Warface Článek Mikrotransakce změní svět, budou v každé hře

Mikrotransakce změní svět, budou v každé hře

Ondřej Švára

Ondřej Švára

19. 8. 2012 22:00 12
Reklama

Ani Ubisoft se v Německu nepředvedl jako velký kuchař a když to sečteme s tiskovkami Electronic Arts a Sony, odjížděli jsme z Gamescomu ještě hladovější po nových hrách než na cestě tam. Na druhou stranu však letošní německý veletrh namíchal právě takový eintopf, jaký jsme asi měli očekávat. Místo o hrách jsme se bavili spíše o tom jak hrát a za kolik, což je v době končící jedné generace konzolí vcelku logické.

Zdarma, lépe, solidně

Ubisoft ale aspoň při vší dietě nadhodil zásadní téma pro budoucnost. Pokud jste dosud měli pocit, že se takzvaný free2play models peněžními mikrotransakcemi nejlépe hodí jen pro vyhořelé herní existence jako je Microsoft Flight nebo méně úspěšné multiplayerovky, žili jste v omylu. Ubisoft nahlédl do budoucnosti a tam viděl, že se zdarma hraje úplně všechno od velkých stříleček až po simulátory nákladních vozíků. Na Gamescomu Francouzi v podstatě zaveleli ke druhé velké revoluci. Free-to-play, se kterým si hru stáhnete zdarma a obsah si do ní budete kupovat, se zřejmě brzy stane běžnou součástí vašeho života.

Prakticky všechno, co Ubisoft při své tiskové konferenci ukázal, se bude hrát zdarma. Ať už jde o strategické Anno, akční Ghost Recon nebo simulátorový Silent Hunter, všechny hry od tohoto vydavatelství se budou stahovat či přímo spouštět z webu a za instalaci nedáte ani korunu. Odvděčíte se až nákupem mečů, cetek, lepších misí, zkrátka detailů, které hru dělají hrou. Ubisoft tak jednou ranou zabíjí hned dvě obtloustlé masařky. Jednak mu odpadá fyzická distribuce her (včetně tisku papírových manuálů, které tak nesnáší) a jednak velice jednoduše a nekontroverzně řeší svůj odvěký problém se softwarovým pirátstvím, proti kterému v posledních letech bojoval internetovou buzerací slušných lidí. Hráči ještě nadto získávají záruku, že s nimi jejich hra "poroste“. Po pár měsících či letech pravidelného servisu bude jistě větší a lepší, což je ostatně dobrý zvyk všech klasických MMO her jako World of Warcraft a podobných.

Já vám to říkal

Před tím, že se přižene free2play vichřice, nás letos mohlo varovat hned několik předpovědí. Například Peter Moore, vysoce postavený manažer Electronic Arts, nedávno řekl, že placení her mikrotransakcemi zcela ovládne videoherní byznys zhruba do pěti až deseti let. Ubisoft je tedy pouhou předehrou před velkou jízdou.

Na vlně pozitivních hlášek k mikrotransakcím se svezlo také Nintendo, když prolomilo ledy u konzolového hraní a ohlásilo podporu free-to-play hraní pro nové WiiU. A přidal se i Crytek, který vyvíjí svoji první čistě onlinovou browserovou střílečku Warfacea předpokládá, že by všechny jeho budoucí tituly měly vycházet ve verzích freemium s bonusovým předplaceným obsahem, anebo úplně zdarma s dodatečnou možností nákupu různých předmětů. „Free Crysis“ je tedy už jen otázkou času.

Hvězdné slevy

Poslední důkaz o tom, že mikrotransakce jsou na cestě k ovládnutí herního byznysu, nám předložili vývojáři většiny současných masivních multiplayerů. Ty jsou buď již od základu zdarma (třeba Age of Empires Online), anebo na mikrotransakce přecházejí po nějaké době z klasického financování.

To je momentálně případ Star Wars: The Old Republic. Tuhle vesmírnou onlinovku mají mikrotransakce ekonomicky nakopnout. Není tajemstvím, že SWTORu povážlivě klesl počet lidí, kteří jsou za hru ochotni utratit tisícovku a pak ji ještě paušálem dotovat. Dnes má The Old Republic předplacen už jen milion lidí z původních téměř dvou milionů. Mikrotransakce jsou tedy způsob, jak SWTORu pomoci. Z dosud hrajících klientů by se díky nim daly získat úplně nové peníze a zároveň by se na hru nalákala spousta nových lidí. Třeba i já. Nejsem milovník multiplayeru ani Star Wars, ale jak je něco zdarma, už nastavuju ruce.

A to je právě smysl free-to-play. Stále více lidí dává přednost softwaru, který je zpočátku nic nestojí. Jednak si ho bez rizika a závazků vyzkoušejí a jednak později platí pouze za to, co doopravdy chtějí a také kdy to chtějí. To je zajímavá alternativa k obyčejnému paušálu, ne? Cálovat dopředu za něco, co už vás za měsíc nemusí bavit není zrovna ideální.

Mikrotransakční bahno

Her postavených pouze na měsíčním paušálu bude ubývat. A také přestane být ostudou, když některý titul svoje financování změní za pochodu právě jako SWTOR. Kombo model předplatného plus mikrotransakce se ostatně zdá asi tím nejrozumnějším kompromisem.

Pokud se předpovědi herních manažerů vyplní, hry začnou být zábavné podle toho, kolik obsahu si do nich koupíte. To je bezesporu největší zásah do způsobu hraní od doby, co jsme přestali krmit arkádové automaty, a také největší riziko. Kde bude ležet ona hranice, pod kterou je hra špatná, odfláknutá, nedostatečně obsáhlá a nad kterou už ideální? Bude vůbec existovat? Dnes se ještě pořád můžete řídit recenzemi, ale až budeme hodnotit Settlers Online na základě nějakého 30procentního torza a odhadovat, jestli by za půl roku nemohlo být lepší s novými zbraněmi, národy a zkušenostními body, ztratí hodnocení her smysl a kvalita softwaru se stane nehmatatelnou veličinou.

Vidina toho, že kvůli free-to-play přestanou existovat „hotové“ hry, je děsivá. Hráči si budou stahovat nedodělky, betaverze, obsahová holátka a jen příslušnou sumou peněz z nich udělají zábavu. A co je nejhorší, s obsahem se začne kšeftovat jako na cařihradské tržnici. Reálné obchodování podle mě do her vůbec nepatří, odvádí člověka od samotné podstaty her, kterou má být pořád jenom zábava. Trh je trh a do zábavy nepatří, krom toho devalvuje hratelnost tím, že movitější hráči jsou ve výhodě díky lepší výbavě. I z toho důvodu se pak hry mohou stát podhoubím pro zcela nový typ kriminality. Už víme, že jeden na druhého může vytáhnout bouchačku kvůli pitomým zlaťákům z RuneScape. Kdo bude další? Někdo z aukcí v Diablu?

Promiňte, je konec

Mikrotransakce jsou nebezpečné také v mnoha dalších ohledech. Například vám nikdo nezaručí, že hra neskončí, když nebude plnit ekonomický plán. Říkám tomu jistota nejistoty. Stačí aby váš oblíbený Silent Hunter Online nehrálo příliš mnoho lidí a ocitnete se rázem na souši. Hráči někdejšího All Points Bulletin či Hellgate London dobře vědí jak chutná hláška: „je nám moc líto, ale končíme...“

Dalším stínem mikrotransakcí je fakt, že si vynucují internet a sociální prostředí. Free-to-play hry jsou čistými multiplayery, anebo je doprovází aspoň silné komunitní zázemí. Děsím se doby, kdy kvůli tomu přestanou vznikat příběhové singleplayery, protože se je vývojářům nevyplatí dělat v záplavě sociálních sandboxových rubanic, kde jde jen o to, kdo si koupí větší BFG. Již dnes vidíme, co multiplayer a komunitní mánie provedly s válečnými akcemi jako je Medal of Honor či Call of Duty. Za jejich zesláblé příběhové kampaně sice máme náhrady, ale za deset let? Snad se Peter Moore mýlí a mikrotransakce úplně neovládnou herní byznys. Každý monopol je totiž katastrofa.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama