Trine 2 Recenze Trine 2

Trine 2

13. 12. 2011 23:00 3

Bylo horké léto, začátek července před dvěma lety. Letní prázdniny právě začaly a většina z vás si užívala zaslouženého volna po nekonečných hodinách ve školních lavicích. Někdo se vydal do teplých krajin, někdo si vystačil s koupalištěm na předměstí, jiní se oddávali večerním posezením na prohřátých zahrádkách u hospůdek. Několik jedinců však dost možná zůstalo doma u svého PC - a dobře udělali, přesně v té době totiž vyšla skvělá nezávislá plošinovka Trine, která všude ve světě sbírala osmičková hodnocení. Zaujala zajímavým pohledem na takřka mrtvý žánr 2D plošinovek, parafrázovala stařičké Lost Vikings a převzala za své snad všechna známá videoherní klišé. Pro pokračování si autoři vybrali marketingově vhodnější období, předvánoční čas láká k nákupům dárků pro své blízké, přičteme-li si i známý název, nemusela by hra zapadnout mezi onen obrovský nášup, který se na nás v posledních týdnech a měsících valí snad ze všech stran. Mnozí fanoušci se však ptají - podařilo se pokračování plnohodnotně dokončit, anebo byly přijaty nějaké ústupky, aby bylo vše hotové před lukrativním datem vydání?

Jeden za všechny,

Pokračování Trine vychází z prakticky stejných mechanismů, jaké jsme mohli vidět už v původním titulu. Hráč má k dispozici trojici hrdinů, které může naprosto libovolně v průběhu kampaně střídat. A tím nemyslím, že by se musel vrátit na začátek úrovně a začít znovu, stačí stisknout příslušnou klávesu a abrakadabra, hrdina se přemění. Abych byl konkrétnější, lze si vybrat z rytíře Pontia, který si s sebou na bojiště neopomněl vzít meč se štítem a obrovské kladivo. Mrštná a elegantní zlodějka Zoja doma nenechala ani luk, ani přitahovací lano, s nímž si dovede poradit v krizových momentech lépe než Spiderman. A nechybí ani mocný čaroděj Amadeus, jehož základní charakterové vlastnosti jsou na míle vzdálené odvaze a nadšení. Dědek stará se špičatým kloboukem neustále remcá, a když jej někdo rozčílí, neváhá využít svých magických schopostí - nejen, že dovede vytvořit hned několik plošinek a kvádrů, skvěle zvládá i další kouzelnickou disciplínu zvanou levitace. Ta se nevztahuje pouze na neživé objekty, ba naopak - asi největší zábavu představuje zvedání a odnášení bezbranných protivníků kamsi do kšá. Jednou odhodíte protivníka proti špičatým bodákům, jindy zase výtečně poslouží jakožto živý štít před nebezpečnými střílnami. O interakci s dalšími objekty nemluvě, botanisticky založení jedinci zaplesají, když budou moct nakrmit masožravou rostlinu.

Všichni za jednoho.

V úrovních přijde postupně ke slovu celá řada puzzlů a hádanek, povětšinou velmi logických a poměrně lehce řešitelných. Tedy, lehce - to je dosti subjektivní vyjádření. Řekněme spíš, že nalézt způsob, jak se dostat ze zapeklité situace dále, není složité, další kroky už vyžadují trochu cviku. Fajnově a pohodově působí možnost nechat některého ze svých kolegů zemřít a pokračovat jen ve dvou, jelikož u dalšího checkpointu se zdraví všech opět doplní na 100% hranici a začíná se hezky od začátku. I díky tomu si postupem času začnete uvědomovat, že pro hádanky není vždy jen jedno řešení, naopak. Fantazii se meze nekladou a hledání skulin, díky nimž lze projít do dalších částí úrovně, je naprosto osvěžující a zbavuje Trine nálepky čistě lineární záležitosti. Nenápadným oslím můstkem se dostáváme k multiplayeru, jedné z nejkritizovanějších částí původní hry. Tentokráte lze v kooperaci konečně zvolit jen jednu postavu a přepínání budiž zapomenuto – ony všelijaké kličky, kterých si tu a tam všimnete v singlu, jsou pro hru více hráčů naprosto nezbytné. Zkuste si propojit s kamarády tři počítače a vrhnout se do dlouhých hodin kooperativní zábavy, vzájemná komunikace v rámci jedné místnosti se stane naprosto legendární a dost možná na ni budete ještě dlouho vzpomínat.

Až kýčovité grafické orgie

Kdo už měl to štěstí a prohlédl si některé ze screenshotů, nebo lépe, videí, dá mi zcela jistě za pravdu, že něco tak barevného už jsme tu dlouho neměli. Sám nevím, jaký matroš autoři při tvorbě vizuální stránky hulili, výsledek je však naprosto božský. Obří šneci, hadi, pavouci, přerostlé rostliny, třišťálově průzračná voda, to vše donutí nejednou zastavit a kochat se s bradou kdesi u podlahy. Kdekdo by možná mohl namítnout, že jde o obrovsky kýčovité zpracování – a měl by pravdu. Trine se ale do této stylizace pasuje naprosto záměrně, proč by jinak nosil kouzelník špičatý klobouk a plášť s hvězdami? Proč bychom v pozadí nejednou viděli nádherně vybarvený západ slunce? A vůbec, proč by stavěli na tak setsakramentsky klišoidním fantasy příběhu? Kdepak, zde jde o čirý záměr, který však padá v dnešním uspěchaném světě na sarkasticky úrodnou půdu. Abych nezapomněl, je nutné také vyzdvihnout vynikající lokalizaci, která, byť pouze textově, skvěle ladí s charakterem titulu. Nebudu už vás dále nudit, druhé pokračování Trine se třišťálově povedlo a přímo vyzývá ke koupi – ať už pod vánoční stromeček, anebo prostě jen tak.

Trine 2
Wii U Wii U

Jakmile chytne, tak už nepustí. Vynikající plošinovka plná klišé patří k hitům letošního předvánočního času – sežeňte ideálně dvojici kamarádů a kupujte, stojí to za to.