total-war-shogun-2-pad-samuraju
Total War: Shogun 2 - Pád samurajů Recenze Total War: Shogun 2 - Pád samurajů

Total War: Shogun 2 - Pád samurajů

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

3. 4. 2012 22:28
Reklama

Úvodem jedna zásadní informace. Pád samurajů není herním ztvárněním romantiky Posledního samuraje. Tohle není "hra s Tomem Cruisem" a příběhy vzdoru hrdinných samurajů proti moderní válečné technologii jsou v datadisku pro Shoguna 2 jen letmými epizodami. Že je to škoda? Do určité míry ano, ale tahle válka prostě není emo; je realistická. A tak i když na přebalu Pádu samurajů stojí proti sobě válečník s katanou a voják s puškou, nestaví se hra jako souboj meč vs. výbuchy. Válka bóšin, probíhající ve druhé polovině 19. století v Japonsku, tu je střetem šógunské a císařské frakce, které se liší spíše v tom, do jaké míry se otevřou Západu a přijmou jeho vliv. Obě strany postupně obohatí svůj arzenál o modernější artilerii, lepší pušky a obrněné lodě. Obě strany zlepší infrastrukturu svých provincií a postaví první železnici. Zkrátka a dobře, ať zvítězí kdokoli, Japonsko už nikdy nebude takové, jaké bývalo...

Dlouhá zima

Pád samurajů není běžným datadiskem z mnoha důvodů. Tím hlavním je přesun do nového období dějin Japonska – a s ním související změny, které postihly herní systém, nikoli jen cut-scény a "pozlátko", jak to bývá u řadových přídavků běžnější. Základ v podobě tahové strategie na globální mapě a spektakulárních realtimových bitev obměňuje řada dílčích úprav. Mezi ně patří nové rozdělení provincií na mapě, zcela překopaný technologický strom s novými vynálezy pro vybraný klan, nové možnosti staveb (například užitečné opevňování přístavů) a časem také železnice, která značně usnadní přesuny jednotek a stane se klíčovým bodem pro útok ve chvíli, kdy se hráč pustí na území rozvinutějšího klanu. Protože se Pád samurajů odehrává na menším časovém prostoru, došlo také k úpravě délky tahů. Ty nyní nesymbolizují jedno roční období, ale pouze pár týdnů – delší zimy a odpovídajícím způsobem prodloužená ostatní období tedy mění strategii a načasování útoků či přesunů armády po nepřátelském území.

Jednou z nejpříjemnějších novinek je posílení úlohy agentů. Do hry se jako novinka dostali "zahraniční poradci", kteří mohou cvičit armády i mimo bojiště a přidat jim tak cenné body zkušeností. Další typ agentů (různý pro císařskou a šógunskou stranu) může vyvolávat povstání na území soupeře a naopak zvyšovat spokojenost vlastních provincií (u těch čerstvě dobytých je to k nezaplacení), gejši se hodí ke zvýšení výnosu provincie... a samozřejmě i původní nindžové, mecuke a ostatní agenti stále zůstávají k dispozici záludnému vladaři jako prostředek nad rámec standardní diplomacie. Při hraní za tři rody přiklánějící se ke straně císaře nebo tři rody věrné šógunátu má hráč ve stylu všech titulů ze série Total War prakticky úplnou volnost rozhodnování. Jistě je vhodné držet se spojenectví s těmi, kdo vyznávají stejnou filozofii, ale nikdo neříká, že ve vhodný okamžik se nevyplatí potopit příliš ambiciózní konkurenční klan, anebo rovnou zběhnout k protistraně. Ovšem je třeba si dát pozor na rebelie vlastní populace a stát pevně v kramflecích...

Vojna v přístavu

Pokud jde o změny v bitvách, ty se díky přidání většího množství účinných palných zbraní přiblížily Empire: Total War. Zejména ve chvíli, kdy se ke slovu dostanou gatlingy či jiná těžká technika, je potlačena úloha odvedenců a pěchoty. Dělostřelbu je možné ovládat i ručně, což je docela zábava, i když svojí povahou k rozvážné taktické strategii příliš nesedí. Ale co je doma, to se počítá. Nové možnosti se týkají zejména lodních šarvátek – v Shogunovi 2 to byl jeden ze slabších bodů a lodě mnohdy ani nebylo nutné stavět. Nyní si jimi může hráč pomoci mnohem více: flotila například umí bobardovat pozemní armády, které kráčejí příliš blízko oceánu, napadat města a zabírat přístavy, a samozřejmě jsou tu i klasické, ale díky lepší manévrovatelnosti i výzbroji nyní živější bitvy mezi dvěma loďstvy.

Na pevné zemi klade boj velké nároky na hráče, kteří se budou držet tradice a využívat více chladných zbraní a jízdy. Ti, kdo se vydají moderní cestou, budou hledat otevřená bojiště a příležitosti, jak využít palebnou sílu jednotek vyzbrojených mušketami či později puškami. Boj s převahou samurajů a kavalerie se spoléhá na nejrůznější překvapení, skrývání v příkrovu lesa a dobré manévrování, aby se jednotky dlouho nevystavovaly v dostřelové vzdálenosti. Změny se samozřejmě dotkly i dobývání: silnější děla usnadňují jak obranu, tak – při dobré strategii – také útok a pokusy o zteč pevností už tak celkově trvají mnohem kratší dobu.

Totální válka

Pád samurajů se u nás prodává v kvalitní, lokalizované verzi. Pro fanoušky Shoguna 2 jde o vynikající přídavek, který rozšiřuje hru směrem k modernější části dějin Japonska a dělá to kreativním způsobem, z něhož není na první pohled cítit snaha o rýžování peněz. Nebýt věcí, které provázejí sérii Total War odjakživa (zejména jde o krvavé hardwarové nároky a s nimi související dlouhatánské nahrávací časy), byl by Shogun 2 ve stávající podobě adeptem absolutního hodnocení. Ale kdo má doma dostatečně silný hardware, může si na otázku: "A co software?" odpovědět jednoslovně: "Pecka!"

Total War: Shogun 2 - Pád samurajů
Windows PC

Verdikt

Vynikající datadisk, který nabízí upravený herní systém, nové jednotky, živější a zajímavější bitvy a dlouhé hodiny strategické zábavy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama