Tribes: Ascend Recenze Tribes: Ascend

Tribes: Ascend

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

5. 8. 2012 22:36 4

Tribes Ascend není normální, je to hra zvláštní a je dobrá. Rozhodně není pro masy a jistě se najdou mnozí, jež hru velmi rychle zahodí a znechuceně se otočí zpět ke svým Batlefieldům a Call of Duty. Základní idea Tribes je jasná, máte pušku, náboje, obří mapu, jetpack a cosi, co vám umožňuje probruslit se mapou k vítězství. Samotný boj probíhá v překvapivě svižném, snad až děsivě hektickém tempu. Ilustrací jest kupříkladu naskakování chodce na rozjetý Šinkansen.

A popravdě, byla by škoda nenaskočit a nezkusit si tak urvat ruce hned u kotníků. Na výběr je více než dostatečný počet devíti tříd, z kterých si každý jistě dokáže vybrat to své, a po lehkém tutoriálu zaměřeném na prvky, jež jsou v Tribes jinak než u konkurence, hráči nezbude, než se hlavou předem vrhnout do akce.

O rozjetém vlaku

Dojem z akce je jednoduše parádní a ač její rychlost nemusí padnout do oka všem, odměnou za flexibilitu (a především rychlost) je hráči opravdu parádní a odměňující herní zážitek plný veselého zabíjení. Není pak pro hráče sladší odměny, než perfektně umístěná ťafka do čela protivníkovi zběsile bruslícímu s vaší vlajkou za svobodou.

Tím se dostáváme k tomu hlavnímu, co Tribes může nabídnout, zapomeňte na suchý realismus dnešní doby a běžné sázení headshotů od boku. Tribes se odehrávají ve zcela jiném univerzu, kde se za nezkušenost platí vlastní krví a především, každá pěkná trefa je ohromnou odměnou samotnému hráči za to, že se rozhodl do toho světa vstoupit a akceptovat zde platící pravidla. Jelikož kdo nebruslí s námi, bruslí proti nám a především pak proti sobě samému.

Hrát lze totiž i bez použití jetpacku a bruslení, ale stejně tak se dá jíst suchý chleba s vidinou šišky salámu ve spižírně. Připravíte se o vychutnání si poloviny zážitku, to třeba když za letu v rychlosti sto kilometrů za hodinu ustřelíte stejně rychlému protivníkovi s opačným momentem kedlubnu.

A skutečně, podobné situace vůbec nejsou jednoduché a vyrobit takovýto zářez na pažbě není otázkou minuty, ale vyžaduje to cvik a píli. Napomáhá tomu i fakt, že zbraním ve hře jednoduše trvá, než zasáhnou cíl, a vy tak musíte plánovat, kde váš rival bude za pár okamžiků, což, jak si jistě umíte představit, není úkol jednoduchý.

Celkově pak budí hra dojem ne nepodobný tomu, který jsme před lety viděli v Quake 3, kde si mnozí z vás mohou vzpomenout na to hlasité halekání, kdy jste na lokální síti a v rozletu svému rivalovi zmastili rozjetou sérii dobře mířenou trefou railgunem. Pochopitelně od té doby uteklo hodně vody a Tribes se odlišuje mnoha prvky, kupříkladu zde jsou k dispozici i vozidla a velikost map je přinejmenším překvapující.

O ujetém vlaku

Technická stránka hry nikoho neurazí, ale upřímně, nijak výrazná také není. Hra běží na modifikovaném Unreal Enginu třetí generace, jenž jistě ještě stále má co nabídnout, ale bohužel ne tak docela v podání Tribes. V dnešní produkci se jedná o lepší průměr, ale spokojme se s vysvětlením, že tato hra je natolik free-to-play, že lze získat vše i bez ztráty jediného halíře.

Dalšími aspekty technické stránky, jež se nesetkaly s velikým pochopením, jsou docela vysoké hardwarové nároky, které naprosto neodpovídají vizuální stránce hry a dále je zde nepochopitelná přítomnost uživatelsky nepříjemného menu, které svým vzezřením a hlavně stylem ovládání může budit dojem konzolového portu, a co je horší, umí být v porovnání s hrou samotnou nepochopitelně pomalé.

A finální zmínka se týká samotného spouštěče, jenž má tendenci vyrábět chyby a nutit tak hráče k opětovnému stahování a následné kontrole herního obsahu. Na pohled drobnost, ale recenzentovi ta maličkost zatopila tak, že hra byla po více jak 24 hodin zcela nedostupná. Týká se to obou verzí distribuce – varianta samostatné aplikace i Steam verze, a to prostě není dobré.

O nezkušeném pistolníkovi

Zisk zkušenostních bodů takzvaně „za účast“, jež je často k vidění u u konkurence a jež nemusí nutně nastolovat dojem levné zábavy, se v Tribes nekoná. A je to škoda, přísun zkušeností je velmi pomalý a tlačí tak hráče ke hrábnutí po platební kartě. Co ale naplat, z něčeho autoři přeci jen musí žít a zároveň je velmi šlechtí to, že peníze ve finále nejsou zcela potřeba – jak již bylo naznačeno, jste-li dostatečně trpěliví a především šikovní, vše se dá odemknout pomocí zkušenostních bodů.

Dalším slabším bodem obhajoby titulu je dozajista týmová spolupráce a její podpora, ta postrádá veškerou komplexitu konkurence a podkopává tak ducha vzájemné kooperace. Hra jednoduše ničím týmovou hru nepodporuje a ani nijak zvláště neodměňuje, takže se týmové hry často zvrhávají v zápasy jednotlivců, jež akorát zrovna bojují za stejnou barvu. Absence podpory hlasové komunikace přímo ve hře je pak již jen onou pomyslnou třešničkou.

Závěrem lze jen dodat, že Tribes: Ascend je jednoznačně pěkná a moc příjemně hratelná hra, jen je třeba přistoupit na pravidla zcela odlišná od konkurence a ta, pochopitelně, zdaleka nemusí vyhovovat všem. Ovšem dokáže-li hráč právě toto, čeká ho velká spousta zábavy za velmi příjemnou cenu.

Tribes: Ascend

Velmi rychlá akce nabízející mnoho hodin zábavy a kupení zkušenostních bodů, jež vás přitom nemusí stát ani halíř. Jen zbytečná škoda slabé týmové spolupráce a chyb technického rázu.