Starship Troopers Recenze Starship Troopers

Starship Troopers

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

26. 1. 2006 23:29 1

Snímek režiséra Paula Verhoevena přišel do kin roku 1997. V Americe byly jeho tržby dost mizivé, kritka jej označila za nepovedený paskvil a diváci nepochopili příběh, jež byl zabalen do satirického obalu. Přesto se však pro mnohé filmové diváky stal osobním kultem a představa, že by i oni bojovali proti obrovské převaze nepřátelského hmyzu, jim vařila krev v žilách víc, než hutná dávka LSD.

Řádový pěšák nebo nepřemožitelný hrdina?

Tato otázka se mi proháněla hlavou po celou dobu hraní. Jak jinak by se dala vysvětlit skutečnost, že s pomocí automatické pušky vystřílíte kompletní houf brouků, kteří po vás většinou útočí v množství větším než velkém. Přeci jen, původní snímek se mi líbil, a proto jsem se těšil na skupinové zneškodňování jednoho brouka po druhém. Jenže člen speciální jednotky „záškodníků“, kteří mění nebezpečné akce rychleji než ponožky, je zkrátka nesmrtelný. Akce se nejvíce podobá hernímu konceptu ze Serious Sama. Prostě jen běžíte, držíte spoušť a po desítkách se zbavujete šmejdů z vesmíru. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby akce nenudila už po dvaceti minutách hrání. Jde o to, že Serious Sam byl v tomto ohledu opravdu zábavný. Hvězdná pěchota však nudí po všech směrech. Monotónní akce neobsahuje ani špetku napětí, naskriptované scény jsou předvídatelné a na nějaké zákařné zvraty rovnou můžete zapomenout. Pokud vám tedy jako zvrat nepřijde „nečekaný“ výpadek proudu. Poprvé to dokonce přidalo na určité atmosféře, ale když proud vypadne během dvou minut třikrát, začíná to člověku lézt krkem.

Kam pojedeme na dovolenou?

Během kampaně čítající 12 dlouhých misí navštívíme různá místa ve vesmíru, planetu Klendathu nevyjímaje. Po menším tutoriálu na mateřské základně vstupujete rovnou zostra do akce. První kontakt s přesilou brouků je opravdu působivý, ale jak sem psal v minulém odstavci, nic by se nemělo přehánět. Pokud jste hráli demo, víte, že vás čeká kultovní scéna, kdy s pár desítkami mužů bráníte základnu 29 před nekonečnou vlnou arachnidů. Jindy vás čekají průzkumnické mise, ve kterých budete sami procházet opuštěnými komplexy. Výjimkou není ani eskortování důležitých postav, zabíjení plasmových brouků a hledání potřebných věcí. To všechno je ale vyřešeno stylem: najdi – zabij stovky brouků – stiskni tlačítko – opět střílej jak o život – vrať se k výsadkové lodi. A abych nezapomněl, během cesty zpět plýtvej náboji do hmyzích těl jak jen to půjde. Obrana základen se stává jedinou zábavnou věcí na hře. Naopak naprosto frustrující a neskutečně NUDNOU částí se stávají bitky s nějakým velkým bossem. Boj nakonec může trvat několik minut, přičemž big bug ve spojení s otravnou chátrou v podobě klasických brouků, vám může způsobit nejedno vypuštění sprostého slova, v horším případě psychické zkolabování.

Arachnid tady, arachnid tam, všude kam se podívám

Během procházení hry potkáte na své nebezpečné cestě několik typů brouků, přičemž pouze jeden z nich není životu nebezpečný. Jedná se o takového přerostlého švába, docela hnus pohledět. Zbytek tvoří krvalační hmyzí parchanti, toužící udělat z vás v co nejkratším čase masové puzzle. Setkáte se „válečnými“ brouky, kteří vás opruzují po celou dobu hraní – stačí pár kulek a hned se na monitoru objeví tekutina připomínající zelňačku. Na odeslání nepřítele na onen svět se vám do rukou dostane pětice zbraní a dočkáte si i občasného zasednutí ke stacionárnímu kulometu. Trochu větší soustu představují takzvaní Tankeři, velcí brouci vystřikující buď oheň nebo plasmu. Výjimkou nejsou ani brouci tygří, královští a nosorožci. Krom toho si musíte dát pozor na nebe, na kterém se občas objeví skupinka létajících broučků. Tvůrci slibovali, že se může na obrazovce objevit až 300 brouků současně a v tomto tvrzení jim musíme dát za pravdu, protože bránění pevnosti před neutuchající hromadou arachnidů je senzační. Umělá inteligence není u této hry namístě. Brouci vyhledávají tu nejkratší a nejrychlejší cestu k vám a vaši spolubojovníci umírají během chvilky.

Průměrné audiovizuální zpracování

Již po shlédnutí vytípaných obrázků můžete vidět, že grafika je na dnešní dobu podprůměrná, přičemž modely postav jsou příšerné. Je hezké, že si grafický engine vytvořili sami tvůrci, ovšem úspěch by slavili možná před nějakými dvěma lety. Jistě, najde se pár pěkných shader efektů, například tetelící se horký vzduch či velice pěkně vypadající oheň. Stejnak tak se musí pochválit pečlivé vymodelování hmyzáků, ti jsou opravdu vytvořeni do posledního detailu. Naopak textury moc rozlišení nepobraly, prostředí je chudé jak letní kolekce od Gucciho. Hardwarové nároky jsou značně, ale opravdu značně přehnané. Na své sestavě AMD 3500+, 1 GB Ram, GeForce 7800GT jsem si sice mohl dovolit rozlišení 1280x1024 a veškeré detaily na max. Pokud jsem však zapnul stíny, počet FPS značně klesl pod neúnosnou hranici. Pro majitele slabších sestav tak může být problém rozběhání hry na jakémkoliv slušném nastavení. Po zvukové stránce je hra také na rovině průměru, dabing nijak zvlášť neoslní, zvuky stejně tak a hudební doprovod je rozvláčný a nevýrazný.

Multiplayer a česká lokalizace

Kromě singleplayerové části přidali tvůrci hry i multiplayer. Módů na výběr je vskutku málo a nevím, koho by Deathmatch, Team Deatchmach a kooperativní hra mohla uspokojit. Zvláště pak, když celkový počet map končí u čísla sedm. Čtyři jsou pro deathmatche, tři pro kooperativní hru. Ta jediná stojí za ozkoušení, ovšem nečekejte kdovíjak velkou zábavu. Česká lokalizace se vskutku nevydařila. Přeloženo do mateřského jazyka bylo pouze hlavní menu, načítací obrazovky a úkoly. Veškeré rozhovory zůstaly nepochopitelně nepřeloženy. Je vidět, že testování češtiny bylo provedeno se značnou „pečlivostí“, leckdy chybějí nad písmeny háčky. Celkově je i česká lokalizace zklamáním a dalším hřebíčkem do rakve.

Starship Troopers

Suma sumárum, Starship Troopers je opravdu hodně nepovedený titul, který mohou ocenit jedině masochisticky založení jedinci nebo hráče, které přesvědčí nízká prodejní cena.

Obrovský počet brouků na obrazovce.