Arcania: A Gothic Tale Článek Arcania: A Gothic Tale

Arcania: A Gothic Tale

Vilém Koubek

Vilém Koubek

2. 8. 2009 22:29 23
Reklama

Kdykoliv se z davu ozve slovo Gothic, na mysl se nám okamžitě vkradou neviditelné zdi, rekordy v pádech spojené s ukrutnými hardwarovými nároky a bojový systém, který by si autoři pravděpodobně netroufli použít ani na konzolích. O tyto trpké vzpomínky se postaral hlavně Gothic číslo tři, který byl opravdovým paskvilem, a to i po několika záplatách. Po vlně kritiky, která se kolem něj vznesla, se navíc rozhádali vývojáři s vydavateli a nic už nenaznačovalo tomu, že by se měl chystat další díl. Pravda je však taková, že mezitím co původní vývojáři z Pyranha Bytes soukromě pracují na svém gothicoidním RPG Risen, původní série pod záštitou JoWoodu se dočká dalšího pokračování, jež však daleko lépe vystihuje označení „restart“.

Král je mrtev, ať žije král?

A takový restart by se asi těžko obešel bez nového hlavního hrdiny a zápletky. Ta se odehrává deset let po událostech z třetího Gothicu, kdy se původní, bezejmenný hlavní hrdina proklestil až na trůn, nechal si stoupnout moc do hlavy a své priority přeorientoval z konání dobra na konání zla. Díky jeho bezmezné moci mu v tom nikdo nezabránil, a tak se poklidná krajina pomalu začala pod jeho hrůzovládou měnit, což, mimo jiné, vyústilo ve vypálení vaší rodné vesnice. Jako namíchnutý bezejmenný sedlák se tak ocitáte na prahu  životního dobrodružství, které vás může, ale také nemusí, zavést až k samotnému panovníkovi, kterému buď plivnete do obličeje nějaké to kouzlo nebo ho oholíte mečem. Volba bude jen a jen vaše.

Pokud se totiž nový Gothic něčím chlubí, je to volnost v rozhodování. Přestože si na začátku na postavě nevygenerujete ani chloupek, postupem času se před vámi otevře pestrá paleta možností či směrů jakými se ubírat. Dovedností k naučení a postupnému zdokonalování bude spousta, a to nemluvíme ani o nejrůznějších povoláních. Pro každé je slíben unikátní dovednostní strom, jenž, oproti minulým dílům, vývoj postavy razantně zjednoduší a zpřehlední. Hra by tedy měla být velmi zajímavá, ať už hrajete za kohokoliv, ale pokud jste fanoušky poněkud exotičtější hratelnosti, zcela jistě sáhnete po povolání mága.

Sníh v létě a den v noci

Ti se tentokrát nebudou omezovat pouze na firebally a podobná „klasická“ kouzla, ale propůjčí si moc i nad počasím a herním prostředím. Na čistém letním nebi budou moci v mžiku vykouzlit sněhové mraky a své nepřátele mávnutím ruky obšťastnit ledovou sprškou za doprovodu burácejících hromů a blesků. Kdyby vám to bylo málo, můžete také změnit den v noc a naopak.

Aby však mečů chtiví hráči nezůstali proti mágům pozadu, probíhají také usilovné práce na vylepšení bojového systému, a když říkáme vylepšení, v tomto případě myslíme kompletní změnu. V praxi se bude bojovat pouze jedním tlačítkem a útoky se rozdělí na lehké a těžké. Zatímco lehké budete sázet od pasu, těžší si vyžádají nějaké to nabíjení. Přítomen bude i jednoduchý systém na vytváření komb, který vám po provedení útoku dá malou chvíli na opětovné zaútočení, a když se vám do ní podaří trefit, útoky se provážou. Abyste se však neocitli v situaci, kdy se jedním dlouhým kombem prosekáte celou armádou nepřátel, bude se onen interval pro opětovný útok po každém úspěšném provedení zkracovat.

Stejně jako v minulých dílech i zde bude možno se na nepřátele zaměřit (zamknout) a směřovat tak jejich směrem všechny útoky. Ale proti dřívějšku teď „uzamknuté“ údery dávají jen poloviční poškození. Toto omezení nechápeme a tajně doufáme, že se do finálního produktu neprokouše.

Co takhle Gothic trochu zjednodušit?

Soubojový systém není jediná věc, jež se (snad) změní k lepšímu. Připravit se můžete na minimapu, která vám zpříjemní cestování po herní ploše, jež nově nebude volně přístupná od samého počátku, nýbrž se bude odemykat s vaším postupem hrou. Tímto velmi radikálním krokem pravděpodobně chtějí autoři zabránit  frustraci z minulých dílů, kdy vběhnutí do lesa v odlehlejším koutě mapy se prakticky vždy rovnalo rychlé smrti. Na jednu stranu toto rozhodnutí chápeme, na stranu druhou si však myslíme, že se s ním nesmíří spousta fanoušků původních tří dílů, kde volnost pohybu a opatrné prozkoumávání byly jedny z nejsilnějších předností.

Změnit by se také měla stavba zbrojí a zbraní celkově. Nově bude možno cokoliv rozebrat a následně z toho poskládat předmět dle vašeho uvážení. Při každé hře vám pod rukama vznikne spousta unikátních kusů vybavení, a vezmeme-li v potaz chybějící vzhledovou editaci hlavního hrdiny, bude jedinečnost vaší postavy záviset hlavně na něm.

Technická stránka především

Ani tentokrát nehodlají vývojáři hráčům předhodit nedomrlé lesy a fádní zákoutí. Arcania: A Gothic Tale je prošpikovaná nejrůznějšími technologiemi jako je HDR či detailní vykreslování pouze těch předmětů, které se nacházejí ve vašem zorném poli. Speciální zmínku si zaslouží déšť, který realisticky smáčí povrchy, v krajinách vytváří kaluže a dokonce zvedá stavy místních řek.

Na závěr ještě pár číselných informací: Arcania: A Gothic Tale se bude odehrávat na třech ostrovech, po nichž má být rozeseto na tři sta úkolů. Jejich plněním vyzkoušíte hru z pouhých třiceti procent a i tak vám to zabere kolem osmdesáti hodin. Pakliže odložíte vedlejší questy stranou a budete se věnovat pouze těm hlavním, projdete hru za polovinu tohoto času. Vedle PC vyjde hra také na PS3 a X360, a to tuto zimu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama