WRC 3 Recenze WRC 3

WRC 3

Ondřej Švára

Ondřej Švára

22. 10. 2012 22:00 5
Reklama

Rallyová série WRC od studia Milestone už dvakrát špatně odstartovala. Stihla naštvat tolik lidí, že se každý nový pokus o využití draze nakoupené licence FIA musí odteď nutně vyrovnávat s mnohem menším očekáváním veřejnosti, ne-li rovnou s despektem a automatickým odmítnutím.

Nad Milestone už kdekdo zlomil francouzák. Jejich WRC dvakrát selhalo v tom nejdůležitějším, nedokázalo věrně podat atmosféru opravdových rallyových soutěží a hráčům ani zdaleka nedopřálo věrohodný (nebo alespoň zábavný) pocit z  jízdy v naštvaných čtyřkolkách. Místo toho nudilo zbytečným stájovým managementem a zesměšňovalo se katastrofálním technickým zpracováním. Ve zpětném zrcátku vlastně WRC nebyla závodní hra, ale nepovedený 3D manažer.

Fantastické salto o 360 stupňů

Jenže teď je všechno jinak. Kdo ví, co se v italském Milestone přesně stalo, ale možná se někdo z autorů konečně projel v nějakém dvousetkoňovém spratkovi po úzkých polních cestách a cosi o rally zjistil. Ano, WRC 3 už je opravdové rally! Tahle hra má najedou skvělý jízdní model, je adrenalinová, skvěle zvučí a dobře se na ni dívá. Milestone zabejčili takovým způsobem, že celou sérii v podstatě restartovali. Třetí díl sice také není bez chyb, ale základní požadavky na pravou rallyovou arkádu se špetkou simulace už překvapivě splňuje. Se staršími dvěma díly se vlastně nedá srovnat.

Tu radikální proměnu poznáte, hned jak na vás poprvé zamrká semafor. Kola se pod plným plynem švitorně roztočí, motor křikne a volant dostane přesně takový kopanec, jaký si myslíte, že by dostat měl. Nemusíte ani bydlet v mrakodrapu a hrát na dechový nástroj, abyste poznali, že stará WRC a to nové jsou teď jako nebe a dudy.  Odezva volantu na každý metr závodního koridoru je fantastická. V rukou je dokonale cítit, jak každé kolo tahá za ovládání, a to přesně podle momentální adheze, náklonu zavěšení i povrchu tratě. A informace proudící do zpocených dlaní se samozřejmě každou vteřinu mění. Protože vteřina, to je na rallyové trati věčnost a díkybohu, že to Milestone konečně dokázali přenést do hry.

Skoro Colin McRae

WRC si vždycky libovalo v užších a tedy rallyově reálnějších tratích, než například konkurenční Dirt, ale právě až nyní toho dokáže využít. Například na erzetách v Mexiku, kde každá zatáčka rovnou přechází v druhou a nebezpečné horizonty se střídají rychleji než důchodci u slev, nabízí WRC3 téměř nepopsatelný zážitek. I když každá erzeta trvá v průměru arkádovou čtyřminutovku, při každé jsem si zpotil trencle tak, jako u F1 2012 za celý závod. A byl to jen pot?..

Pokud si dříve někdo stěžoval, že Milestone nedokáží trefit vytoužený kompromis mezi arkádou a simulací, teď se to povedlo. Jistě, WRC 3 se nechová jako Richard Burns Rally. Auta z WRC jsou více hravá, točivější, a přitom předvídatelná a poslušná. Není obtížné dostat vůz do řiditelného smyku a pak v něm bezpečně kontrovat. Nedotáčivost nebo malá účinnost brzd jsou tu veličiny, které se nemusíte učit překonávat. Jsou automaticky potlačeny ve prospěch zábavy.

Na druhou stranu, pokud někomu pořád schází starý dobrý pocit z jízdy z Colin McRae Rally 2, teď ho konečně dostává. Snad jen ve dvou detailech se WRC arkádově-simulátorové legendě pořád dívá na záda. Jednak nedokáže změnit jízdní vlastnosti auta po vlastnoruční úpravě podvozku a jednak se na vozech příliš neprojevuje model poškození. Ať už auto pocucháte sebevíc, bude přinejhorším špatně řadit a neuvidíte přes rozbité čelní sklo.

V čem naopak triumfuje WRC3, to je technické zpracování. Tak samozřejmě, s dvanáct let starou legendou jej nelze objektivně srovnávat. Ale nové WRC vítězí i nad dvěma svými předchůdci a to podstatně. Milestone konečně dokázali využít moderní technologie, a tak má jejich třetí rally ostřejší textury, lepší nasvětlování i částicové efekty a na vozech přibylo mnoho detailů. Konečně má smysl pouštět si opakované záběry. Sledovat kouř za perfektně vymodelovaným Loebovým citroenem je už skoro jako se dívat na televizi. Počítačová verze je navíc v grafice o podstatný krok dále než ty konzolové. Vyšší rozlišení a více detailů udělalo své, přitom náročnější vizualita není vykoupena hardwarovou náročností. Na mainstreamové PC sestavě drží WRC3 stabilně vysoký framerate.

