Trauma Recenze Trauma

Trauma

11. 9. 2011 22:00 3

Pokud pozorně sledujete nezávislou scénu, jistě již máte experimentální adventuru Trauma ve svém hledáčku. Projekt německého vývojáře polského původu Krystiana Majewskiho získal publicitu v roce 2010, kdy se dostal do finálových nominací Independent Games Festivalu hned ve třech kategoriích, a to včetně Seumas McNally Grand Prize, tedy hlavní ceny celé soutěže. Vývoj se protáhl, a tak byla Trauma nakonec vydána až letos v srpnu. Jaký dojem v nás zanechala?

Zjistěte, kdo vlastně jste

Hra popisuje příběh bezejmenné mladé dívky, která přežila autonehodu. V nemocnici, kde se z následků havárie, postraumatického šoku a vážných zdravotních problémů zotavuje, má divoké sny. A právě v nich se pokusíte rozplést nejzajímavější momenty jejího života. Připomenete si, kým dívka je, jaké má rodiče a jaký byl její život před osudným momentem. Rozhodně nečekejte klasické point and click adventuření, na něž jsme zvyklí z typické žánrové produkce. Krystian Majewski se pokusil o originální přístup, v mnohém experimentuje. Spíše než o klasickou hru jde o interaktivní formu vyprávění.

Hraní připomíná třeba procházení měst v Google Street View. Z pohledu vlastních očí chodíte ulicemi nafocenými ve skutečném světě a detailně zkoumáte dostupná místa, a to klidně z různých úhlů pohledu. Zasnít se můžete hned ve čtyřech kapitolách, přičemž spouštět je lze nezávisle na sobě. Každý ze snů uzavírá jeden hlavní konec nebo cíl (např. záchrana uvězněného plyšového medvídka, chycení utíkajícího ducha), jenž je doplněn krátkým videem ve filmové kvalitě. Stejný sen je možné si zahrát znovu trochu jinak, v každém z nich se totiž nachází ještě tři alternativní závěry.

Ulice, fotografie a kreslení symbolů

Vedle objevování a procházení lokací je k dosažení konce nutné vyřešit ještě některé drobné puzzle. Na správném místě musíte pomocí myši na obrazovce načrtnout správné symboly. Ty se naučíte po nalezení polaroidových fotografií, v každé kapitole je jich poschováváno devět. Například tak zjistíte, že čarou nakreslenou směrem doprava se daným směrem otočíte. Různým otáčením mnohdy získáte nový pohled na místo, který vás posune dopředu. Další symboly pak dokonce ovlivňují vybrané předměty, kupříkladu jedním z nich můžete zvednout těžký balvan. Polaroidové fotografie ale nejsou jen sbírkou speciálních znaků, dále na nich najdete vybrané fotky, které podnítí vzpomínky hlavní hrdinky.

Přestože je ovládání Traumy jednoduché a intuitivní, příběh jistě velká část hráčů úplně nepochopí. Vyprávění totiž není lineární, vzpomínky se hlavní postavě vynořují podle toho, jakými místy zrovna procházíte. Proud myšlenek si hráč musí urovnat sám, což rozhodně není jednoduché a vyžaduje to dost fantazie. Právě podnícení k přemýšlení o tom, co se vlastně děje, ale přispívá k vysoké hodnotě hry. Herní doba se tak může z hodinky a půl, za níž zhruba odhalíte základní konce a prozkoumáte i některé alternativní závěry, protáhnout klidně na dvojnásobek.

Krystian Majewski originální hratelnost vhodně spojil s audiovizuální stránkou. Herní prostředí reálného světa je působivé již samo o sobě. Ulice v jednotlivých snech jsou opuštěné a pusté, na první pohled nejsou ničím zajímavé. Právě v zdánlivé nudě spočívá jejich kouzlo, musíte totiž hledat zapadlá místa a skryté významy. Pro celkový zážitek je neméně důležitý dabovaný komentář vypravěčky. Její tichá slova se ke stylu hry prostě hodí. Výborně sedí i nenápadná hudební složka, podmanivé tóny báječně přispívají k sugestivní atmosféře snění.

Sním svůj život, žiju svůj sen

Autor se rozhodl pro experiment, který se na klasickou číselnou hodnotící škálu zařazuje velmi obtížně. Finální hodnocení ale v tomto případě není vůbec důležité, podstatnější je ocenit originalitu projektu, která jde ruku v ruce s bezchybným a vhodně zvoleným technickým ztvárněním. Traumu si za pět euro můžete zakoupit na Steamu, nebo na oficiálních stránkách, kde lze věnovat i libovolné dýško. Pokud si celý koncept chcete jen vyzkoušet, zvolte zkrácenou verzi, je hratelná přímo v browseru

Přejme si, ať tento projekt nezapadne. Ve směru, jaký Trauma ukázala, nepochybně třímá velký potenciál, a to hlavně pro zábavu náročnější části herního publika. Snad se o interaktivní vyprávění hlubších příběhů pokusí i další vývojáři.

Trauma

Trauma je zajímavým experimentem, který ukazuje směr, jímž by se některé adventury mohly ubírat. Víc než hodinové rozptýlení s psychologickými prvky vzbudí mnoho otázek, na něž ale možná nenajdete odpovědi.