Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution Recenze Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution

Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

22. 3. 2011 23:37 3

Někdo by pomalu mohl nabývat názoru, že by se vzájemná nesnášenlivost a následné vyřizování účtů mezi Vesmírnými Mariňáky a jednotkami Chaosu konečně dokázalo vypařit jako pára nad hrncem. Jenže nikoli ve světě Warhammeru, který by se tím připravil o unikátnost a spletitost, čímž se slavná real-time strategie doslova probila ke slávě. Proto 10 let po událostech prvního datadisku Chaos Rising se opět začíná schylovat k válce a zdejší rasy si budou moci zase dát pěkně na hubu. K již známým frakcím se také přidává nově Imperiální garda s cílem celý prostor vyčistit, a to si pište, že i jejich zbroj budete moci navléci. Příběhový singleplayer dokonce můžete postupně rozehrát za všechny dostupné rasy, což činí v součtu 6 nadmíru pikantních kampaní.

Kamera, akce, a jedem!

Příběh sice není kdovíjak silnou stránkou hry, ale možnost na něj pohlížet z šesti různých úhlů pohledu, byť se jedná stále o ten samý děj, je zkrátka brilantní svěžestí. Každý fanoušek se v tu chvíli olízne jazykem a už se připravuje na dlouhou pouť, kterou mu datadisk Retribution má možnost nabídnout. Aby také ne, vždyť spočítáme-li kompletní singleplayerové vyžití, dojdeme k desítkám hodin neutuchajících bojů, a to je setsakra dlouhá doba, jakou nám autoři neváhali napařit. S čím však musíte počítat je fakt, že došlo k ještě většímu důrazu na akci jako takovou, tudíž míra taktizování byla redukována a odsunuta na druhou kolej. Mise se nesou ve znamení neustálého pohybu a přesunu jednotek, a proto je pořád na co se dívat. Jejich design se vyznačuje lineárním průběhem, od něhož se jen zřídka dokážete odpoutat a hru překvapit, ale to ani náhodou není mínus - jen změna stylu, kde se necháváte unášet připraveným scénářem s parádní prezentací. Ale nebojte, pořád to budete jen a jen vy, kteří se postarají o velkolepá tažení, a role strůjce vítězství bude patřit jen a jen vám.

Až 6 kampaní...

Samozřejmě na velké části úspěchu se podílí zejména prvotní volba frakce, za níž se hodláte postavit. Přeci jen co hráč, to jiný styl a jiný způsob taktiky, a proto si pořádně rozmyslete, kam spadáte vy. Zatímco se totiž třeba Orkové pyšní silnými a odolnými hrdiny, Imperiální garda útočí se slabší, ale o to početnější armádou. Vesmírní Mariňáci dělí sílu a počet tak půl na půl. A to je přední výhoda datadisku Retribution, že nabízí možnost volby šitou hráči na míru, mezi nimiž si každý vybere a nebude muset násilně praktikovat metody, které by mu byly proti srsti.

Druhotným důvodem pro správnou volbu rasy je pak už tradiční prolínání s RPG prvky, díky čemuž si hrdiny levelujete, vyzbrojujete a jedním slovem líčíte pro potřeby sobě vlastní. Tato část se nijak výrazně od minulých dílů nezměnila a opět patří mezi ty vyvedené. Je totiž bezpochyby radost operovat s těmito schopnostmi a využívat je v praxi, ale to už každý fanoušek série Warhammer určitě ví a zklamán v tomto ohledu jednoznačně nebude. Co se však týče stavění budov a věci s tím spojené, zapomeňte, protože jak už bylo řečeno, výplň hry tvoří především akce, do níž budete vcházet, vycházet a uprostřed toho se hodně bavit. A jsme rádi, že právě tato část zaujímá procentuelně absolutní většinu...

Chytí a nepustí!

Je až k nevíře, v jakém vysokém tempu se bitvy drží a ani na moment nepůsobí dění staticky. Díky pestrému designu úrovní ani genericky, ačkoli by tomu lineární průběh mohl nasvědčovat. Ne, mise nenabírají stereotypu - jsou kolébkou pro nadprůměrný zážitek real-time strategie, jíž utváří svým originálním světem a hutnou atmosférou. Někdo by mohl namítat, že působí až příliš na efekt a není pravým vyobrazením svého žánru, což je do jisté míry pravda. Hraní není náročné, ale zejména příjemné a dynamické, přičemž právě tato dvě slova úspěšně volají po skvostné zábavě, a to je dobře. Kampaň neustále kráčí vpřed, nepřešlapuje na místě, a než se nadějete, roztáhnete žaluzie a světe, div se, ono už je ráno. Aby ne, ta armáda chaosu se přeci neporazí sama.

Celkový dojem umocňuje grafická podoba, která ač vypadá stejně jako dva roky starý díl, vypadá skvostně, prostředí je zničitelné a spolu s hudbou vytváří na bojišti jeden velkolepý zážitek, na nějž budete rádi vzpomínat. Pokud však patříte mezi ty, kteří mají rádi upocená vítězství a na propracovanou kampaň si nijak zvlášť nepotrpí, multiplayer je tu pro vás. Ten ačkoli nepobral tolik změn, nové mapy, frakce a samotní hráči se postarají o své. Retribution je dokonalou ukázkou toho, v jaké formě se mají produkovat datadisky a důkazem, že Relic zkrátka umí.

Poctivý a obsahově výživný datadisk s důrazem na propracovanou dlouhotrvající kampaň, kde akce hraje prim. Multiplayerové hody jsou již tradičně sázkou na jistotu.