XIII Century: Death or Glory Recenze XIII Century: Death or Glory

XIII Century: Death or Glory

13. 5. 2008 22:51 1

Strategický skvost Total War se těší stále slušné oblibě hráčů. Není se tak čemu divit, že by si chtělo i jiné studio ukrojit z koláče jeho fanoušků. I přes velikou podobnost se zmiňovanou sérií přichází XIII Century se spoustou inovací a zajímavých prvků, kterých jsme v podobných strategiích v takové míře neměli možnost vidět.

Významná bojiště 13. století

Kampaň je rozdělena celkem na sedm částí. V první se ve třech misích prokoušete tutoriály zaměřenými na ovládání jednotek, boj a pokročilé taktizování. Dalších pět částí jsou už samotné kampaně, mezi kterými můžete libovolně skákat. Na výběr je hra za Anglii, Francii, Německo, Rusko a Mongoly. Každá kampaň přitom obsahuje pět po sobě jdoucích misí. Jako menší přídavek slouží kategorie bonus, kde najdete odlišné, nějak zajímavé mise a úkoly, které se vám odkryjí až na základě úspěšných statistik z vaší válečné historie. Kromě kampaně je v nabídce možnost i samostatných misí, ve kterých vyberete druh povrchu, rozlohu mapy, denní dobu a jeden ze tří minimálně odlišných módů. Oproti kampaňové části je zde však motivace ke hraní jistě menší. Multiplayer nabízí hru pouze po internetu, kde v nynější době zcela chybějí servery.

Všechny mise, na které v jednotlivých kampaních narazíte, mají svůj historický základ a tvůrcům se velmi dobře povedlo popsat a navrhnout jednotlivé potyčky. Průlet nad mapou doplněný o strohé povídání před začátkem mise sice nepatří k tomu nejlepšímu vyprávění děje, jaké známe, nicméně titul vše dohání v designu misí. A kdo si chce i přesto něco o misích přečíst, má možnost u rozsáhlého povídání v menu. S anglickými jednotkami se například podíváte na bojiště Evesham, Folkirk nebo Lincoln, s Francouzi na Muret, Benevento nebo Bouvines a podobně. Nabídka je opravdu široká a každý národ samozřejmě kromě odlišných misí nabízí i trošku jiné jednotky.

Bez okolků do boje!

Hra je především o boji a o všem s ním spojeném, nicméně nabízí i notnou dávku taktizování. Ocitáte se většinou na velmi rozsáhlém bojišti, přičemž hra je pozastavená. V tento okamžik přichází na řadu vaše taktické schopnosti a dá se říci, že do konce mise vás již nesmí opustit. Kdo se pokusí vydat ihned na zteč, tak, jak má jednotky rozmístěné, přímou čarou proti nepříteli, může čekat jen bolestivý a krvavý neúspěch.

Hned od začátku je celá mapa bojiště odkrytá, vy znáte pozice i počty nepřátelských jednotek (dokonce i jejich statistiky) a oni znají zase ty vaše. Jako správný taktik se tak musíte zaměřit na slabiny v nepřátelské obraně nebo rozestavení armády. Všímat si budete možných cest k nepříteli, obchvatů, které by vám pomohly dostat se za jeho záda, ale především terénních nerovností a postavení lukostřelců. Kromě okolních prvků si samozřejmě můžete prohlédnout nastavení módu ve vaší armádě, formací a i podrobných statistik u každé jednotky (desítky i stovky vojáků). V nich se dozvíte útok, obranu, jejich výhody i nevýhody, zbroj, rychlost a další hodnoty, které někdo dokáže přetavit ve výhodu, jiný se na ně ani nepodívá. V tomto případě se dá obejít i bez jejich znalostí. Bez čeho se ale nedá obejít, je předvídání dalších kroků protivníka, taktických parádiček jako vylákání do pasti a podobně. Přímým útokem nemáte prakticky nikdy šanci na úspěch, což je na hře právě to dobré. Velmi často také stojíte proti silné přesile, kterou musíte přemoci opět pouze svým dobrým taktickým myšlením.

Po odpauzování hry se jednotky pustí do plnění vašich rozkazů, přičemž jim samozřejmě můžete rozkazy měnit, a to jak při běhu, tak u opětovného zastavení hry, kdykoliv se vám zamane. Veškerý boj ale samozřejmě probíhá real-time.

Mistr taktiky = počítač

Jak je z předchozích řádků jasné, vše stojí a padá právě s výkonem počítačem ovládaných jednotek. Zde musíme nezkušeným tvůrcům vzdát hold, protože se jim povedlo téměř nemožné. Počítač se v drtivé většině situací chová velmi chytře, nenechá své jednotky propadnout do pasti, není pasivní ani přehnaně aktivní, přesouvá jednotky do místa největšího střetu a celkově mistrně ovládá taktické možnosti boje. Stejně tak ví o všech výhodách prostředí a zákonitostech některých jednotek. Pro příklad uveďme profláknutou rovnici: koně na kopiníky = jistá smrt prvních jmenovaných. Podobně zásadní je udržovat své lukostřelce na vyvýšených pozicích a chránit je ze všech možných stran proti útoku nepřátelské jízdy.

Někdy plní počítač úlohu defenzivního hráče a čeká tedy, až uděláte první krok vy. Jindy se zase situace obrátí a vy se ze všech sil snažíte ubránit úzký kaňon nebo jinou pozici. Každé ze svých rolí se přitom počítač ujímá s velmi slušnou dovedností a i když je to hodně dáno promyšleným rozestavěním jeho jednotek už na počátku mise, nedá se říci, že by při opětovném spuštění a vyzkoušení útoku z jiné přístupové cesty udělal při obraně stejný manévr.

Design misí na jedničku

XIII Century obsahuje úctyhodný počet misí, přesahující číslo třicet. Na rozdíl od jiných her však nenabízí dokola převařenou polévku a i když se setkáte s podobnými variacemi map, vždy vás daná mise překvapí. Někdy tak najdete malou skulinku mezi kopci, na kterou protivník zapomněl, jindy se zase budete potýkat se složitým bojem na úzkém mostě.

Graficky je hra na velmi slušné úrovni. Jediné, k čemu máme výtky, jsou kostrbaté pixely většiny objektů a jejich prolínání. Při obrovské potyčce máte za chvíli ve změti těl problém rozeznat, kdo je na tom vlastně lépe a jaký krok by bylo potřeba podniknout dál. Při podobných střetech se také dostaví nepříjemné trhání, zaviněné velikým množstvím jednotek na bojišti. Kapitola sama pro sebe je ovládání a manévrování s kamerou, které je sice pěkně vysvětlené v úvodním tutoriálu, nicméně než se mu dostanete na kobylku, notnou chvíli to potrvá.

XIII Century: Death or Glory je skutečně velmi taktickou strategií, ve které vám jedna mise zabere i více než hodinu čistého času. Samotné naplánování a nalezení potřebné skulinky v nepřátelské obraně je otázkou desítek minut. Nicméně fanda podobných taktických hodů za to bude jedině rád, navíc když titul disponuje velmi vysokou obtížností, s kterou by si žádný nováček zcela určitě nepotykal. Škoda horšího interface, ovládání kamery, nepřehledných střetů a velmi nepříjemného trhání na bojišti. Jinak bychom šli s hodnocením ještě výše.

XIII Century: Death or Glory

Velmi povedená hard-core taktická strategie, která potěší kdejakého fandu tohoto žánru. Podobné taktické hody s výtečnou AI a designem misí jsme tu již dlouho neměli. Začátečníci v žánru ale ruce pryč!

Nespočet taktických možností na bojišti, prvotřídní design úrovní, velmi různorodá AI počítače, spousta historických misí, dlouhá hrací doba, cena 899 Kč
Nepřívětivá interface hry, podivné ovládání kamery, nepřehledná změť vojáků při střetu, při větším počtu vojáků se hra začne sekat, což znemožňuje ovládání, slabé zvuky i hudba, kostrbaté pixely na jednotkách i okolí