TrackMania United Forever Recenze Trackmania United Forever

Trackmania United Forever

5. 6. 2008 22:00 3

Věříme, že valná většina z vás se nesetkává s Trackmanií poprvé. Vývojáři z Nadeo totiž vedle komerčních verzí hry vydali i freewarovku Nations, která se postarala o masové rozšíření mezi hráče-závodníky. Na druhou stranu, zajezdit jsme si mohli jen na stadiónu. Proto se stále věří, že ti praví fajnšmekři sáhnou po placené Trackmanii United, k jejíž koupi mají nyní o jeden podstatný důvod víc – jmenuje se Forever. V zásadě jde o vylepšenou verzi původní hry, která ale v mnoha směrech posouvá především multiplayerovou zábavu o úroveň výš. Sympatické je, že si hru můžete buď koupit samostatně, nebo v případě že jste vlastníky původní TMU, zdarma stáhnout a zvesela hrát.

Důvod se vždycky najde

Pokud jste četli rok starou recenzi Trackmanie United, v základních věcech se s přídavkem/novou hrou Forever nebude rozcházet. Stále jde o rychlostí přesycenou a místy až bláznivou závodní hru, která si rozhodně nehraje na realistický simulátor. Hra je opět tlustou čarou rozdělena na singleplayerovou a multiplayerovou část, které se od sebe výrazně odlišují. Začneme-li hrou jednoho hráče, dá se považovat za jakýsi tréninkový režim před tím, než vstoupíte do arény mezi ostatní souputníky. S přihlédnutím k názvům české verze TMUF máte k dispozici klasické závody v sedmi odlišných scenériích, dále mód Plošiny (původní Platform), kde se snažíte projet divoce navrženou tratí na co nejmenší počet pokusů, a Akrobacie (původní Stunt). Právě s ní si užijete dostatek legrace i adrenalinu, kdy nejprve provádíte cool veleskoky, abyste násleně co nejrychleji projeli cílem a nepromrhali pokud možno žádný z tvrdě získaných bodíků. Celou singleplayerovou část pak tradičně uzavírá Puzzle mód, ve kterém musíte sami postavit trať podle zadaných kriterií a jak to už v Trackmanii bývá, projet cílem v co nejkratším čase.

Zastavme se na malou chvilku u editace tratí. Zde se poprvé dostává Forever na světlo, neboť přináší přibližně 140 nových dílků a vedle klasického, profi editačního rozhraní i odlehčenou verzi pro víkendové stavbaře. Nutno podotknout, že stavba tratí jde příjemně od ruky a s možnostmi, které TMUF nabízí, jste schopni v relativně krátkém čase vyprodukovat zajímavé kousky. Díky vylepšeným komunitním vlastnostem hry můžete svůj výtvor ihned umístit na web a nechat vyniknout i ostatní hráče. Pochopitelně to jde i naopak, kdy se přímo z menu dostanete přes vestavěný prohlížeč k uživatelským tratím, které můžete ihned vyzkoušet. A myslíme tím skutečně ihned, neboť tratě nejsou nikterak objemné a dobu mezi vybráním a jízdou počítáme v sekundách. Vývojáři ale mysleli i na ty, kteří se nechtějí zdržovat a v rámci Nations kampaně přidali do hry 65 nových tratí. Kromě přístupu k novému obsahu byl vylepšen i seznam přátel, kam jich nyní naskládáte více a budete se mezi nimi lépe orientovat. Bezproblémově funguje také indikace vašeho postavení na celosvětovém žebříčku, který se navíc počítá pro každou disciplínu zvlášť.

Jedeme dál

Druhou a v mnoha ohledech lepší částí hry je multiplayer, nabízející očekávanou míru zábavy. K vybrání toho pravého serveru můžete použít základní vyhledávací filtry a opět, bez jakéhokoliv čekání, se pustit do hry. Ani v nejmenším netrpí multiplayerový kód na jakékoliv zadrhávání, nebudete tedy ve svém snažení dosáhnout co nejlepší čas ničím rušeni. Pravidlem také je, že zcela chybí bouračky s ostatními hráči, jejich vozidla jsou zpracována formou ghost-cars, kterými můžete svévolně projíždět. Hráčům se jistě hodí i to, že v multiplayeru na sebe mohou narazit vlastníci TMUF i freewarové Trackmanie Nations Forever – je zde tedy vidět eminentní zájem spojit rozdělená univerza v jedno.

Myslíme i na techniku

Trochu nečekaně sáhli vývojáři i do grafického zpracování a přinášejí mnohem působivější zážitek než v  původní TMU. Textury vozidel, tratí i okolí jsou ostřejší, barvy sytější a celkově hra vypadá pro oko lahodněji. Paradoxně je rozdíl nejméně znát na stadionu; v případě takového rallye po bahnité cestě, nebo ledové klouzačce si užijete až až. Myslet ale musíte na to, že pro zapnuté vyhlazování a rozmazávání obrazu ve vyšších rychlostech potřebujete trochu silnější počítač, ne však nutně nějaké high-endové dělo. Zajímavostí na celkovém grafickém vylepšení je přítomnost trojrozměrného zobrazení hry. Nečekejte zážitek jako v kině IMAX, i přes to je ale starý způsob použití (přibalených) brýlí s červeným a zeleným filtrem lepší než nic. Přijdete sice o barevnost, ale budete se po dobu závodění cítit rychlé jízdě blíž. K tomu vám jistě dopomůže bezproblémové ovládání, které se ani poněkolikáté prakticky nemění. Pro účely recenze jsme navíc zkoušeli hrát hru pomocí klávesnice, i analogového gamepadu a pro radost všech odpůrců herních periferií můžeme shledat klasickou klávesnici přinejmenším konkurenceschopnou.

Kdo nehraje s námi, hraje proti nám!

Schopně čelit vlastní konkurenci v podstatě zvládá celý Forever, což je pro fanoušky jedině dobře. Pokud se vám ale nechce utrácet peníz, existuje možnost vylepšit si podobným, navždy způsobem i freewarovku Nations. Ochudíte se ale o perfektní komunitní podporu a pochopitelně také o účely plnící singleplayer. Konečně rozhodnutí je na vás, naše argumenty znáte.

TrackMania United Forever

Trackmania United Forever je skvělým dovršením několikakeltého snažení a nabízí přesně to, co očekáváme. Spoustu vylepšení na poli single i multiplayeru a především neutuchající zábavu na několik desítek a možná i stovek hodin. Až se přistihnete, že drandíte po jednom a tom samém okruhu půl dne, můžete si začít říkat Trackmaniak!

Vylepšené komunití prvky online režimu, funkční p2p vyměňování tratí, vozidel, ale i videí jízd těch nejlepších borců, upravená grafická část, nové tratě v Nations kampani, různorodost prostředí i jednotlivých vozítek, editační mód s novými dílky
Některé tratě, obzvláště ty uživatelské, jsou nesmírně obtížné a hrát je stále dokola jen proto, abyste nějak dojeli do cíle nemusí být příliš zábavné. Musíme také dodat, že konceptuálně nejde o nic nového.