Luxor 3 Článek Zuma, kam se podíváš

Zuma, kam se podíváš

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

14. 2. 2009 23:16 3
Reklama

Zatímco zlí jazykové tvrdí, že PC hraní jako také je mrtvé, optimističtěji ladění jedinci si stojí za svým – hraní na PC neumírá, naopak, vyvíjí se. Jedna teorie hlásá, že na PC platformě se budou stále více a více prosazovat casual hry, neboť jejich minimální náročnost na pochopení a možnost například se na pár minutek odreagovat při práci či učení přijde vždycky vhod. A pokud jde o casual hraní jako takové, nejvíce se o něj stará nezávislá scéna, jíž v tomto směru vévodí vývojářské studio PopCap Games. To bylo založeno na počátku milénia, v roce 2000, jakožto původně trojčlenný tým a hned jejich první titul, Bejeweled, se stal absolutním trhákem. Konkrétní čísla udávají prodejnost nad 10 milionů kusů za 8 let, což je více než velmi solidní výsledek, nicméně o Bejeweled a jeho klonech si povíme více někdy příště. Dnes nás zajímá jiný veleúspěšný titul studia PopCap Games, v současnosti už téměř legendární Zuma a její shareware a freeware bratříčci.

Střelba kuliček za peníze

První Zuma spatřila světlo světa před pěti lety, v roce 2004, a její úspěch byl doslova raketový. Krom obrovských prodejních čísel získala i řadu ocenění, asi nejvýznamnější Game of the Year od RealArcade dále pak třeba dvojici ohodnocení od serveru IGF.com. Za úspěchem stála především neskutečně chytlavá hratelnost, díky níž si Zuma prakticky přes noc získala punc obrovsky návykové záležitosti. Přitom hlavní koncept je, ostatně jako u většiny casual her, poměrně jednoduchý: Na obrazovce se nachází trasa, po níž cestují barevné kuličky. Hráč ovládá střílnu ve tvaru obří žáby a snaží se na řetězci vytvořit trojice, čtveřice, pětice až n-tice koulí stejných barev, které následně explodují a přičtou patřičný počet bodů na hráčovo skóre. K tomu je nutné si připočíst propracovaný systém bonusů a power-upů, bez nichž by některé úrovně v pozdějších částech hry snad ani nešly dokončit. Původní Zuma se dá v současnosti pořídit za 20 Euro, a i když si v následujících řádcích představíme hned několik freeware alternativ, rozhodně nejde o vyhozené peníze.

Na veleúspěchu logického rychlíku se žábou střílející barevné kuličky v hlavní roli se pokusilo navázat hned několik indie vývojářských týmů, leč většina z těchto klonů zapadla kvůli minimu inovací. Jedna z mála her, jíž se ale podařilo uspět a vrýt se do podvědomí hráčské veřejnosti, je Luxor, potažmo jeho nyní už trojice pokračování. Ten má na svědomí vývojářské studio MumboJumbo, další přední nezávislý tvůrce. Zásadní změnou krom přenesení z Jižní Ameriky do starověkého Egypta bylo zasazení střílny do spodní části obrazovky, takže se s ní dalo pohybovat po vodorovné linii a střílet kolmo vzhůru. Všechny čtyři díly se prodávají za fixní taxu 20 USD, klasickou to cenu shareware indie titulů nejen od MumboJumbo.

Ale ono se neříká nadarmo, že ty nejlepší věci jsou zadarmo

Casual tituly mají spoustu výhod. Jednak jsou jednoduché na pochopení a na hraní, jednak, a to je pro tuto část článku podstatné, není dvakrát těžké vytvořit jejich klon či upravenou variaci. Náš freeware archiv nabízí hned několik her a vězte, že valná většina z nich je zábavná natolik, že byste u ní mohli strávit pěkných pár hodin. Nicméně kdybych si měl vybrat jeden jediný a doporučit jej všem fanouškům Zumy, vyberu Ocean Quest. Tento počin z dílen tvůrců pracujících pod záštitou serveru GameTop.com nejen že přináší děj do hlubin oceánu, ale také je až neskutečně zábavný, za což dozajista může jednak dobrý systém powerupů, jednak úchvatné audiovizuální zpracování.

Fanoušky Luxoru by mohla potěšit i Azteca, jež se odehrává v době aztécké civilizace a také obsahuje vše potřebné pro nastolení správné atmosféry. Na rozdíl od jiných klonů se ale Azteca nemaže s obtížností, a tak by se dala doporučit spíše více zkušeným hráčům než začátečníkům. Naopak Aqua Pop by si bez okolků mohli stáhnout i začátečníci, které v posledních letech nezasáhla Zuma-mánie. Tato hříčka totiž sice nepřináší prakticky nic nového, ale i tak si její hratelnost drží stabilně vysokou laťku. Obdobně je na tom i Crazy Birds, ve kterém jsou haldy barevných kuliček nahrazeny ptáčky na drátech elektrického vedení. Nepřináší ale prakticky žádné novinky, což z něj dělá jen další titul takříkajíc do počtu.

O poněkud větší inovace zažitého konceptu se před třemi lety pokusili studenti z univerzity DigiPen v rámci semestrální práce. Jejich Overload by se na první pohled mohl zdát velmi zajímavý, leč bohužel, i přes veškerou snahu nejde o dvakrát vydařený titul. Třetí rozměr je spíše na obtíž, k tomu si připočtěte typické neduhy studentských prací a vyjde vám spíše průměrné dílo, o nějž moc lidí ani nezakopne.

Na samotný závěr článku jsem si nechal titul, který se vyskytuje na internetu pod dvěma názvy. V produkci serveru GameTop.com jde o Charma, FreeGamePick.com jej prezentuje jakožto Daggleland. To ani není tak důležité, podstatná je zejména hratelnost, která si sice bere základní myšlenku Zumy, nicméně přichází s novým ovládacím prvkem. Na rozdíl od všech ostatních obdobně laděných her zde totiž nestřílejí kuličky, nicméně se pochodující barevné chomáčky přesouvají mezi sebou. Nutno říct, že originalita se v tomto případě cení dvojnásob, zvlášť když se titul pyšní ještě úchvatnějších audiovizuálním zpracováním.

Toť pro dnešek vše. Zuma představuje fenomén, jenž svou popularitou předčil nespočet AAA her, což už o něčem svědčí. Pakliže jste ještě nezkoušeli, neváhejte a okuste, ať už originál nebo alespoň jeden z nabízených klonů. Stojí to za to.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama