Original War Článek Retroskop: Original War, zapomenutá RTS perla

Retroskop: Original War, zapomenutá RTS perla

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

6. 8. 2009 22:34 22
Reklama

Když dostal vedoucí projektu Original War Martin Klíma před časem v rozhovoru s Janem Modrákem otázku, jak se jeho výtvor prodával, odpověděl: „Hra byla úspěšná zejména na Litoměřicku.“ Narážel tím na skutečnost, že zatímco doma vydání jedné z nejzajímavějších strategií historie vzbudilo velký ohlas, v zahraničí – především ve Spojených státech – si na hru dnes téměř nikdo nevzpomene. Jaká to škoda! Original War si totiž jízdenku do propadliště dějin rozhodně nezasloužila. Ovšem okolnosti byly proti.

Kdo by to přitom v době vydání řekl? Když se Original War na jaře roku 2001 objevila, odnášela si v prvních recenzích, jež se objevily v českých časopisech, hodnocení nad hranicí osmdesáti procent. I dojmy hráčů byly nadšené a vývojáři, brněnský tým Altar Interactive, směle plánovali vydání datadisku. Jenže pak přišlo o něco slabší přijetí ve zbytku Evropy a především propadák ve Spojených státech. Kromě nepochopení ze strany publika, které očekávalo titul podobný tehdy stále ještě aktuálnímu Red Alertu 2, českou strategii potopil především nezájem vydavatele – firmy Virgin Interactive. Ta už v době vydání OW krachovala, ovšem ani francouzská společnost Titus, jež ji koupila, se o hru nestarala.

„Firmu Titus podle mého řídila banda blbů, kteří neměli ponětí, co se kolem nich děje. Měli sice hodně peněz, ale nevydali žádné hry. O Original War se vůbec nestarali, neudělali žádnou reklamu, nepomohli nám s vývojem a ani neposkytli žádnou podporu, když hra vyšla,“ komentoval nešťastnou situaci Klíma. Důsledkem byl finanční neúspěch OW, zrušení plánů na datadisk i případný druhý díl a zklamání, které zavládlo v brněnském studiu. „Kvůli těmto okolnostem Original War dnes nikdo v USA nezná. Já si ale stále myslím, že to je skvělá hra se strašně zajímavými herními principy.“ Podobně sice mluví celá řada neúspěšných vývojářů, Klímovi však v tomto případě musíme dát stoprocentně za pravdu.

Kdo ovládá minulost…

Brněnská strategie byla zajímavá v mnoha různých ohledech, avšak čím si dokonale získala hráče, byl především příběh a jeho výborné podání. Děj Original War začínal během první světové války, kdy Američané objevili v sibiřských pustinách neznámé zařízení. Po několika experimentech, kdy se ukázalo, že cokoliv se do něj vhodí, zmizí, se zjistilo, že jde o stroj času. Dostal název EON a byl převezen do Oblasti 51, nicméně jeho zkoumání se přerušilo, když palivo, které v něm bylo obsažené, došlo. O padesát let později však Sibiř odkryla další svoje tajemství – krystaly, sloužící jednak jako vynikající zdroj energie, ale také jako palivo pro EON. Jenže byl tu háček: Američané nechtěli nechat palivo pod nohama Rusů, a tak se rozhodli pro odvážnou operaci. Přenesli vybranou skupinu vojáků a vědců 2 miliony let do minulosti, kdy ještě Sibiř a Aljaška nebyly odděleny mořem, a v rámci expedice Globemine chtěli všechny krystaly vytěžit a převézt na Aljašku.

Retroskop: Original War, zapomenutá RTS perla
i Zdroj: Hrej.cz

Jenže jakmile svoji operaci spustili, pozměnili tím nejen minulost, ale i budoucnost – a Rusové poznali, že je něco špatně. I oni proto vyslali do minulosti svoji výpravu, aby se tam mohl rozhořet boj o siberit – tak byla nová surovina nazvána. A aby toho nebylo málo, do konfliktu vstoupili rovněž Arabové, kteří se báli, že kvůli objevu siberitu vymizí zájem o ropu. Do boje tak šli s jasným cílem: veškeré zásoby siberitu zničit. Původně měli být Arabové třetí hratelnou stranou, nakonec však lze v OW volit jen mezi Američany a Rusy. I tak ale hra nabízí přes třicet misí, přičemž každá z nich je jedinečným zážitkem.

Příběh Original War je inspirován knihou Poslední den stvoření od Wolfganga Jeschkeho. Jako knižní či filmový však působí po celou dobu hraní – vystupují v něm za obě strany konkrétní hrdinové, s nimiž se za kampaň díky jejich neustálým dialogům snadno ztotožníte. Postav je ve hře totiž jen omezené množství, a tak smrt každé z nich bude znamenat velkou ránu – jak do vašich bojových sil, tak pro vaše pocity, pokud půjde o některého z oblíbených hrdinů. Děj navíc působí velmi lidsky, zobrazuje myšlenkové pochody hlavních postav, nabízí zvraty a momenty, kdy budete muset učinit zásadní volby.

… ovládá budoucnost

V tom je další obrovské plus hry: nelinearita. Každá mise má několik možných zakončení, které mají významný vliv na další průběh. Zachováte se férově k zajatému vojákovi, nebo jej bez výčitek popravíte? Důsledky vás neminou v obou případech. Postupem času přijdou i skutečně klíčová rozhodnutí, kdy budete volit mezi osobními zájmy a prospěchem celé armády. Budete schopni obětovat vojenský úspěch, abyste zachránili blízkou osobu? Žádná prostřední možnost neexistuje - rozhodnutí bude jen na vás.

Důraz na jednotlivé postavy se projevuje i v přítomnosti různých RPG prvků. Hrdinům přibývají zkušenosti, díky čemuž si lze u každé postavy vytrénovat jedno ze čtyř povolání: vojáka, dělníka, mechanika nebo vědce. Ačkoliv i dobrý voják, ale nezkušený mechanik dokáže postavit vozidlo, zabere mu to o hodně více času, tudíž není možné se spoléhat jen na jedno povolání. Vojáci jsou klíčovým elementem v boji (a to i v přítomnosti vozidel, jelikož později je možné z nich vytrénovat raketometčíky či minometčíky), dělníci staví nové budovy a opravují ty existující, mechanici staví, řídí (či ovládají na dálku) vozidla a vědci kromě zkoumání nových technologií jsou k nezaplacení jako doktoři na bojišti či jako jediné osoby, jež jsou schopné vám přivést posily. Umějí totiž ochočit opičáky, z nichž lze poté udělat dělníky či vojáky (ačkoliv jsou pochopitelně o něco slabší než lidské bytosti).

Retroskop: Original War, zapomenutá RTS perla
i Zdroj: Hrej.cz

I náplň misí se trochu podřizuje RPG prvkům. Prakticky zde nenalezneme mise jako v ostatních strategiích, kde by bylo třeba jen postavit co nejvíce vozidel a převálcovat s nimi nepřátele. Většinou se musíte někam proplížit, někoho zajmout, vynalézt určitou technologii, vytěžit nějaké množství surovin či zachránit nějakou postavu. Jak už bylo naznačeno, kromě hlavních úkolů máte vždy k dispozici i pár vedlejších, jejichž splnění vám pomůže v následujících misích. Zároveň jsou dobrou motivací pro opakované hraní, jelikož to může s odlišným vývojem nabídnout velmi rozdílný zážitek.

„Macmillane, ty zkur…!“

A další důvod, proč má cenu hrát Original War i dnes? Je jím grafika – snad s výjimkou SunAge už totiž dnes nenaleznete tak pěknou 2D strategii, která občas vyvolá otázku, zdali dvojrozměrné zpracování neslušelo žánru RTS více než moderní 3D. Original War je totiž na pohled krásná, zejména díky skvěle zpracovanému a detailnímu prostředí. K tomu hraje vynikající hudba Michala Pavlíčka…

… a zní rozporuplný dabing, který byl nejkritizovanější částí hry. Pravdou je, že některé hlasy zní vskutku podivně, další ale byly namluveny velmi profesionálně a na celek se rozhodně dá za pár hodin zvyknout. Shodou okolností si kritiku vysloužil nejen český dabing, ale i zahraniční (který zařizoval distributor Virgin), na němž údajně Američanům vadil příliš znatelný anglický akcent vojáků.

Retroskop: Original War, zapomenutá RTS perla
i Zdroj: Hrej.cz

Ale ani tento nedostatek nemůže změnit skutečnost, že v Original War dostal svět jednu z nejzajímavějších strategií, co kdy vznikla. Věčná škoda, že ji odvrhl a překazil plány na případné pokračování. Lidé z Altaru sice párkrát naznačili, že malá šance na oživení značky stále ještě existuje, zatím se však budeme muset spokojit pouze s fanouškovskými projekty, o nichž se můžete více dočíst na stránkách OWAR Centra. Bohužel jde často o nedokončená díla nebo o projekty, jež se s původní hrou nemohou zdaleka poměřovat. A tak nám nezbývá, než se vrátit ke staré klasice, která se bohužel stala příkladem toho, že být hodně inovativní se často nevyplácí. Hraje se ale i po osmi letech výborně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama