Yesterday Recenze Yesterday

Yesterday

13. 5. 2012 22:00

Španělé dali světu slavné umělce, jako byl Pablo Picasso, Francisco Goya nebo Dalí, ale i herní vývojáře, jejichž produkty jsou také skutečným grafickým zážitkem. Jde o madridský tým Péndulo Studios, který ve španělském hlavním městě kutí půvabně nakreslené point-and-click adventury. Příkladem je trojdílná série Runaway a rovněž loni vydaná adventurka The Next Big Thing. Se stejnou grafikou přichází i Yesterday – na rozdíl od předchozích titulů, které byly zaměřené hlavně humorně, má jít o mysteriózní thriller plný satanismu, vražd a záhad.

Co znamená tajemné Y?

Na Yesterday jsem se po zveřejnění prvních materiálů velmi těšil. Tvůrci totiž slibovali atraktivní příběh, který vychází ze zajímavého námětu. Z temných zákoutí New Yorku záhadně mizí bezdomovci. Některým Newoyorčanům se navíc na dlani objeví jizva ve tvaru písmena Ypsilon, což nedovede nikdo vysvětlit. Státní složky těmto anomáliím nevěnují moc pozornosti, a proto se do vyšetřování vložíte i vy s několika postavami – mladým zbohatlíkem Henrym Whitem, pomocníkem v charitativních organizacích, jeho přitroublým, ale svalnatým a dobrosrdečným kámošem Cooperem a konečně i hlavní postavou, jíž je tajemný John Yesterday. Ten po záhadných událostech a pokusu o sebevraždu ztratil paměť. Spolu s ním se tedy pokusíte ztracené myšlenky opět najít, pospojovat a jednou provždy všechna mystéria odhalit.

Špatně sestříhaný film

Příběh vypadá velmi lákavě, jenže scenáristé jej servírují tak nešťastně, až méně trpělivý hráč ztratí chuť jej dále prozkoumávat. Problém tkví zejména v častém a rychlém střídání lokací, flashbackům a skákání v čase bez podrobnějšího vysvětlení. Hra sice začne celkem jasně – ocitnete se v opuštěné stanici newyorského metra, kde máte s dvojicí dobrovolníků pomoci bezdomovcům. Pak se však přesunete do dalších lokací, jako je Paříž, Tibet nebo Skotsko, a s jiným hrdinou můžete jen přemýšlet, jaký měl úvod vlastně smysl. S jednotlivými postavami se navíc ani nestihnete pořádně sžít, což je u adventurních klenotů klíčem k úspěchu.

Zápletka kvůli častému střídání krátkých kapitol nedrží pohromadě, některé akce ztrácejí šťávu a hra postrádá švih. Celkově děj působí příliš roztříštěně a nezanechá hlubší dojem, a to i přesto, že některé fáze nejsou úplně špatné a slušně baví. Dobrých momentů je ovšem málo. Celkové špatné vyznění příběhu definitivně potvrdí i slabý závěr, rozdělený do tří různých rozuzlení. Z nich chvíli před koncem vyberete finálním rozhodnutím.

Raději nepřemýšlejme

Celkový zážitek ničí i nesmyslná řešení některých herních situací. Zbytečnou komplikací je třeba chvíle, kdy hledáte něco, čím byste se mohli dostat do skleněné vitríny se sekyrou. Přitom ji nepochybně snadno rozbijete téměř jakýmkoli dostupným předmětem. V úvodu zase složitě opravujete telefon na mince. Proč ale, když máte v kapse zánovní iPhone? Ani nelogické postupy a trochu krkolomný pohyb v inventáři, který je nově umístěn ve spodní části obrazovky, ale nejsou zásadní překážkou pro rychlý průběh hraní. Vzhledem k nízkému počtu v jednu chvíli dostupných lokací a aktivních bodů není obtížné brzy přijít na to, co máte dělat. Pakliže přesto budete v nesnázích, můžete použít i textovou nápovědu. Ta k řešení navede i adventurní nováčky.

Vzhledem k nízké obtížnosti Yesterday zhruba za čtyři až pět hodin dokončí i průměrní hráči, což je na velký titul žalostně málo. Nedostatečnou délkou Yesterday nápadně připomíná The Next Big Thing, tedy předchozí hru studia. Že by už v Pendulu zapomněli, jak má být pořádná adventura dlouhá? Jeden večer prostě nestačí.

Vyspělá kreslená grafika

Scenáristé španělského týmu tak ani v tomto případě neexcelovali, skvělou práci ale tradičně odvedli grafici. Yesterday přináší půvabnou komiksovou grafiku, která působí báječně i v temnější stylizaci. Komiksový styl hry posiluje i bližší zobrazení postav při rozhovorech a zazoomování na předměty při jejich zkoumání. Pokud kliknete na aktivní bod, vybrané místo se přiblíží a vám se zobrazí dostupná akce. To sice trochu zdržuje, efekt je ale dobrý. Postavy zase při povídání vystupují do popředí, což je hráči přiblíží.

Další zajímavou vlastností je zrychlený přesun postavy. Namísto klasického přecházení po obrazovce se váš hrdina automaticky přesune tam, kam chcete, což vydatně šetří čas. Zklamáním naopak je nedostatek animovaných filmečků známých z Runaway, tvůrci podobné cut-scény nahradili lehce rozanimovanými komiksovými stripy. Ty sice nejsou špatné, více videí by ale hru rozhodně oživilo. Alespoň že komiksy doplňuje celkem slušná hudba s více než chytlavou úvodní znělkou.

Kdo šetří, má za tři

Zdá se tak, že studio Pendulo tentokrát mělo přiškrcený rozpočet. Vždyť snaha ušetřit je silně znát i na anglickém dabingu. Postavy v jsou v rozhovorech namluveny velmi dobře, při prozkoumávání aktivních bodů si ale musíte vystačit s pouhým textovým popisem – hlavní hrdina vám nic neřekne, což u podobných titulů není obvyklé. Českého dabingu se nedočkáme, hra vyjde alespoň v naší textové lokalizaci. Profesionální titulky připravuje společnost Comgad.

I s nimi bude Yesterday jen těžko hrou, za níž by se vyplatilo dát plnou cenu. Přestože adventur moc nevychází, jistě najdete lepší možnosti, kam investovat, a to i díky bohaté nezávislé scéně. Španělští vývojáři z Pendulo Studios bohužel ani tentokrát nepřekročili svůj vlastní stín a zkušené adventurní hráče spíše zklamou. Dobré momenty nestačí, hra měla být delší a pak by možná její nadějný námět dopadl úplně jinak. Na Yesterday se za pár let rozhodně vzpomínat nebude.

Yesterday

Jednoznačné zklamání. Yesterday sráží špatné podání příběhu a další menší chybky. Nejde tak o adventuru, na kterou by se vzpomínalo, ale o běžný žánrový standard.