witchera-2-si-stahlo-skoro-pet-milionu-lidi
Novinka Witchera 2 si stáhlo skoro pět milionů lidí

Witchera 2 si stáhlo skoro pět milionů lidí

Ondřej Švára

Ondřej Švára

30. 11. 2011 07:48 27
Reklama

Jestliže Gabe Newell z Valve tvrdí, že za pirátstvím počítačových her stojí špatné zákaznické služby, pak je polský CD Projekt asi špatným služebníkem a na kvalitě jeho druhého Zaklínače vůbec nezáleží. Vydavatelství totiž nyní odhaduje, že mezi lidmi koluje až pětkrát více zkopírovaných Witcherů II: Assassins of Kings, než jeho originálů.

Generální ředitel CD Projektu Marcin Iwinski ví, že studio prodalo něco přes jeden milion kusů PC verze hry a pomocí sledování warez scény odhaduje, že nelegálních kopií bylo staženo přibližně čtyři a půl milionu.

Iwinski se k tomuto závěru dobral opravdu počítáním, zde najdete jeho postup. Avšak ať už jeho výsledné číslo odpovídá skutečnosti či nikoliv, druhý Zaklínač warez scénou postižen byl, o tom není sporu. Iwinski se tak jenom utvrdil v přesvědčení, že digitální zámky her jsou k ničemu, neboť bez ohledu na snahu firem chránit svůj majetek, bývají v mžiku prolomeny a poté už jen otravují poctivé hráče. I proto byla oficiální DRM ochrana ze druhého Zaklínače brzy po vydání hry sejmuta, což se vůbec nelíbilo vydavateli hry v Evropě společnosti Namco.

Iwinski v souvislosti s DRM ochranou aktuálně vyslovil svůj názor i na originální způsob protipirátské ochrany, kterou nedávno použilo české studio Bohemia Interactive v Take on Helicopters. Ilegální kopie tohoto simulátoru se nedaly hrát kvůli silné degradaci obrazu. "Četl jsem o tom, co v Bohemia udělali a není to špatná věc. Ale podle mě je to zase jenom technika, kterou někdo zvenčí dokáže prolomit. Její význam tkví pouze v tom, jak dlouho dokáže vzdorovat. Smysl boje s warezem vidím spíše v odměňování legálních hráčů. Například my jsme v digitální i retailové verzi Witchera 2 nabídli hodně bonusových doplňků, abychom ze hry udělali opravdu výhodný nákup. To je podle mě cesta. Dělejme hry dál tak, abychom o jejich koupi lidi přesvědčili. Aby měli pocit, že se jim skutečně vyplatí," sdělil Iwinski pro PC Gamer .

Počet ilegálních stažení Witchera 2, na které sám přišel, však jeho teorii podkopávají. Pouze se potvrdilo, že lidé zejména z východní Evropy nejsou ochotni kupovat ani objektivní kvalitu, a téma k přemýšlení proto mají i ukrajinští autoři Stalkera ze studia GSC Game World. I oni stále dumají nad typem ochrany, kterou by měli použít pro plnohodnotný druhý díl své postapokalyptické značky. Dokonce se otevřela otázka, zda vůbec nějaké DRM pro druhého Stalkera zavádět a zda si raději morálně nezavázat fanoušky skutečnou kvalitou a přimět je ke koupi stejně jako se o to snažil a snaží CD Projekt. Je to však po zkušenostech s Witcherem správná cesta?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama