Forza Motorsport Recenze Recenze Forzy Motorsport, nepřináší nic nového, ale konkurenci zatopí

Recenze Forzy Motorsport, nepřináší nic nového, ale konkurenci zatopí

Petr Jan Berka

Petr Jan Berka

4. 10. 2023 09:01 6

Seznam kapitol

1. Restart série beze změn 2. Je to jízda! 3. K dokonalosti daleko

Už to jsou skoro 3 roky, co vyšla nová generace konzolí. S novým hardwarem přišla i nezbytnost nových, technicky pokročilých titulů. Zatímco PlayStation přišel se svou velkou "next gen" závodní hrou už na začátku roku 2022, na svého protivníka u Xboxu muselo Gran Turismo 7 čekat více než rok. Co do souboje závodních titulů přináší Forza Motorsport a vyplatilo se čekání?

Reklama

Jedna věc na tomto porovnání nicméně není zas tak fér. Když PlayStation vydával Gran Turismo 7, byl to jen takový poloviční next-gen titul. Hra stále měla své limitace, které primárně vycházely z jejího současného vydání na v té době osm let starou konzoli minulé generace. Byť se konzolové verze od sebe lišily, ten hrubý základ musel utáhnout i diametrálně slabší hardware, a to se na hře podepsalo. Forzu Motorsport jde na druhou stranu hrát pouze na konzolích Xbox Series a samozřejmě na PC, takže jedinou limitací je slabší (ale stále silný) kus Xbox rodinky v podobě Series S.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: 1899 Kč
  • Česká lokalizace: Ano (kvalita ale není moc dobrá)
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi závodní hry, ale nechcete jezdit jen ve formuli
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte kvalitní příběh nebo dobré postavy, tady prostě jen jedete.
  • Jaká je ovladatelnost aut? Velmi dobrá. V nastavení si s tím můžete dost pohrát a rozdíly pocítíte. Osobně doporučuji vypnout kontrolu trakce.

I přes jistý generační nesoulad ale budu v rámci této recenze přeci jen Forzu Motorsport a Gran Turismo porovnávat. Jsou to stále exkluzivní tituly konkurenčních značek zaměřené na závodění na okruhu. Zároveň ale ani jeden z titulů není nějaký realistický simulátor. Sice vypadají výše zmíněné tituly oproti vyloženě arkádové Forze Horizon nebo dílům The Crew jako simulátory formulových týmů, ale stále tu jsou další, vyladěnější a více simulátorově zaměřené tituly, kterým se nelze rovnat (iRacing, Asseto Corsa).

Tak, a teď k samotné Forze. Jak už název napovídá, nejde jen o nějaký běžný osmý díl, nýbrž o reboot celé série. Titul by měl přinášet mnoho nového a zároveň to již známé od základů změnit. Samotné slovní spojení “vystavět od základů” jsme taky v trailerech slyšeli mnohokrát snad u každého aspektu hry, takže už jen to dalo hráčům iluzi, že vše bude diametrálně odlišné. No, nestalo se. Není to tak, že by hra neměla žádné změny oproti starším dílům, spíše jde o to, že tam není nic, co by vám vyloženě připadalo revoluční v závodním žánru.

První zatáčka ve Spa mluví sama za sebe
i Zdroj: Petr Jan Berka / Hrej.cz
První zatáčka ve Spa mluví sama za sebe

Příkladem budiž hned první změna, a to změna ve vylepšování aut. Zatímco v jiných titulech nebo dílech série si své auto koupíte a následně jej vylepšíte nakupováním dílů za peníze, ve Forze Motorsport peníze potřebovat nebudete. Místo toho s časem, který strávíte za volantem, sbíráte body, které následně rozdělujete do vylepšení. Po každém závodě tedy odcházíte nejen s finanční odměnou, ale i s možností dalšího vylepšení. Auto tedy mezi závody dostává takové balíčky vylepšení. 

Osobně jsem z toho přístupu rozpačitý. Na jednu stranu se mi líbí myšlenka, že svá auta detailně poznáte, zjistíte jejich limity v zatáčkách a vytvoříte si zkrátka nějaké pouto. Je to vlastně takový přesný opak Gran Turisma 7, kde po každém závodě v kariéře vyfasujete jedno auto, které ani nevyužijete. Na druhou stranu mi tam dává hořkou pachuť ta nesvoboda své auto vylepšit, pokud na to mám prostředky. Své stroje totiž nemůžete NIKDY vylepšit za peníze, takže pokud se připravujete na multiplayer, musíte nejdřív strávit kolem dvou hodin ježděním a odemykáním, abyste měli vůbec nějakou šanci oproti ostatním.

Před tréninkem dostanete pár vět informací, z nichž jsou některé zajímavé
i Zdroj: Petr Jan Berka / Hrej.cz
Před tréninkem dostanete pár vět informací, z nichž jsou některé zajímavé

Další “velkou” novinkou je možnost výběru startovací pozice. Ano, je to určité vylepšení od minulých dílů nebo Gran Turisma, kde zkrátka startujete na náhodné pozici někde ve středu pole a ani nevíte, jak jste se tam dostali. Je to zároveň možnost si přivydělat, pokud se rozhodnete startovat trochu dál vzadu. Furt mi ale vrtá hlavou, že to nešlo vyřešit formou kvalifikací. Ať už by šlo o klasický způsob s nejrychlejšími časy nebo o nějakou modifikaci s obrácením pořadí, stále by to bylo mnohem lepší, než co vidíme teď. Kvalifikace zůstává pouze u multiplayeru, což je alespoň něco pozitivního v tomto ohledu. Pozitivního, ale ne nového.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama