Worms: Reloaded Recenze Worms Reloaded

Worms Reloaded

9. 9. 2010 22:16 6

První díl mne minul. Je tomu již patnáct let, co pánové z Team17 vypustili do světa první díl z dnes již klasické herní série, Worms. Já se k tomuto specifickému tahovému žánru, kde se hráč ujímá z boku viděných červíků, kteří se ve stylu tahových strategií mordují těmi nejšílenějšími zbraněmi, dostal až u druhého dílu, ale o to více se mi zaryl do paměti. Marně vzpomínám a nevybavuje se mi jiná hra, snad kromě Mashed, u níž bych se v multiplayeru tak královsky bavil. Bohužel, po pokračováních Armageddon a World Party se červíci na PC odhodlali přejít do třetího rozměru, kde, ač se nejednalo o propadáky, díru do světa zkrátka a dobře neudělali. Patnáct let po vydání prvního dílu se na světlo světa ale dostává Worms Reloaded, důstojný remake výtečných her z dob dávno minulých, který ale přenáší dvourozměrná bitevní pole na hi-res displeje. Dokážou červi s bazukou bavit i po tolika letech?

Zhyň, bídný červe!

Jak už jsem naznačil v úvodu, Worms Reloaded je vlastně remakem založeným na konceptu původních her, z nichž se tvůrci snažili vybrat to nejlepší a přidat něco málo nového koření, zkrátka aby vše vonělo novotou a červí boje opět ožily. Hráč se na dvourozměrném, plně deformovatelném plácku ujme vojenského týmu čítajícího až čtyři červy, s nimiž musí v jednotlivých tazích zlikvidovat ostatní slizké, po zuby ozbrojené existence. K tomu všemu slouží velice solidní arsenál zbraní, kde základ tvoří bazuka, jejíž střelu ovlivňují povětrnostní podmínky, a granáty, u kterých zase hráči určují dobu výbuchu. Ač v nabídce nalezneme velký počet šílených vynálezů, s nimiž lze ubezdušit soupeřovic červa, nemohl jsem se zbavit dojmu, že se škrtalo možná až přespříliš. Ano, bez Super Sheep, Holy Hand Grenade nebo Concrete Donkeyho si vyhrocené červí války nelze ani představit, ale za své vzal například luk, který umožňoval krom vraždění nebohých tvorečků také výrobu schůdků. V křemíkovém nebi nalezneme také namátkou Battle Axe, Homing Pigeon, Mortar,… Tvůrci se na druhou stranu snažili přinést něco nového, o čemž svědčí zhruba desítka novotin, nicméně jsem se nemohl zbavit dojmu, že fantasie autorů už nepracuje jako za mlada. Škrtání se bohužel dočkalo i počtu členů týmu, pro navození dojmu masochistických bitev osm proti osmi je nutné vytvářet aliance. Chybí mi také možnost výběru hymny pro oslavu vítězství nebo třeba vtipná uvádějící videa, ale na druhou stranu oslavné tanečky se opravdu povedly.

V jednom zabaví, ve více uchvátí

Ač se celá série nese v duchu multiplayerových bitev, i tentokráte se tvůrci pokusili vytvořit kampaň pro jednoho hráče. Nalezneme zde jak pětatřicet misí, v nichž převažují úkoly odstranění nepřítele nebo přesunutí červa na vyznačené místo, dále pak nabízí Worms Reloaded jakýsi deathmatch. V něm se nachází zhruba tři desítky takřka sebevražedných misí, kdy se hráč postaví proti velké přesile nepřátel. Na první pohled neřešitelné situace ale mnohdy zlehčuje dosti rozporuplná umělá inteligence protivníků, kteří sice dokážou granátem trefit cíl s využitím sedmnácti odrazů, ale bazukou nejednou odpraví sami sebe nebo parťáka v týmu. Větší vyváženost AI by rozhodně nebyla na škodu, takto se zábavnost singleplayerové mise poněkud rozpadá v základech. Rozporuplné dojmy ale přebíjí výtečný zážitek z multiplayeru, který lze spustit buď jako klasický hot-seat, anebo po internetu. V těchto bojích totiž nejvíce vynikne bláznivost a ztřeštěnost zbraňového arsenálu, zážitky, kdy si přejete, aby se kamarádovi nepodařilo prokličkovat spletitými uličkami se Super Sheep, jsou nezapomenutelné.

Parádní hratelnost ještě podtrhuje výtečné grafické zpracování, které sice vychází ze zažitého dvourozměrného konceptu, ale detaily textur ve fullHD rozlišení vypadají velmi kvalitně. Povedené jsou i animace červíků, kteří, ač co do roztomilosti nemají na původní předlohu, se krásně křičí strachy ve chvíli, kdy vedle nich přistane podpálený dynamit. Na staré časy nechají zavzpomínat hlášky, které jsou povětšinou totožné s těmi původními, což ale rozhodně nevadí! Nesmíme zapomínat na editor úrovní, v němž je nutné se nejprve více zorientovat, ale jakmile vejde trošku do krve, není problém navrhnout bojiště přesně k obrazu svému. Velmi se mi líbily vertikálně laděné úrovně, kdy se k eliminaci protivníků ve vyšších patrech hodí zejména bazuka s využitím větru, což vyžaduje dostatek cviku a také pekelně dobrý odhad.

Nový přírůstek do červí série přináší obrovskou porci zábavy, o tom není sporu. I když by fanoušci série, kteří byli zvyklí na bláznivé nápady tvůrců z konce devadesátých let, mohli nabít dojmu, že nové zbraně už jsou pouze křečovitou snahou o inovace, základní koncept zůstává stejný a o to více zábavy přináší. Mise, jejímž úkolem bylo přinesení staré zábavy na moderní systémy, dopadla úspěšně. Za pohodovou cenu 15€ jasná volba pro všechny, ať už pamětníky či nováčky.

Worms: Reloaded

Verdikt: Výtečná předělávka klasické hry, která přináší i přes řadu drobných výtek obrovskou porci zábavy na hodně dlouhou dobu.