Sam & Max 2: Episode 2 - Moai Better Blues Recenze Sam & Max 2: Episode 2 - Moai Better Blues

Sam & Max 2: Episode 2 - Moai Better Blues

Martin Klekner

Martin Klekner

27. 1. 2008 23:00 1

Moai Better Blues navazuje plynule tam, kde Ice Station Santa skončilo, tedy návratem Sama a Maxe ze Severního pólu. Naše dvojice hrdinů však ani nebude mít čas pořádně vydechnout a již se na ně vyřítí nový případ – a to doslova. Hlavní ulicí se prohání podivný létající trojúhelník, který nasává vše, co mu přijde do cesty (ano, i staré známé přátele). Stačí však jen několik minut, pár rychlých rozhovorů a logických úvah, aby bylo nebezpečí zažehnáno... téměř. Vcucnutí Sybil a Aba samozřejmě S&M nenechají jen tak plavat, a tak se neohroženě vydají přímo skrz záhadný portál – na Velikonoční ostrovy!

Blízká setkání divného druhu

Cože? Ano, z nějakého těžko pochopitelného důvodu ústí létající trojúhelník (který se ukáže nebýt ničím jiným, než samotným trojúhelníkem Bermudským!) právě do této exotické destinace. Tím ovšem podivnosti zdaleka nekončí. Během svého bezstarostného poletování a nasávání zde zvládl nashromáždit neuvěřitelné množství haraburdí, strojů a dokonce i lidí. Nevysvětlená zmizení jsou vyjasněna ve chvíli, kdy se na scéně objeví po dlouhá léta nezvěstný Glenn Miller (slavný jazzman let 40.), Charles Lindberg Junior (americký letec, který poprvé přeletěl non-stop Atlantik), Amelia Earhart (první žena, která přeletěla Atlantik) a další.

Jenže to stále není vše! Četný výskyt mimin na okolních obrázcích vás možná mate, vězte však, že nejde o optický klam. Právě na Velikonočních ostrovech se totiž nachází bájná fontána mládí, která odebere léta každému, kdo ochutná z jejího pramene. Přesně to je případ našich slavných osobností – jen to s tím pitím trošku přehnaly. Ovšem pozor, mají na sobě sice slušivé plínky, duchem jsou však plně dospělí. Třeba takový Jimmy Hoffa (pověstný americký gangster poloviny minulého století) se stále dokáže ohánět svou obrovskou bouchačkou, Glen Miller zase neúnavně skládá jeden nový šlágr za druhým.

Rozzuřený živel

A pak jsou tu samozřejmě Moai, slavné kamenné sochy, které obestírá nejedno tajemství. Nebylo by to ovšem dobrodružství S&M, aby se na nich nenašlo alespoň něco divného. Ano, jindy mlčenliví Moai mluví, a i když jsou dosti nerudní, přesto vám svěří velmi důležitý úkol – zachránit ostrov před erupcí nedaleké sopky. Podle dávného proroctví jsou totiž naši dva detektivové předurčeni ke spasení všech Moai, kteří se logicky nemůžou jen tak zvednout a odpochodovat z dosahu lávy.

Uff, konečně tedy máte představu o tom, jak to na Velikonočních ostrovech v Moai Better Blues vlastně vypadá. A nutno dodat, že právě tento ujetý styl hře výborně sedne. Autorům exotické prostředí a netradiční postavy poskytly bohatý prostor pro to, aby na nás chrlili desítky a stovky skvělých vtípků a narážek, které ani nebudete mít šanci napoprvé stihnout, pochopit či vůbec zaznamenat. Druhá epizoda si nebere servítky a dělá si srandu snad ze všeho. Od záhadně zmizelých celebrit, přes hvězdy dnešního showbyznysu, televizní seriály (stačí se podívat na obrázky a hned vám bude jasné, o kterém mluvím), konkurenční hry, až po křesťanskou víru. Jak již jsme pak zvyklí, korunu tomu nasazují četné konverzace mezi Samem a Maxem. Je sice pravda, že momentů, kdy vyprsknete smíchy, je zde méně než minule, rozjařený úsměv vám však na tváři zůstane ještě dlouho po opuštění PC.

Adventurní žánr v nejlepší formě

V adventurní oblasti Telltale přitvrdili, na druhou stranu však nenajdete hádanku, která by nešla vyřešit jen prostým zamyšlením a rozhlédnutím se po okolí. Od minula je zde navíc systém inteligentní nápovědy, v podobě poznámek, které Max čas od času utrousí. Ty vám nikdy přímo neporadí, co v daném okamžiku udělat, jen vás neustále směrují správným směrem – což je skutečně výtečný nápad. Hra tak neobsahuje zákysová místa, která v jiných adventurách kazí požitek z děje. Tipy nicméně můžete i vypnout.

Kámen úrazu tak tkví především v délce. Moai Better Blues je velmi krátké, dokonce kratší než jsem z předchozích epizod zvyklí. S nejintenzivnější nápovědou je dokončení otázkou ani ne tří hodin, pro zkušené hráče možná i méně. Mezi New Yorkem a Velikonočními ostrovy budete cestovat poměrně zřídka a i když hra nabídne jednu vylepšenou starou (automobilovou) a jednu fungl novou (surfovací) mezihru, titulky se i tak objeví mnohem dříve, než by bylo příjemné.

Dovolím si i poznámku k hudbě. Tam, kde jsem minule chválil, však nyní tak pozitivní nebudu. Chytlavější melodie, jež mě v Ice Station Santa příjemně překvapily, totiž tentokrát chybí.

Něco za něco

Zatímco minulý díl čas od času nenápadně ztrácel dech, Moai Better Blues vás ani na chvíli nepřestane bombardovat skvělým humorem. Příběh a dialogy jsou skutečně největším pozitivem nové epizody, fantazie autorů nezná meze. Než se však vzpamatujete, zjistíte, že příběh končí. Ať už je ale druhá epizoda druhé série jakákoliv, je jasné, že svou roli hraje výtečně – okamžitě po nápisu The End totiž pocítíte nutkání zjistit, co Sama a Maxe čeká příště. Dozvíme se 15. února.

Moai Better Blues není ani o moc horší, ani o moc lepší než ostatní epizody, odpůrce neobměkčí, fanoušky zaručeně potěší. Skvěle ujeté prostředí bohužel nemilosrdně vyvažuje nevalná délka (i na poměry série).

Výborné prostředí a obrovská záplava narážek a vtípků, které ani nebude sto všechny pochytit.
Přílišná krátkost a opětovná (i když ne nečekaná) absence novinek