Tropico 4 Recenze Tropico 4

Tropico 4

29. 8. 2011 22:00

Život v Tropicu je kaleidoskopem nejrůznějších asociací. Při pohledu z letadla se tenhle virtuální ostrov jeví jako ideální místo pro exotické líbánky, ale ve skutečnosti je stejně pokrytecký, jako třeba Praha před třiceti lety. I zde byl přirozený genius loci střídán všeobecnou šedí, ušmudlaností a lešením, po němž místo zedníků mnohá léta šplhali jen holubi. Tropico není jiné. Z jedné strany ulice šplouchá nejjemnější rum a z té druhé smrdí léta nevyvezené latríny.

Možná, že kdyby svět Tropica byl opravdový, možná by se svými kontrasty přeci jen mohl fungovat, vždyť jeho reálná předloha dodnes existuje mezi oběma Amerikami. Ale pokud je snad něco jako socialistický ráj se vším pozitivním i špatným, co k takovému slovnímu paradoxu patří, nerealizovatelný, je fajn, že se aspoň dobře hraje. Už deset kulatých let se o pozornost hráčů hlásí vtipná realtimová strategie Tropico, která svou karikaturou levičáctví v květovaných kraťasech vždy stála trochu mimo hlavní strategický proud, ale právě díky tomu si mezi svými příznivci vytvořila pozici něčeho nenahraditelného.A přestože třetí díl z roku 2009 neměl ve světě takřka žádnou reklamu a na Xboxu se ho prodalo pouhopouhých 170 tisíc kopií, bulharští Haemimont Games vydávají na oslavu uplynulé dekády čtvrtý díl. Jaký je?

Asi nikdo nečekal, že by se Tropico 4 nějak výrazně odchýlilo od zavedeného mustru a po pětadvaceti hodinách hry lze směle prohlásit, že je to pravda. Bulhaři jsou prostě výborní údržbáři bez špetky invenční odvahy, což není dobře ani špatně, to je prostě fakt. Tropico 4 je stejná hra jako Topico 3 a 1 (pirátská dvojka do série tematicky nezapadá), ale i když tu veškeré pokusy o něco nového končí jen u malých detailů, stejně tuhle hru nemůžete odsoudit, protože se od ní jako vždy nedokážete odtrhnout.

Déja vu

Tropico 4 je ideální hrou pro člověka se smyslem pro humor a doutníkem očouzenou nadsázku. Jednak proto, že do nadsázky je celá hra vskutku ponořena a že třeba takový El Presidente, byť je to ve skutečnosti despotické hovado, budí ve vás i v mnohých svých herních poddaných velké sympatie, a jednak z toho důvodu, že když si Tropico 4 poprvé spustíte, budete smysl pro nadsázku a nadhled opravdu potřebovat víc než cokoliv jiného. Tropico 4 je na první pohled natolik totožné s tím předchozím, až se začnete smát. Takovou kontraproduktivní sebejistotu jsem od Haemimont Games ani nečekal.

Když se poprvé dostanete do hry, máte pocit, že jste se předtím spletli a klikli na pozapomenutou ikonu trojky. Rozdíl mezi oběma hrami zkrátka není vidět, vzhled defaultně postavených budov je naprosto totožný, karibské rytmy znějí podezřele povědomě a když pátráte dál, zjistíte že třeba nový interface se od toho starého liší tím, že hlavní ovládací panel vlevo už není naštorc a že ikony dostaly novou soupravu barev.

Pánové, tohle si dáme líbit

Jenže jak člověk hraje dál, zjišťuje dříve nezjistitelné. Zjišťuje, že Tropico 4 je ve skutečnosti obrovsky vylepšená hra a že ta postupně objevovaná zásobárna malých šikovných updatů je pro ni asi nakonec lepší, než kdyby někoho napadlo rozbombardovat celý koncept až do samotných základů jenom proto, aby se umlčela kritika.

Poměrně brzo si ve hře například začnete všímat karikovaných postaviček s velkými nosy, nabobtnalým obočím a legračním hlasem. Jsou to vaši poradci - nový prvek přerušující konstantní herní rutinu stavění a popravování. Poradci se hlásí  o pozornost vždy, když chce hra nabídnout nějakou boční výzvu. Například: exportuj pět set tun levnějších cigaret do Číny a dostaň za to 25 tisíc dolarů na švýcarské konto. To není úplně lehké. Především na to musíte mít fungující infrastrukturu a to znamená založit tabákové plantáže, které začnou adekvátně plodit až za pár let a pak samozřejmě disponovat cigaretovnou, která pracuje v (nastavitelném) režimu "rolled cigars", čili produkuje něco levnějšího, než klasické "cigars". Neptejte se mě na rozdíl, protože se v tom jako nekuřák nevyznám, ale mohu slíbit, že po úspěšném splnění každé takové zakázky vzroste nejen suma na vašem tajném účtu, ale také vůdcovská prestiž a často si polepšíte vztah se zahraničím.

To nejlepší na malých úkolech ale je, že jsem je doopravdy měl chuť hrát. Obvykle totiž takovéto boční mini mise ve strategiích ignoruji, prostě se mi nehodí do krámu, ovšem ty v Tropicu 4 vždy dokonale zapadaly do stavu, v jakém jsem měl hru zrovna rozehranou a většinou mi pomáhaly rozjet specifický směr ekonomiky přesně tak, jak bych nakonec udělal já sám.

Evropská dotační politika v rytmu samby

S postupující hrou objevujete ještě další nové a nové prvky, kvůli kterým jsem Tropico několikrát vypínal až pozdě v noci, lépe řečeno brzy k ránu. Jako "Svá Excelence" jsem se často cítil zcela pohlcen zahraniční politikou, prováděnou v nových sférách vlivu. Už tu není jenom Sovětský svaz a USA, Tropico se nyní šplouchá ve vodách, přinášejících zprávy a reakce také z Evropské unie, Číny a Středního východu. Ne, že by to nějak zvlášť ovlivňovalo hratelnost, obsadit vás stále mohou jen SSSR a Amerika, ale čím víc kohoutů na jednom hřišti, tím větší zábava. Zbytek světa se vás snaží ovládnout aspoň obchodně.

Ekonomika sama o sobě taktéž doznala určitých změn. Například ji lze nyní provozovat až na dvaceti nových a notně zvětšených singleplayerových mapách (jiné neexistují, multiplayer zase chybí) a pak samozřejmě obsahuje i dílčí novinky, takové střípky navíc. Například každou větší instituci, lepší bytovku či továrnu nyní nepostavíte bez zakoupení speciálních povolovacích plánů, takže třeba konzervárna za čtrnáct tisíc se teď prodraží ještě o další čtyři tisíce kvůli povolence. Zdražení musí být ale logicky něčím vykompenzováno, takže autoři dali novou možnost továrnám nechávat si importovat zboží z ciziny, což se hodí ve chvílích, kdy mají nedostatek tuzemských surovin, nebo na ně musejí dlouho čekat. Import tak urychluje firemní obrat.

I přes drobná vylepšení a změny oproti normálu, ale zůstává Tropico po ekonomické stránce ukočírovatelnou strategií, ideální pro mainstreamové publikum, kterému sice nestačí primitivní exhibicionistické farmaření na webu, ale zas se nechce babrat v přílišných složitostech. Tropico je hra v zásadě příjemně osvojitelná a snadná k pochopení. Zůstává věrna jednoduchému zacyklení třech nebo čtyř výrobních fází, kdy vysadíte ananas, sklidíte ho, a pak ho buď prodáte na místním trhu, anebo pošlete do konzervárny, která ho v plechovkách vyveze za lepší peníze do ciziny, jenže na jednoduchou kostru se také nabaluje docela dost dílčích detailů, jako je ovládání kvality práce volbou výplat, ovládání produktivity volbou pracovní doby, korigování výnosů "tuningem" budov a tak podobně. Takže nakonec se z Tropica smíchem nezadusí ani člověk, co hrál před tím Europu Universalis. Prostě stačí, aby neočekával komplexní průmyslový simulátor ale hru, kde si musí najít čas k legračnímu picnutí volebního rivala.

Chybami se člověk mučí

Nové Tropico se někdy složitě, nebo složitěji, jenom tváří. To když nabízí i novinky, jejichž vliv na hratelnost je ve skutečnosti zanedbatelný.Mám tím na mysli některé nové stavby, třeba hypermarket, což je spíš díra na peníze, nebo parlament, od něhož jsem si tedy sliboval hodně, ale konkrétní přínos pěti ministerstev spočívá pouze v tom, že bez obsazených resortů nemůžete vydávat edikty a čas od času se vám ministr vrátí se zákulisní s dohodou o exkluzivní dodávce dámských vložek na vánoční stůl... Marginálie.

Škoda, že místo pochybných pokusů o rozšíření obsahu, si Haemimont Games nedokázali posvítit na některé zjevné problémy a kontroverzní situace, které Tropico 4 docela trápí. Na co mi je třeba šest nových interaktivních katastrof, včetně sopky, tornáda nebo sucha, když mi stále není jasné, proč i v situaci, kdy stavím pěkné bytovky a luxusní vily s nulovými nájmy, vznikají ve městě chatrče a lidé řvou, že je úroveň bydlení špatná? A také bych konečně uvítal snadné upgradování domů, nikoliv jejich demolice a pak stavbu nových. Myslím, že přestavba obytné plochy nižší kategorie na vyšší bez TNT není nic nenormálního a ertéeskám obecně prospívá. Tak proč by nepomohla i Tropicu?

Autoři naopak naznali, že úpravy musí přijít jinde a bohužel se moc netrefili. Nová funkce "quick build" se mi nezamlouvá. Nyní s ní totiž postavíte každou budovu ihned po jejím zakoupení, stačí mít při sobě požadovaný úplatek a pak jen stisknout tlačítko a pár vteřin počkat. To je velký rozdíl oproti minulosti - už nečekáte na práci workšoperů a to hodně degraduje kouzlo hry, kdy jste se už už nemohli dočkat nového letiště a přiřazovali jste jeho stavbě nejvyšší prioritu. Je sice fakt, že čím je nyní stavba náročnější, tím vyšší musí být i úplatek a tak se vyložené zneužívání quick buildu eliminuje, ale stejně...  Škoda, že kvůli nové funkci museli autoři pomalé dělníky záměrně ještě více zpomalit, aby bylo použití quick buildu vůbec odůvodnitelné. Zásadně souhlasím proti!..

Konečně plynule

Co se však nakonec velmi povedlo a hodně balzamuje rozčilení z drobných chyb, je technické zpracování hry. Nevím jak to Haemimont udělali, ale T4 je vyladěno na tak vysoký framerate, že mě z něj konečně nebolely oči a nemusel jsem si dělat zdravotní přestávky. Tropico 4 dává ve stejném grafickém nastavení a ve zhruba stejně složité scéně (zastavěné město) přibližně o deset framů více, než loňský datadisk Absolute Power a o dvacet víc než původní Tropico 3. Grafika je zkrátka vyladěna na jedničku. Až se zlobím, že to takhle nešlo od začátku...

Tak a máme tu závěr, milí budovatelé. Řekněme si, že Tropico je de facto stará hra, které však většina nových detailů a přidaných vlastností dopomáhají takřka k dokonalosti. Společně s vyladěnou technickou stránkou je Tropico 4 skutečně tou nejpříjemnější realtime strategií letošního pololetí a je docela možné, že ani do konce roku svého soupeře nenajde. Jenom těch pár chyb a celková strnulost konceptu ji oddalují od maximálního hodnocení. Zase to nesmíme úplně přehlížet - se svým přístupem k inovaci by Tropico mohlo brzy bez ohledu na své kvality připomínat jednu nechvalně proslulou hokejovou sérii na PC...

Tropico 4

Máte pocit, že už jste tohle několikrát viděli, ale stejně vás Tropico 4 pustí spát až k ránu. Esence hratelnosti v něm funguje i přes stále stejný koncept.