichází o své kouzlo. Nicméně když našlápnete jistě a s jasným cílem před sebou, může se vám z kódu vylíhnout něco tak kvalitního, jako je například Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers.

Nakřivo

Autoři ze studia Black Pants se ale nenechali volnou formou vyloženě unést a nedovolí vám tvořit svět - nutno říci, že s přihlédnutím k jejich kreativitě je to zatraceně dobře. Připravili pro vás totiž něco nádherného a stylového (skoro by se až chtělo říci, že v duchu Psychonauts). Jako by nestačilo, že všechno v jejich hře je proporčně špatně nebo ujetě, textury jsou doslova ručně kresleny a celým těm nádherně pokřiveným scenériím dávají velmi zvláštní kouzlo. Zároveň se starají o to, že grafika nikde nepřebývá a ani jí nikde nechybí. Svým osobitým stylem vývojáři utkali svět, který je vzhledově čistý a srozumitelný, zároveň ale skrývá celou řadu krás a zajímavostí - a dovolí vás v něm volně řádit.

Úroveň obskurity můžete vypozorovat například z obrázků, ale pro možná ještě názornější demonstraci zcela jistě poslouží náhled příběhu. Vaše hlavní postava se jmenuje Tiny. Je to technofil se zálibou v „Raz Putinových“ brýlích, inteligentním rádiu a celé řadě dalších hraček, s nimiž se rozhodl vyrazit za dobrodružstvím. Na své cestě však potká Biga, který mu ukradne jeho nejcennější majetek - dědictví po dědečkovi - slipy... a pokusí se s nimi ovládnout svět. Což samozřejmě Tiny nemůže dopustit. Vybaví se tedy laserem, raketkami a vystřelovacím hákem a hodlá získat svůj majetek zpět.

Prosekejte si cestu

Big se nicméně nehodlá nechat porazit bez boje a tak se stará o to, abyste se na své cestě pořádně zapotili a to nejen fyzicky ale i psychicky. Hlavní devízou hry, jak již bylo řečeno, je totiž volnost v ovlivňování světa. Laserem Tiny dokáže doslova sekat kámen a vytvářet si tak cestu kupředu, případně na místa, kam se zrovna potřebuje dostat. I když tedy každý level má jasný start a cíl, veškerý prostor mezi těmito body je naplněn možnostmi a svobodou. Jakým způsobem si nasekáte terén, je vyloženě na vás a omezení zde v podstatě existují pouze ve vyloženě globálním měřítku.

Což na jedné straně znamená, že si můžete hrát dle libosti a na straně druhé, že si můžete hrát tak dlouho, až si zmaříte možnost postupu kupředu a budete si muset danou pasáž zopakovat. Hra naštěstí checkpointy nešetří, takže se většinou nedočkáte žádného dlouhého vracení se a ono konec konců, po zvyknutí si na herní mechanismy, kvůli sekání skal ani nebude tolik potřeba. Fyzika je totiž stejná jako v našem světě takže se dá chování podseknutých kamenů předvídat - vyloženě drastické chyby tedy brzy přestanete dělat.

Díry

Poněkud horší je fakt, že vaše maličká postavička dokáže pohnout téměř s jakýmkoliv balvanem bez nejmenšího problému, což ve vás může vyvolávat pocit, že jsou to kusy polystyrenu. Z omylu vás samozřejmě vyvede až situace, kdy na vás kámen spadne a rozdrtí vás na kaši. Sice se nejedná vyloženě o hrubou chybu, ale několikrát kvůli tomu během hraní umřete, což není úplně ideální.

Obzvláště s přihlédnutím ke skutečnosti, že Tiny se pohybuje docela rychle a ve vzduchu nad ním máte mizivou - když ne žádnou - kontrolu. Skokových pasáží není málo a zákeřných děr v podlahách také ne, takže umírat budete už tak docela často. Což může leckoho z vás začít frustrovat, protože ve hře jsou pasáže, kdy se vás Big snaží zabít a vy nejenže musíte uhýbat dopadajícím kamenům, ale hlavně přesně skákat přes překážky a případně si za chodu upravovat okolí. Což se sice může jevit jednoduše, ale ve skutečnosti je to výzva. Výzva, která by působila krapet férověji, kdyby se Tiny ovládal trochu „intuitivněji“.

My chceme víc!

Opět se ale nejedná o nic extrémního a je pravda, že ovládání stále patří mezi ta lepší. Což se dá říci i o soundtracku, který si vzala na starosti celá řada indie autorů a výsledek hře sedne jako ulitý. Jakmile naleznete kazetu a její obsah se vám opře do uší, hra doslova dostává nový rozměr podle toho, co vám zrovna hraje. Kazetek je v každé úrovni několik a jejich obsah je volen s ohledem na stav hry. Takže působí svěže, ale zároveň nebourají atmosféru. Není proto divu, že pokud se na netradiční hudbu díváte jen trochu pozitivně, budete se na nalezení kazetek doslova těšit. Což o svém obsahu nemůže říct kdejaká daleko větší hra.

Oněch zhruba pět hodin, které s Tiny and Big strávíte, uteče jako voda a i když je ke konci patrná gradace, zanechají vás závěrečné titulky s pocitem, že by se z tohoto konceptu a herního světa dalo vytěžit daleko víc. Přijdete si, jako byste právě dohráli epicky pojatý úvod, nebo první epizodu něčeho většího. Stránka vývojářů naštěstí u Grandpa’s Leftovers dodává „Episode 1“, takže doufejme, že se hra setká s komerčním úspěchem, autoři vyladí pár drobností a zanedlouho se naše lasery opět zakousnou do skal.

Tiny and Big: Grandpa’s Leftovers
Windows PC

Verdikt

Zajímavá indie-hopsačka, která svou lehce logickou hratelnost staví na fyzice a volnosti. Má sice pár mušek, ale pokud máte rádi tituly, které jsou „mimo“, rozhodně by vás neměla minout.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama