SimCity Článek SimCity

SimCity

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

8. 6. 2012 22:32
Reklama

Slůvko "social" padlo na tiskových konferencích a v prezentacích během E3 skoro tolikrát jako slůvo tým v první epizodě IT Crowd. Herní společnosti se snaží přinést komunitní rozměr i do žánrů a titulů, které jsou založeny primárně na singleplayerovém zážitku. A není lepšího příkladu tohoto trendu, než rebootu klasické budovatelské strategie SimCity. K osamělému zážitku, kdy si hráč pečlivě poskládal město z obytných, industriálních i komerčních zón a zveleboval jeho ulice, parčíky či náměstí... aby je vzápětí nechal rozmetat tornádem či rozšlapat Godzillou a začal znovu, se přidává perzistentní online režim, společné budování a obchodování. A aby toho nebylo málo, doplní velké SimCity ještě facebookové SimCity Social.

"Více City, méně Ville" – útok na Zyngu

Více než osm milionů hráčů, zázemí zkušeného vydavatele casual her a úspěšné jméno: to je CityVille, jedna z nejpopulárnějších facebookových her současnosti, založená na budování města. Zdá se to jako velké sousto, ale EA nejsou žádná malá ryba a mohou si dovolit se zakousnout Zynze do ocasu. Na SimCity Social pracuje Maxis společně se studiem Playfish a už heslo "více City, méně Ville," dává najevo, že o konkurenci vědí a rozhodli se jí otevřeně postavit. "Naše hra není běžná drag-and-drop budovatelská strategie," řekl Jami Laes, ředitel vývoje. "Hráči nejen, že budují město, ale mohou si vybrat jeho typ a sledovat ho, jak roste a mění se na základě jejich rozhodnutí."

Konkrétně to znamená, že by SimCity Social mělo nabídnout pestřejší a dynamičtější hratelnost, než je u mnohdy monotónních casual titulů pravidlem. Vývoj a vzhled města ovlivňují nejen rozhodnutí, která hráč udělá během vlastní výstavby, ale i to, jak reaguje na krize jako rostoucí zločinnost, požár, znečištění nebo útok zmutovaného vesmírného ještěra. Pochopitelně na pozadí vlastního stavění, zpracovaného ve velmi roztomilé dvourouzměrné grafice, poběží i systém získávání a směny surovin s ostatními hráči. Bude také možné navázat přátelské styky s některým z měst, či naopak otevřít stavidla rivality a vzájemného házení klacků pod nohy. Jak se píše v řadě komentářů: New York vs. New Jersey (pro našince třeba Hradec Králové vs. Pardubice) – kolo 2012, oklepejte prach z rukavic, souboj může začít...

Bilance, katastrofy, úkoly

Designová filozofie velkého SimCity by se dala popsat jako spojení původního budovatelského základu s přístupností a rafinovaností návrhu The Sims... a moderními sociálními sítěmi. Samozřejmostí je základní starost o rozvoj města: hráč navrhuje rozložení obytných zón, staví elektrárny, aby zajistil přísun energie, rozvíjí infrastrukturu a dává svým občanům práci v továrnách a možnosti trávení volného času v obchodních centrech, na stadionech, v zábavních parcích a tak dále. Přitom musí čelit obtížím s rozpočtem, hlídat kriminalitu a požární rizika, i čelit přírodním či jiným katastrofám.

Z The Sims si Maxis bere a velmi zdůrazňuje přístupnost a přehlednost důležitých dat. Když tedy hráč zkoumá například nedostatek elektrické energie, neuvidí jen nepřehlednou tabulku, ale zobrazí si rovnou grafický filtr, v němž uvidí rudé linie vedoucí od dosud nefunkční elektrárny k řadě budov města. A když ji uvede do provozu, může sledovat žlutý paprsek, který za zvuku jásavé znělky rozsvítí lampy a okna do té doby do temnoty ponořených budov a ulic. Dalším příkladem v E3 předváděčce bylo vtipné znázornění rostoucí kriminality zvýšeným počtem graffiti na zdech mrakodrapů. Zmíněná přístupnost a přehlednost je zdůrazňována tak často, až se nabízí obava: snad nebude nové SimCity příliš zjednodušenou záležitostí, protože hra s čísly byla vždy součástí zábavy. Styl by neměl ani v moderní budovatelské strategii zvítězit nad obsahem...

Město by mělo být více živé i díky výrazným postavám jeho obyvatel. Může se tak stát, že pracovníci uhelné elektrárny založí odbory a spustí protestní akci. Nebo že se do města přistěhuje známý žhář, který začne na vlastní pěst zapalovat budovy. Tito speciální obyvatelé také budou zadávat hráči nepovinné questy. Za jejich neplnění by neměl následovat žádný trest – ale když se do nich starosta ponoří, může díky nim získat finanční bonus, či třeba modul pro nějakou stavbu (na hasičskou zbrojnici tak může přibýt rozhlasový přijímač, který zkrátí dobu reakce na oznámení požáru ve městě).

Nejzásadnější novinkou SimCity je pochopitelně multiplayer. Hráči se budou sdružovat do regionů a jejich města ovlivňovat jedno druhé. Takže metropole s vysokou mírou zločinnosti zvedne tento neblahý ukazatel i sousedům, od průmyslového města s jadernou elektrárnou zase mohou ostatní odebrat energii. Trh se surovinami nebude zpracován jako aukce, ale jednotliví hráči a jejich města budou přispívat do systému úpravou globální ceny: když tedy hodně měst bude do systému dodávat volnou energii, její cena pro všechny klesne. Protože tyto vzájemné a globální vlivy jsou vesměs pasivní, přetrvávají i ve chvíli, kdy se hráč odpojí a není fyzicky přítomen – výsledkem je tak perzistentní svět s vlastním ekonomickým systémem. Zajímavou aktivní možností je spolupráce na stavebním projektu. Hráči se mohou spojit, aby dali vzniknout třeba velkému mezinárodnímu letišti. Každému z nich by to trvalo řádově více hodin, takhle si pomohou a zatímco jeden z hráčů získá výrazný bonus v přísunu turistů, druhý zase může ze svého exportního města prodat více surovin.

Premiéra velkého SimCity je naplánována na únor příštího roku, SimCity Social by se na Facebooku mělo rozběhnout každým dnem. Obě hry se tváří pěkně a nabízejí řadu pokročilých a moderních prvků. U obou se ale nejde vyhnout ani některým otazníkům. U facebookového budování souvisejí především s konkurencí, u velkého rebootu série pak zejména s nutností být při hraní neustále online a přemírou "zjednodušujících a zpřehledňujících" prvků.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama