Sam & Max: The Devil's Playhouse: The Penal Zone Recenze Sam & Max 3: The Penal Zone

Sam & Max 3: The Penal Zone

4. 6. 2010 22:29 1

Zlí jazykové tvrdí, že ve světě počítačových her v současné době nalezneme pouze pokračování již zaběhlých sérií. Své by o tom mohla říct i dvojička Sam and Max, jež se poprvé na obrazovkách objevila již na začátku devadesátých let minulého století. V roce 2006 se navíc na klasické detektivní dvojici začalo živit vývojářské studio Telltale Games, jež specializuje své portfolio na epizodické hraní. To představovalo před několika lety noční můry pro všechny videoherní žurnalisty, nicméně z původně poněkud chaotického konceptu, kdy na sebe epizody navazovaly pouze sporadicky, vyrostl velmi silný hráč na poli interaktivní zábavy. Svědčí o tom také fakt, že dnes recenzovaná epizoda The Penal Zone načíná už třetí sérii, celkově máme co dočinění se dvanáctým kouskem se Samem a Maxem z dílen Telltale Games, a to už je úctyhodné číslo. Před startem třetí sezóny jsme si museli dát dvouletou pauzičku, která byla vyplněna příběhy Wallace a Gromita a také příběhy ze světa Monkey Island, tj. dostatečná doba na řádné promyšlení, kterým směrem se bude série v následujících měsících ubírat. A podle první epizody můžeme říct, že opravdu bude mít co nabídnout, začátek je i na poměry Sama a Maxe až neskutečně šílený.

Apokalyptický začátek, až by Roland Emmerich záviděl

Ulicemi New Yorku postupuje zlověstný stín, lidé vytřeštěně hledí k obloze a co nespatří – na jejich milované město se řítí obří kosmické plavidlo. Scénu jak vystřiženou ze Dne nezávislosti pokazí až pilot plavidla, o jehož parkovacích schopnostech vypovídá fakt, že jde o opici, tedy, gorilu. Tvrdé přistání zbortí několik budov a, překvapivě, zakončí putování lodi připomínající tvarem obří rozezlenou gorilu hned pár metrů vedle kanceláře Sama a Maxe. Jaká to shoda okolností, zvlášť když je Max stále ještě prezidentem Spojených států… Velitel kosmického plavidla, jistý Skunkape (tchořoopice, volný překlad), přichází v míru, jakmile najde posvátné artefakty, podělí se s pozemšťany o jeho pokročilé technologie. Že se ale jedná o řádně zlotřilou opici, jíž je nutné dostat do intergalaktické cely zvané Penal Zone, to je jasné prakticky od prvního předtitulkového shotu, v němž se Sam a Max podívají kousek do budoucnosti…

Teleportace, jasnozřivost, až by bába kořenářka záviděla

Ano, do budoucnosti. Podle první epizody to vypadá, že třetí sezóna Sama a Maxe se rozhodla vzít si na paškál veškeré paranormální jevy a začíná pěkně z ostra – možností nahlédnout do budoucnosti. Ony vzácné artefakty, které Skunkape hledá na Zemi, totiž skrývají nepředstavitelné schopnosti. Hračka připomínající dětské kukátko umožňuje zjistit, co se v blízké budoucnosti bude dít s tím či oním předmětem. Tomu byla přizpůsobena i hratelnost, při přepnutí na postavu šíleného králíka Maxe se zobrazení přepne do pohledu první osoby, kde si hráč nejprve vybere speciální dovednost a následně interakci s předmětem, který se nachází někde v okolí. V tomto bodě musím před tvůrci smeknout klobouk, paranormální jevy dodávají hře šťávu a punc netradičnosti, a to se v této epizodě pořádně využije snad jen kukátko do budoucnosti a teleportační telefon… Nejen rozhraní, ale také předtitulkový shot z budoucnosti, dá poznat, že se v celé sérii dočkáme mnohých hrátek s telepatií, telekinezí, jasnozřivostí a podobně.

Hra světla a stínů, až by Alan Wake záviděl

Střelená příběhová zápletka se dala očekávat, inovace na poli hratelnosti už tolik ne. Jak se ale během dvouleté pauzy změnil audiovizuální kabátek? Nebudu chodit kolem horké kaše, vizuální stránka série pokročila takřka mílovými kroky kupředu, znatelné vylepšení není pouze vůči druhé sezoně, ale i třeba vůči loňskému seriálu Tales of Monkey Island. Tvůrcům se konečně podařilo vylepšit obstarožní grafický engine, ve finále se tak dočkáme velmi kvalitní hry světla a stínů, rozlišení podporující až fullHD zobrazení nebo třeba velmi solidních animací postav spojenou s luxusním anglickým dabingem. Po audiovizuální stránce zkrátka nemám, co bych první epizodě třetí sezóny Sama a Maxe vytknul. Snad jediné, co může místy trošku zavařit, je ovládání kombinující klávesnici a myš. Zde je cítit rukopis konzolí, nicméně nejedná se o nic světoborného, kvůli čemu byste rozmlátili klávesnici a byli přinuceni sáhnout do šuplíku pro gamepad.

S výtkami je to složité i z hlediska celého titulu. Ano, první epizoda se může zdát na zavedené poměry poněkud kratší, ale spíše bych to připisoval zábavnosti a implementaci inovativních prvků, jež ozvláštnily hratelnost a přinesly spoustu zábavných momentů. Ano, najdeme místy drobné bugy, ale nejedná se o nic zásadního, co by se projevilo na výsledném velmi dobrém dojmu. V něm převládá nadšenost z inovativního pojetí Maxe, který má mimochodem stále stejně stupidní připomínky ke všemu, co se na obrazovce šustne. Dále musím pochválit zajímavě rozjetý příběh z toho pramenící obrovský potenciál pro celou sezónu – třetí ročník Sama a Maxe totiž rozhodně nebude pouze do počtu, spíš naopak. Udrží-li nastolený trend, dojde na klasické české rčení do třetice všeho dobrého!

Sam & Max: The Devil's Playhouse: The Penal Zone
Apple Mac

Dvouleté čekání na novou sezónu stálo za to, Sam a Max se vrací v nebývalé formě a přináší s sebou krom obrovské porce humoru také něco inovativních prvků.