Bylo by nefér zapomenout na zvuk. I ten se proti minulosti výrazně zlepšil a vydatně podporuje atmosféru. Právě díky němu si skutečně připadáte jako v kokpitech soutěžních aut. Motor vyje, výfuky praskají, v kabině to rachotí a slyšet je i každá, byť sebemenší změna povrchu tratě. Veškerý zvuk je teď mnohem intenzivnější a dokonalejší než dřív, snad jen kdyby Milestone mohli do příště zařídit, aby hra nezněla stejně jak při pohledu z interiéru tak z kapoty a zpoza vozu.

Dietní kariéra

Jestliže Milestone zapracovali na jízdním modelu a enginu, zaručeně to muselo něco odnést. A tím je kariérní mód. Italové se tentokrát vyprdli na cetky a  kariéru ořezali na kost. Nabídli sice nový samostatný arkádový mód Road to Glory, kde na soutěžáckých tratích sbíráte body za drifty a jiné hovadiny, ale v základním šampionátu už chybí povinné prokousávání nižšími závodními třídami. Ty sice zůstaly, můžete se třeba projet ve fábiích z kategorie S2000 nebo s Mitsubishi ve třídě N, ale ty už jsou samostatnými jednotkami. Chcete-li rovnou vstoupit do sezony WRC, nikdo vám bránit nebude, teď je všechno okamžitě přístupné. Zároveň z kariéry zmizela správa týmu a vše co s ní dříve souviselo. Auta už nekupujete, sponzory nehledáte a dochvilnost svačinářek vám může být taky buřt.

V mém úhlu pohledu je zeštíhlení kariéry dobrá volba. Cetky kolem nedělaly WRC dobrou službu, svou malou propracovaností hru spíše ztrapňovaly a Milestone si správně uvědomili, že když něco nejde, je lepší to odložit na později. Bohatá kariéra se může vrátit až přijdou lepší nápady, třeba napřesrok.

Nevyužitý potenciál

Co naopak ošizeno nebylo, je kompletní WRC licence. Všechno sedí. Škodovka má ve hře už i nové logo a celkem je k dispozici pětapadesát oficiálních aut. K tomu si připočtěte třináct homologovaných tratí a ocitáte se v rallyové nirváně.

S tratěmi mám však drobný problém. Je jich sice hodně a dle možností se od sebe liší, to ano. Ale každá rally je vystavěna v podstatě na jedné či dvou hlavních silnicích a tratě se na nich neustále opakují. Autoři vždycky pouze posunou start a cíl, anebo trať obrátí. Takhle si invenci nepředstavuji. Nevím, jak dalece se oficiální licence vztahuje i na podobu tratí a takové Monte Carlo jsem nikdy nejel, ale vzhledem k arkádové krátkosti erzet tu asi moc podobnosí nebude. Škoda, že se tedy Milestone trochu nerozparádili a neudělali tratě rozmanitější.

A drobné nedodělky

Navíc novému WRC jaksi pořád schází lepší prezentace. To už je holt italská vizitka. Menu složené z komiksových malůvek by asi nevadilo, ale proč chybí i úvodní animace k jednotlivým podnikům? Vždyť po skončení jedné rally si ani nevšimnu, že začíná druhá. Po cíli v Argentině vás hra zkrátka vyplivne před semafor do Švédska a napíše jen: Švédsko…

Ještě by si Milestone mohli pohlídat ovládání v menu. Volant se mi často bil s klávesnicí, některé položky se dokonce nedaly vůbec ovládat, a přitom s vypojeným ovladačem šlo vše hladce.

Ale to už by bylo opravdu všechno. Pokud Milestone do příště nějak inteligentně obohatí kariéru, udělají rozmanitější tratě, zbaví hru interfacových chyb a přidají na pompéznosti, bude z WRC konečně ideální závodní hra, která dostojí svému jménu. Ten správný krok už Milestone udělali. Vzhledem k dosavadní marnosti série to byl krok opravdu mílový.

WRC 3
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation Vita Vita

Verdikt

Lepší jízda, lepší technické zpracování a úžasný adrenalin! Italští Milestone se snad přeci jen naučili dělat kvalitní rally. WRC 3 je parádní příslib do budoucna. Do příštího roku stačí už jen pořešit kariéru a tratě a všechno okolo trochu víc naleštit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama