Vizuálnost je pro obyčejného člověka pouze vnější vjem, který jeho vědomí nesděluje o sledovaném objektu žádné podstatné informace. Až se tedy s rachotem otevřou dveře Vaultu 101 a před vámi se otevře rozlehlá pustina s troskami domů, vraky aut a nespočtem radioaktivních krys, škorpiónů, ghoulů i super mutantů, snažte se odolat návalu jakýchkoli vášní a emocí. Nic to neznamená, to se jen vaše sny a představy o rozlehlém a bezchybně zpracovaném videoherním světě (vyvolané fanouškovstvím či intenzivní mediální masáží) promítají do aktuálního myšlení a vzbuzují pocit, že se vše vyplnilo. To, co napoprvé uvidíte, však není pravá videoherní realita, je to pouze její jméno vytesané do zrezivělého štítku na polorozpadlých dveřích – Fallout 3.
-
ScreenshotyScreenshoty
Postupné pronikání do hlubin této hry vyžaduje opravdová kvanta času, což se ovšem jako kompliment ukáže až posléze, přestože člověk má tendenci se radovat už od prvních sekund. Zmýlená neplatí a vývojáři z Bethesdy navzdory mohutné antikampani hardcore komunity realizují Fallout 3 do značné míry podle formulí, které ve svých laboratořích izolovali několika předchozími pokusy už v TES IV: Oblivion. A je to ku prospěchu věci, protože F3 není drama (tak daleko se hry ještě vážně nedostaly), které se snaží prezentovat realitu, což vyžaduje vzdálení se společenským, v tomto případě však videoherním zvyklostem. Je to komedie, která vždy staví svůj úspěch na opakování známých stereotypů a připodobňování svých stěžejních vlastností určitému známému a osvědčenému rámci. Proto je F3 okamžitě hratelný a zábavný už od začátku.
Předmluva a první akt
Celá počáteční sekce odehrávající se za kovovým masivem dveří Vaultu 101 je ve své podstatě úvodní dungeonová scéna z Oblivionu - jen mnohem delší, zábavnější, názornější pro nováčky a pro fandy vystavěná stylem, který znají z předchozích dílů. Co je však nějaká ta úvodní hodinka u hry, která – jak později zjistíte – dokáže pohltit život za obrazovkou na více než 50 hodin, aniž by trpěla příznaky stárnutí? Je to plivnutí do kaluže radioaktivní vody, kterou s kyselým ksichtem odmítne i v bílé tóze řeckých klasiků navlečený žebrák před branami Megatonu či Rivet City. Právě proto ten apel v úvodu na vaše vědomí, aby nepodléhalo ošálenými smysly vyvolanému nadšení, které způsobují první kroky na zpustošené půdě Velké pustiny. Ponoření se do světa F3 totiž není a ani z principu nemůže být postaveno na neustálém údivu, který si lze představit jako výsledek čtení z nám neznámých vnějších znaků, jež neobsahují žádné podstatné informace. Vychází z postupného odhalování pravidel a vzájemných vztahů jednotlivých činitelů až do bodu, kdy se z hráče samotného stane činitel, čili hybná síla událostí. A právě způsob, jakým F3 tento proces zpracovává je zřejmě tím nejpádnějším důvodem, který by měl každého v hospodě nad půllitrem piva donutit nahlas do ksichtů přítomných existencí zařvat, že: „Fallout 3 je pecka jak sviňa“.
V praxi to znamená, že ať už vás kroky povedou pustinou kamkoli, tak zde přirozeným způsobem narazíte na situace, osoby, dokumenty a události, z nichž získáte informace o tom, jak postapokalyptický svět funguje, dozvíte se kam dál pokračovat v hlavní příběhové linii, naberete pár questů, objevíte zbraně a oblečky, které byste následováním příběhu minuli a tak dále. To všechno přirozeně, čili bez cílené snahy, kterou použít můžete a k výsledku se rovněž dopracujete, ale nejste k tomu nuceni. Questy, souboje a další, všechno k vám přichází jakoby vývojáři tušili, že tudy půjdete, nemusíte hledat podivného chlápka stojícího uprostřed pustiny, jehož výraz už zdálky křičí: „Jsem tady, abych ti zadal tenhle úkol a pak navždycky zmizel,“ jak to je bohužel ještě dnes v řadě her běžné.
Designéři z Bethesdy samozřejmě netušili kudy budete chodit (buď sami nebo se psem či nahodilým společníkem), kam se v daný okamžik vydáte a ona zdánlivá magie činností a možností, které se na vás lepí je prostě dána jenom tím, že svůj svět pořádně zaplnili obsahem a nenechali jej prázdný. Navíc obsahem, který není náhodně vytvořený a směšně ztuhlý – neživý jako v Oblivionu, ale obsahem, který čpí zásahem člověka. V podstatě vás krom přirozené zvědavosti nenutí několik desítek hodin nic k tomu, vydat se po stopách otce, jak to diktuje hlavní příběh. Sejde z mysli, sejde z očí a po pár vedlejších úkolech už jste lapeni v tenatech fungujícího světa a na otecka si ani nevzpomenete. Proč také, když kvalita scénářů a design oficiálně nepovinných úkolů je na úrovni kvalitním dabingem ošetřených příběhových misí, a navíc člověka právě ony vedlejší questy mnohem lépe seznámí s imaginárním světem F3, mnohem snáze jej tedy dostanou do videoherní reality.
A nejde pouze o herní segmenty, které lze papírově označit za úkoly. Jak ve svém komentáři trefně naznačil Pavel, tak lidé – hráči jsou posedlí sbíráním, hromaděním a porovnáváním něčeho, čehokoli. Fallout 3 je pro tohle proklatě plodnou půdou, na které v každém čtverečním metru rostou pohozené a potenciálně užitečné předměty, zbraně, náboje, časopisy/knihy (vylepšující vlastnosti) a ...je toho moc. Často je tak primárním impulsem k výletu do divočiny nebo temného tunelu podzemky vidina opuštěného stavení či pelechu s nějakým (potenciálním) pokladem.
Přestávka
Bohužel, když jsem o pár řádků výše psal, že hlavní příběh nemusíte sledovat několik desítek hodin, myslel jsem tím, že po uplynutí určité doby není jiná možnost. Spousta nepovinných questů vázaných na určité lokace se zpřístupní až v momentě, kdy se tam necháte zatáhnout příběhem. Přístup do takové lokace hra sice neblokuje, ale nenabídne zde něco k plnění. Křičí tím na hráče: „Táhni pryč, tady ještě nemáš co dělat!“ Problémově tvůrci naložili i s level capem. Limit nastavený na 20 je strašně nízký, protože jej pilný hráč dosáhne „relativně“ brzy a pokud je právě odměnou v podobě zkušenostních bodů motivován k průzkumu nepříběhových částí hry, tak tím pro něj hra (mimo příběh) vlastně skončila. Může sice zevlovat krajinou a vyzobávat zbylé úkoly, ale nijak jej bez vysněného ukazatele přibývajících XP bodů nic nemotivuje k vyvíjení přehnané aktivity. Nehledě na to, že na úrovni 20 už je (přestože jinak nepřátelé celkem poctivě levelují s hráčem) z něj docela korba a už ani ty souboje nepřináší tolik žádaného vzrůša. Není pochyb o tom, že si vývojáři schovávají navýšení level capu pro datadisky a nikdo by jim podobné rozhodnutí nevyčítal, pokud by jej buď nastavili v základní hře výše, nebo drasticky snížili počet získaných XP bodů za všechny činnosti, aby hráčům dosažení maxima trvalo déle.
Druhý akt
Opusťme však jeviště velkého pustého světa, které navzdory několika popsaným chybám září v rámci videoherního prostoru na míle daleko. Další výsadou komedie jsou gesta, jejichž význam toho o povaze ve své roli strnulého charakteru říká mnohem více než samotný text. Převedeno na hry a F3 konkrétně si lze ona gesta představit jako nezkrášlené projevy jednotlivých herních systémů, které zase reprezentují imaginární scénář. Konkrétně to je soubojový systém, rozhovory, obchodování, schopnosti, perky a základní atributy. Fallout 3 ve všech těchto oblastech gestikuluje velmi dobře a baví diváka nespočetnými možnostmi výkladu svých neuvědomělých proklamací. Preferované schopnosti opravdu výrazně ovlivňují veškeré herní činnosti do rozhovorů po souboje a fakt, že se hráč na svoji – jistě přirozenou – volbu může plně spolehnout je radostné zjištění jen kvůli tomu, že tomu tak vždy nebývá. Nemá cenu otravovat se s podrobnostmi, protože je zřejmé, že investice do schopnosti Řeč zpřístupní více možností v rozhovorech a řešení některých situací jinak než násilně, stejně jako počáteční investice do Inteligence. Kdo hrál Fallouty, dobře to zná, kdo je nehrál, tak to kvůli průhledné logice okamžitě pochopí. Zato souboje se od Falloutovské klasiky docela odvážně odvrací, ne koncepcí, ale jejím zpracováním. Platí to zejména pro taktický systém V.A.T.S., který od hráče vyžaduje mnohem více obratnosti než podobný prvek v předchozích dvou dílech. Může za to 3D perspektiva, která je mnohem hůře ukočírovatelná a náročná na orientaci v prostoru než izometricky pohled. Na druhou stranu však ve spojení s FPS stylem boje nabízí mnohem větší škálu řešení jednotlivých situací, stačí aby si hráč vybral to nejvhodnější řešení podle svých schopností a situace.
Třetí akt a závěr
A vracíme se zpět na podium, kde se hraje komedie, která kulisy a kostýmy používá pro zvýraznění gest, která jsou hlavním komunikačním prostředkem s publikem. I v tomto Fallout 3 zapadá do formulky, protože svou audiovizuální stránku nestaví hrdě na odiv doufajíc v to, že hráče pobaví krásou, či šeredností. Snaží se jen úspěšně vytvořit někdy více, někdy méně pohlednou kulisu jako nedílnou součást dané situace. O nazvučení a dabingu platí to samé. Z čistě technického hlediska je však na F3 hlavní relativní hardwarová nenáročnost i při nastavení celé řady efektů, což je pozitivní, a očekávaná zabugovanost, což je negativní. Pokud nechcete svůj zážitek z F3 rušit hledáním řešení na sto a jeden problém, který se může a nemusí na vaší konfiguraci vyskytnout, počkejte s hraním pár týdnů, až Bethesda s pomocí patchů ty největší díry záplatuje. A to je v podstatě jediné a také poslední doporučení, které si z tohoto textu odnesete. Zbytek už jste snad vyčetli mezi řádky.
Verdikt
„Jako spojení dvou odlišných forem, kdy jedna zastupuje koncept (Oblivion) a druhá obsah a tématiku (Fallout), funguje Fallout 3 výborně. Je to jedna z mála her, která svoji otevřenost může na odiv vystavit pro zkoumání vizuální, rozumové i pocitové. Není sice prosta větších i menších děr, ale faktor návykovosti je tak vysoký, že je s chutí přeskočíte.“
Hodnocení redakce
9
Kam dál?
11. listopdu 2009
7 nejlepších questů v RPG
Téma pro PC a konzole
Hrátky se zrcadly, smrtící štětec, závody Chocobů...
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
vasnovsky (seznam.cz) napsal 17. 7. 2010 v 12.47
Jak je na severu Oaza tak pod tím jsou skládky zelených pastvin nebo ňák tak.No a když jste natěch zelených pastvinách tak když se vydáte navrch tak tam máte mimozenskou loď a začnete chytat takovou divnou radiovou frekvenci.Jinak když mate broken steel tak max lvl 30 a point lookout je stejnak nej ;-)
silverback napsal 21. 2. 2010 v 23.11
lol ... tak já jsem si konečně koupil Fallouta Game of the Year edition a nestačim se divit :D.
Takhle perfektní zpracování hry, která podle mě do 3D zpracovaná být nemohla, jsem ještě neviděl ...
nebudu se tu hádat s argumenty typu "žádný města" "nevyvážení nepřátelé" "grafika mě neoslepí ..."
zvláštní že mě oslepila a to občas doslova :D
Udělat hru s takovou porcí volnosti, nadsázky a kvalitního obsahu, to chce kumšt pánové. 10/10, hra roku zaslouženě. Mohl bych vám tady popsat strany a strany o tom jak výborně se bavim na každym kroku prozkoumávání Falloutu, ale na to už je tahle diskuze příliš stará ...
Ach ano, to oddalovaná této nirvany se vyplatilo, již nepotřebuji více skvělých her, neb mám Fallout 3 ;)
Ještě k těm mladším hráčům. Tomu argumentu se musím jedině vysmát. Tolik odkazů, tolik nostalgie, tolik známých frakcí a potvor, naopak - ti kdo F1 a F2 nehráli si F3 neužijí ani zdaleka tolik. Tohle skuhrání už vážně nechápu, tak si pořád dokola hrajte jedničku a dvojku, tak jak jsem to dělal já doteď a dělejte že trojka nikdy nevyšla. Já si jí zatim budu kurevsky užívat ;)
Editováno: 21. 02. 2010 v 23.31
Benyss napsal 4. 5. 2009 v 21.13
Nejvic zprzneni Fallouta. Hrozna hra. Grafikou me neoslepi. Ten trapnej robot hazici mini atomovky a strilejici z oci lasery... nejdebilnejsi konec... Absolutne nevyvazeny nepratele... "Zadny mesta"... A uz vubec v nicem Fallout !!! Tohle ma bejt pokracovani ?? Vzdyt nedosahuje ani z poloviny kvalit prvniho dilu ! A ja se tak tesil ! Jako jo vypada to hezky...
Helgi napsal 4. 5. 2009 v 23.47
To mě se zase F3 líbil. Grafika mi přišla dobrá, robot výbornej, ale s tím blbým koncem souhlasím. Ta teorie "Žádný města" mi příjde taková hloupá, vzhledem k tomu, že F3 má na rozdíl od F1 a F2 uplně jinak vyřešený svět. Postava se nepohybuje po půlce severní ameriky, ale jen v okolí Washingtonu D.C., jen těžko by mohly v okolí rozbombardovaného města vzniknout všechny ty "aglomerace" typu Hub, Junkyard, New Reno nebo NCR. Narušovalo by to koncept hry. Taky prohlášení "a už vůbec v ničem Fallout!!!" je trochu mimo, když BethSoft hned na začátku oznámil, že původní Fallouty hodlají respektovat, ale že udělají svůj Fallout, nový Fallout, jaký ho chtějí oni. Pokračování je to tedy maximálně jménem, resp. číslem, což je, alespoň podle mého názoru, pouze marketingový tah. Co se týče kvalit, tam asi hodně rozhodují osobní preference, u mě našli spokojeného zákazníka, u tebe ne. Věřím, že v jiné diskuzi, u jiné hry to bude právě naopak. V čem se ale asi oba shodneme je "už žádný další Fallout: Brotherhood of Shit", nemám pravdu?
much0J_ napsal 3. 3. 2009 v 15.39
Mě se Fallout 3 nelíbil.Nikdy jsem nebyl takovej fanda původních her,miluju ale tu atmosféru ale 3 mě nudila...snad až na toho obřího robota co střílel atomovky a řval "Smrt komunismu" to mě dostalo :D
Já bych jí vživotě neoznačil za hru roku,hodnocení tak 8/10
Glutton napsal 3. 3. 2009 v 18.37
Hra roku neznamená nejlepší hra všech dob.
Osobně Fallout 3 za hru roku považuju - žádná jiná mi v roce 2008 nenabídla tolik. Jen GTA4 se snažilo a skoro bych to označil za nerozhodně.
Nebo kolik lepších her jsi hrál? Nedejbože lepších RPG - protože kdo má rád RPG, v roce 2008 emohl sáhnout po jistější a lepší volbě...
Ale tak je v módě, říkat že se Fallout 3 nelíbí... tak to tak musí být :-) Sorry že jsem ironickej, jen už mi to přijde vtipný - zvlášť poté oc mi kámoš pohaněj Fallout 3 za omezeé možnosti a přitom nehraje nic jinýho než Counter Strike s tím jak je to nejlepší hra... o těch dob beru všechny výtky k F3 lhce s rezervou - mám pocit že všichni co říkají jak je primitivní se od té doby rozplývali nad úžasností Killzone2, GoW2 nebo podobných "stokrát lepších her"
Benyss napsal 4. 5. 2009 v 21.17
Mass Effect je mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem mnohem lepsi. Nevim co tu vypravis zahraj F1 a 2.
red-icius napsal 4. 5. 2009 v 21.22
Mass Effect jsem hral dve hodiny, Fallout 3 jsem hral 40 hodin. Obe hry ted lezi na polici a jen k jedne z nich se hodlam brzo vratit. Ze neuhadnes ktera hra to bude ?
teclado napsal 3. 3. 2009 v 08.07
Piboye jsi dostal v jedničce a dvojce taky, najímat lidi jsis mohl v jedničce a dvojce najímat také. Questy měl fallout 1 a 2 taky lepší. Jediné co je ve hře navíc a poněkud zbytečné je ten porod.
Vlastně jsi nenapsal jedinej originální prvek krom porodu :-) což je vytvoření postavy, zdlouhavějším způsobem.
Fallout 1 a 2 jsou pecky né tenhle pokus o pokračování. Mám to doma jenom proto abych měl komplet sérii.
Editováno: 3. 03. 2009 v 08.08
Nastvany_Cernobyl napsal 3. 3. 2009 v 18.10
Tady je velmi hezky videt, jak mladi objevuji to, co my bereme za samozrejme. Pak je jasne, ze nase hodnoceni s prihlednutim na neodmluvitelnou kvalitu starsich dilu nemuze nikdy vyznit tak optimisticky.
A lukyne, zkus prekonat nechut a strach ze stari, zkus se prenest pres tu grafiku a prehistoricke rozliseni a zkus chvili objevovat Fallout. V nejhorsim ziskas jiny nahled na Fallout 3, v nejlepsim objevis perlu, co Te nepusti pekelne dlouho.
red-icius napsal 4. 5. 2009 v 21.25
no tak bylo by fer posuzovat hru jako samostatnej objekt, zvlast pro to ,ze f1 a f2 jsou v podstate uplne jiny hry.. porad plakat nad rozlitym mlikem, to nema moc smysl .
ja osobne jsem f1 a f2 nehral, protoze mi to pripadlo prekombinovany, za to jsme ujizdel na tormentu. Ale nebudu tady kecat nesmysly o f3 jen proto,ze jsem taky pametnik...
Benyss napsal 4. 5. 2009 v 21.53
Je to pokracovani tak to nemuzes posuzovat jako samostatnej objekt. Jo kdyby se to menovalo treba TRINITRO tak si to samostatne posuzuj. A i tak by to byla pekna hovadina.
Nastvany_Cernobyl napsal 15. 3. 2009 v 10.38
Objeveno, dokonce dvakrat... cekam na The Pitt a Operation Anchorage na treti objeveni... ale porad si myslim, ze je to nadhodnocena hra.
Glutton napsal 3. 3. 2009 v 18.45
Kdepak. Mladí tu neobjevují nic samozřejmého. To že Fallout 1 přinesl svobodu, super RPG systém, super rozhovory a tunu schovaný věcí z toho nenastolilo běžný standart. Pokud tyhle věci bereš za samozřejmost, tak:
1) Musíš být jako hráč strašně nešťastný protože nemáš co hrát
2) Jsi byl ldouho ve stázi a po třech milionech let možná prošli hry divokou evolucí.
Ale tady v roce 2009 jak hrajeme mi ostatní - tam BOHUŽEL žádná z věcí které Fallout 3 přinesl není samozřejostí. Ani volný svět, ani několik (navíc více než dvě) řešení questů, ani RPS systém, ani několik odpovědí v rozhovorech, ani výroba vlastních zbraní... nic z toho samozřejmostí není a tak jsou všichni trošku nezaslepení hráči vděční, že po několika letech aspoń nějaká hra všechno tohle přinesla. Protože tu nic takového dlouho nebylo a jen tak zase nebude.
Tohle ani není o tom jestli je sklenice poloprázdná nebo poloplná. V případě Falloutu jsi kdysi před deseti lety jednou dostal plnou sklenici. Od té doby dostával sklenice kde bylo jen tak flusnuto na dně a nikdy si nikdo nestěžoval. A teď když dostaneme jednoho jen trošku podmíráka, tak se všichni můžou přetrhnout jak nikdy nic horšího neviděli.
Nastvany_Cernobyl napsal 4. 3. 2009 v 00.28
To, ze tyto veci objevuji mladsi hraci jsem nemyslel v globalu, jen jsem komentoval pripad Falloutu. A kdyz uz neco nese jmeno Falloutu, tak nektere atributy jako standard bych videl rad.
Jinak celkem i souhlasim, akorat kdyz dostanu podmiraka, tak porad je to podmirak a nevidim duvod ho hodnotit vys, jen protoze ostatni redi vodou.
teclado napsal 2. 3. 2009 v 08.36
Lukyne, jediný dement jsi tu ty. Ne pro každého je to super hra, proto nemusí být dement. A jelikož ty jsi reagoval na normální reakci na text tímto způsobem, potom jsi jediný dement opravdu ty.
gygant napsal 1. 3. 2009 v 12.38
Záhada. Tolik kritiků na Fallout 3 tu je, jako u málokteré jiné hry. Snad u GTA4, a to ještě spíše kvůli technickým problémům. Podle toho, co tu většina ventiluje, je Fallout 3 šiťácká hra a zasloužila by div ne podprůměrné hodnocení.
A přitom i zde na hrej (Invaze 2008) Fallout 3 vyhrál, no to je s podivem. Bude to asi spíše tím, že ti, kterým se hra líbila, necítí potřebu to tak ventilovat, jako ti, kterým ne.
A já tu potřebu mám, Fallout 3 je hra roku 2008 a je to velmi dobrá hra (proč, to už jsem tu psal mockrát).
HiHi789 napsal 1. 3. 2009 v 12.54
Hra roku 2008! Na F3 není nic, co bylo na hru roku. Ale některým z vás stačí málo, že?
Tragedy napsal 28. 1. 2009 v 09.34
Mám za sebou asi 5 hodin hry. Po pravdě nechápu ty vysoký recenze. Příběh a dialogy nudný, VATS systém nepromyšlenej, žádnej spád a napětí. Dal bych tomu tak 8/10 jako povedený a dobrý hře, ale hrou roku bych to tedy nezvolil ani náhodou.
teclado napsal 1. 3. 2009 v 12.14
já bych dal 7/10 jsem tím poměrně znechucen a nechápu jak to furt lidi vynáší do nebe.
Tragedy napsal 28. 1. 2009 v 10.38
Však jo. Neříkám že je tah hra špatná. Jen si z mého pohledu nezaslouží označení "hra roku", což čtu skoro v každé recenzi. A IGn ji dokonce hrou roku zvolilo.
Sutech89 napsal 28. 1. 2009 v 09.25
Dávám 70%.Od F3 sem si sliboval daleko vic. Hlavne když ho dělala Bethesda, tak sem cekal neco ve stylu Oblivionu. Něco co mě donutí pár týdnu se poradně nevyspat. Grafika byla perfektní, systém V.A.T.S. taky super. Na druhou stranu - vývoj postavy končí na levelu 20 (nevim keryho v**a tohle napadlo), hlavní dějová linie konci po pár hodinách hraní a tím končí i váš pobyt ve F3. Side Questy se mnohdy ani neznaci takze za chvili vite kulovy co se po vas chtelo. A ve chvili kdy se dostanete do nejake budovy tak mistni mapa je vam naprosto k nicemu. Skoda snad to vyspravi pluginy ....





























InternetPolice napsal 17. 6. 2011 v 17.23
F2 tu ma 8/10 a tohle 9/10 no to je bordel teda, neříkám že F3 je špatný oproti NV to je klenot. Aji kdybych to neměl srovnávat s žádným jiným fallout tak by mě to hodnocení nevadilo i když bych šel asi o bod dolů protože ty absence měst a celkově ten svět není to pravý ořechový takže s tou devítkou bych váhala hodně pravě proto že F2 tu má jen 8/10 přitom ta hra si zaslouží 10/10 jen to hvízdne...
Editováno: 17. 06. 2011 v 17.28